Тестови автомобили вече кръстосват пътищата, усъвършенствайки новата разбработка на Mazda. SkyActiv-X, или начина да бъде накаран бензинов двигател да работи като дизелов. Тези мотори използват бензин, но го компресират до такава степен, че той да се самозапалва точно както дизеловото гориво. Икономията на гориво може да достигне до 30% с тази технология, коментират от Mazda, а освен това новите двигатели са по-щадящи околната среда.

SkyActiv-X работи в два режима. Първият от тях е HCCI (Homogeneous charge compression ignition). При него двигателят работи точно като конвенционален дизелов модел - използва смес от въздух и гориво, която започва да гори, когато температурата и налягането в цилиндъра са достатъчно високи и не използва искра, за да се възпламени. От Mazda осъзнават, че само това не би било достатъчно, особено когато искаме от автомобила да ускори интензивно. Тук се намесва вторият режим или SPCCI (spark [plug] controlled compression ignition). Колата автоматично превключва в този режим, когато първият не може да се справи с натоварването, или иначе казано, когато оборотите са високи. При него вече има намесена и свещ, но от Mazda казват, че тя спомага за възпламеняването на сместа индиректно. Точно това отличава SkyActiv-X от стандартните бензинови двигатели. SkyActiv-X смесва въздух и гориво по време на всмукателния такт в цилиндъра, като задържа сместа точно под нивото на самозапалване. Това е много трудно, имайки предвид множеството фактори, като температура, октаново число на бензина и други. За да бъде постигната целта, има внедрени сензори в цилиндъра. Когато буталото завърши такта на сгъстяване (нагоре) и е готово да започне ход надолу, инжекторът за гориво под високо налягане добавя още малко гориво, което свещта моментално възпламенява. Това повишава температурата и налягането в цилиндъра достатъчно, за да се възпламени основната смес от въздух и гориво, като по този начин се постига пълно изгаряне. Ето как свещта не участва във възпламеняването на цялата смес, а го прави индиректно. 

За да може тази система да работи добре и да е ефективна, основна роля имат две неща, които всъщност са взаимосвързани. Първо - изключително леката смес от въздух и гориво, която се използва, т.е. в цилиндъра има много повече въздух, отколкото при конвенционалните бензинови двигатели. За старомоден бензинов двигател това би било проблем, защото допълнителният въздух ще пречи на искрата от свещта да възпламени всичкото гориво, следователно ще има загуби. При SkyAktiv-X обаче горивото се самовъзпламенява, следователно този проблем го няма. Въздухът дори абсорбира част от топлината, създадена от горивните експлозии, като предотвратява прекомерно загряване на двигателя. Също така повишава налягането в цилиндъра и така “изстрелва” буталото надолу много по-силно, отколкото обикновена горивна експлозия би го направила. Ефектът от тази система - по-малко гориво, повече мощност. Второто нещо, което спомага всичко това да работи по този начин, е степента на сгъстяване. Иначе казано, какво е отношението между обемите на цилиндъра, когато буталото е в най-долната си точка и когато е в най-горната си точка. При SkyActiv-X съотношението е 16 към 1. Това означава, че сместа се компресира 16 пъти при хода на буталото нагоре. За момента най-високата степен на сгъстяване в света е при SkyActiv-G, което е актуалното поколение бензинови двигатели на Mazda. Те са произведени със съотношение 14:1. За сравнение повечето конвенционални бензинови двигатели работят при 10:1.

Ако твърдението на Mazda, че SkyActiv-X ще са с 20-30% по-ефективни, се окаже вярно, това означава, че ще видим 2.0-литров бензинов двигател с около 190 к.с. и смесен разход от 4.9 л/100 км. Това е доста впечатляващо и е страхотна стратегия в краткосрочен план, защото въпреки непрекъснатото развитие на хибридните и изцяло електрически мотори все пак ще минат години, докато те станат достатъчно достъпни за обикновения човек. Затова ни трябват по-икономични двигатели с вътрешно горене, които да отделят по-малко вредни емисии. Изглежда, че Mazda има решението.

Подобренията, които Mazda внася, не са само под капака. Купетата ще бъдат много по-добре звукоизолирани. Mazda внедрява и специално проектирани седалки, които да държат тялото ни изправено. Същите ще бъдат изпълнени от пяна с много висока плътност, която да абсорбира вибрациите от двигателя и самата пътна настилка. Допълнително автомобилите на японския производител ще бъдат проектирани така, че педалите да са точно пред водача, а не изместени встрани. По този начин една Mazda на достъпна цена ще ни предлага страхотно удобство и екстри, които са налични в автомобилите от най-висок клас.

Прототипът, който се тества в момента по пътищата в САЩ, е Mazda 3 с 2.0-литров SkyActiv-X и 178 к.с. По него ще бъдат нанесени още корекции, докато влезе в серийно производство още през 2019 година. Точно така, още догодина ще имаме тази иновация на пазара. Mazda е сред лидерите в икономията на гориво в цялата автомобилна индустрия, и то за последните 5 години. Очевидно японската компания не мисли да слиза от трона. Най-вероятно ще видим и хибридна система, но от Mazda все още не коментират въпроса. Не е ясно и дали SkyActiv-G ще изчезне, или ще продължи да бъде предлаган заедно с новия SkyActiv-X. Едно е сигурно - един от по-малките производители на автомобили е на път да промени играта.

Тагове: