Електромобил, който почиства въздуха по време на шофиране, може да изглежда като несбъдната мечта, но студентски екип, базиран в Техническия университет в Айндховен, го превърна в реалност. TU/ecomotive – както се нарича екипът – създава вдъхновяващи екологични концептуални автомобили вече повече от десетилетие.
Сред концептуалните превозни средства, представени от студентите, миналогодишният Zem – което означава „мобилност с нулеви емисии“ – е най-забележителният. Това е пътнически EV, който не само проправя пътя към въглеродната неутралност на автомобила, но също така почиства въздуха по време на шофиране: нещо, което на свой ред намалява емисиите на CO2.
Zem беше представен през юли 2022 г. в музея Louwman в Хага. Неговото послание е ясно: ако екип от 32 студенти може да създаде автомобил като този за по-малко от 12 месеца, тогава какво пречи на автомобилната индустрия да направи повече за серийно производство?
„Бяхме вдъхновени от Зелената сделка на ЕС“, казва Луиз де Лаат, студентка по индустриален дизайн и ръководител на екипа на проекта Zem. „Намаляването на нашите CO2 емисии е нещо много важно за нас и наистина бихме искали да направим въглероднонеутрален автомобил. И това е причината скорошният проект да се фокусира върху мобилността с нулеви емисии“, обяснява тя.
CO2 неутралната мобилност изисква превозното средство да има нулеви въглеродни емисии през целия си жизнен цикъл и Zem е подходящ пример за това колко близо до тази цел може да се приближат е-коли като тази.
Системата работи по следния начин: по време на шофиране въздухът се движи през колата в собствено проектиран филтър, който улавя и съхранява CO2, позволявайки чист въздух да изтича от автомобила. Това компенсира общите емисии на всички жизнени фази.
Но какво се случва, когато филтърът стане наситен?
„Проектирахме специален стълб за зареждане за това“, обяснява Луиз. „Докато Zem зарежда, можете да премахнете филтъра и да го поставите в специален резервоар вътре в стълба. Почистването на филтъра трае приблизително колкото зареждането. В същото време CO2, абсорбиран и спестен в резервоара, може да бъде преназначен и използван от индустрии, които се нуждаят от него, например за производство на въглеродни влакна“, добавя тя.
И за да увеличи устойчивостта на превозното средство дори когато не се използва, TU/ecomotive го оборудва с двупосочна технология за зареждане, за да осигури електричество на домовете, както и слънчеви панели за съхранение на енергия.
В резултат на всичко това концептуалният автомобил може да се похвали с „колкото е възможно по-малко емисии на CO2“ по време на производствената фаза. В същото време видовете материали, лесното им разделяне и кръговостта им допринасят за поддържане на емисиите на CO2 по време на фазата на изтичане на употреба на по-ниско ниво – особено в сравнение с конвенционалните автомобили.
Снимка: Eindhoven University of Technology
Виж още: Защо падат сателитите на SpaceX?