Към момента закупуването на електромобил е сериозна инвестиция. Макар първоначалната стойност да е висока, с времето тези коли избиват дадените за тях пари и в края на жизнения им цикъл е много вероятно да са стрували по-малко от придвижващ се на бензин еквивалент. Това е страхотна новина за собствениците им, но не толкова за правителствата.

Според проучване, направено от The Sunday Times Driving, британското правителство губи по 1000 паунда през първата година от всеки, който замени двигателя с вътрешно горене с елетрическа алтернатива. Загубите са породени най-вече от елиминирането на данъка върху вредните емисии и този върху горивата. Това не е изненадващо, като се има предвид, че 50% от стойността на бензина са мита и данъци. В момента, в който търсенето му и това на дизела намалее, обръчът около правителствата се затяга.

До какво ще доведе това?

Трудно може да си представим, че сегашните закони ще се задържат дълго. В дългосрочен план е по-вероятно да бъдат наложени допълнителни данъци върху електрическите превозни средства, които да компенсират вече споменатите загуби. Една от най-обсъжданите възможности е въвеждането на пътни такси, които, както предполага името, таксуват шофьорите за това, че се движат по даден път. Ако тези финанси след това бъдат вложени към подобряване на инфраструктурата за електрическите автомобили (повече зарядни станции например), то тогава това няма да е голяма загуба за шофьорите на тези превозни средства. Проблемът е, че тези данъци едва ли ще подминат колите, притежаващи двигатели с вътрешно горене, и това ще се превърне само в още една причина за отказването от тях. Техните шофьори ще трябва да заплащат мито за горивото, данъци върху вредните емисии и новите пътни такси.

Всичко зависи от това дали, как и кога ще бъдат въведени тези нови данъци. Ако това се случи прекалено скоро, би могло да има обратен ефект и да откаже много хора от промяната, защото електромобилите ще се превърнат в по-малко примамлива опция от финансова гледна точка. Много страни вече определиха дати, на които ще бъде спряна продажбата на бензинови/дизелови автомобили, и идеята, че електрическите са по-скъпи в началото, но с времето си избиват стойността, просто няма как да мине, когато шофирането им по пътищата поскъпне.

Всичко това сочи към един по-голям проблем – станали сме дотолкова зависими от горивото, че то е една от основните опорни точки на държавното финансиране. Колкото повече се опитваме да избягаме от него, толкова повече начини ще трябва да намират правителствата за възстановяване на загубените приходи. Превърнат ли се електромобилите в норма, нови данъци изглеждат неизбежни.

Снимки: Unsplash

Вижте още: 5-те неща, които трябва да направите, преди да купите използван електромобил