Задвижваният с течен водород автомобил GR Corolla H2 Concept на Toyota постигна най-доброто си представяне досега по време на състезанието за издръжливост Fuji 24 Hours.

Състезавайки се под името Toyota Gazoo Rookie Racing (TG-RR), автомобилът с номер 32 направи 468 обиколки. Това е само с 10 обиколки по-малко от рекорда му за 2022 г. от 478 обиколки - бройка, която беше постигнал преди преминаването от газообразен водород към течен водород през 2023 г.

Състезанието беше всичко друго, но не и гладко. Гъста мъгла стана причина стартът да бъде отложен с един час. Освен това през нощта имаше две спирания с червен флаг, което доведе до близо три часа и половина престой поради лоша видимост.

Въпреки тези прекъсвания GR Corolla H2 Concept отбеляза важен етап - тя измина 83.6% от обиколките, направени от автомобила-победител в състезанието. Това е значително подобрение в сравнение с представянето му през 2022 г., когато той постигна едва 62.9 процента.

Задълженията на пилота бяха разпределени между екип от познати и опитни лица, включително председателя на Toyota Акио Тойода, състезаващ се под псевдонима „Моризо“. Към него се присъединиха Ясухиро Огура, Масахиро Сасаки, пилотът от SUPER GT Хироаки Ишиура, Мако Хиракава (сестра на състезателя от Световния шампионат за издръжливост Рьо Хиракава) и Казуки Накаджима, който е заместник-председател на Toyota Gazoo Racing Europe.

През изминалата година Toyota подобри системите на Corolla H2 въз основа на уроците, научени от състезанието през 2023 г., когато автомобилът бе засегнат от проблеми с електричеството и измина само 332 обиколки. За тазгодишното състезание основният фокус беше подобряването на горивната ефективност, намаляването на теглото и съкращаването на времето за зареждане с гориво.

Едно от най-големите нововъведения беше добавянето на нов режим на „бедно горене“. Тази система разпознава кога не е необходима пълна мощност и съответно регулира изгарянето на водорода. Целта е да се подобри ефективността, без да се жертва производителността.

Друго интелигентно подобрение е направено по отношение на клапана за пълнене с водород на автомобила. Инженерите преработиха структурата на вътрешното бутало, като премахнаха необходимостта от външен задвижващ механизъм. Тази промяна намали риска от изтичане на водород и подобри времето за зареждане на автомобила с 30% - всичко това помогна за намаляване на теглото.

Toyota Gazoo Rookie Racing също участва с още един автомобил в клас ST-Q, в който участват експериментални автомобили. GR86 Future FR Concept с номер 28 се движеше с нисковъглероден бензин, включващ 20% биоетанол, разработен от енергийната компания Eneos.

Този автомобил се представи изключително добре, като cпечели своя клас ST-Q и измина общо 523 обиколки. Той завърши на 13-о място в генералното класиране, показвайки големия потенциал на автомобилите, задвижвани с биоетанол, в състезанията за издръжливост.

Снимка: Unsplash/Toyota

Виж още: Този експеримент се опитва да обясни невъзможната връзка между гравитацията и квантовата теория