Европейският съюз е една крачка по-близо до забрана на продажбите на нови автомобили, задвижвани с бензин. Европейският парламент гласува в подкрепа на споразумение на Съвета, което изисква всички нови пътнически автомобили и микробуси да произвеждат нулеви емисии към 2035 г. Този ход също така преразглежда някои цели за 2030 г. Регулаторите вече ще изискват най-малко 25% от продажбите на автомобили (и 17% от ванове) да са модели с нулеви емисии, ако една компания иска да се класира за стимули между 2025 г. и 2029 г. Стимулът ще отпадне през 2030 г.
Новите правила възлагат на Европейската комисия да следи постиженията в реалния свят. Тя ще има време до 2025 г. да разработи начин за отчитане на данни за емисиите от „пълния жизнен цикъл“ на автомобилите, продавани в ЕС, и ще проследява разликата между ограниченията на емисиите и данните за реалното потребление, започвайки от 2026 г. От края на 2025 г. Комисията ще публикува актуализации на всеки две години, за да оцени напредъка към транспорт с нулеви емисии.
Съветът все още трябва да одобри текста, преди да може да бъде публикуван в Официален вестник на ЕС и да влезе в сила. Мярката разхлабва правилата за преход преди 2035 г. за нишови автомобилни производители, които произвеждат по-малко от 10 000 нови коли или 22 000 нови микробуса годишно, а тези, които произвеждат по-малко от 1000 коли годишно, все още ще бъдат освободени.
Това окончателно одобрение обаче е до голяма степен формалност и дългогодишният ход на ЕС към забрана за продажба на автомобили на бензин вече е постигнал желания ефект. Производители като GM, Stellantis, Volvo и VW вече планират да спрат всички продажби на автомобили с двигатели с вътрешно горене в региона (а понякога и по света) до 2035 г. или по-рано, докато марки като Renault са се ангажирали да електрифицират по-голямата част от гамата си веднага след 2025 г. Промяната е в ход – въпросът е само кои компании ще я завършат първи.
Снимка: Unsplash
Виж още: Lexus също става електрически