Илон Мъск от години се опитва да ни убеди във възможностите за безпилотно управление на Tesla. Други електрически (и не само) автомобили също прогресират в тази посока и ни карат да мечтаем за бъдеще, в което влизаме в колата, задаваме посока и тя върши всичко останало. Това бъдеще е по-далеч, отколкото звучи.

Част от предизвикателствата включват разработването на толкова напреднала технология, изграждане на правилната градска и извънградска инфраструктура, която да подпомага автомобилите и дори не се знае каква ще е приемствеността на обществото към подобна промяна. Има много хора, които не биха искали да се разделят с удоволствието от шофирането, което създава изцяло нов казус, ако половината автомобили се управляват от хора, а другата от изкуствен интелект.

Колите с дистанционно управление са мостът между сега и автономното бъдеще и не, не става дума за играчки, а за превозни средства, управлявани от хора, но от разстояние. Шофьорът се намира някъде в стая, с няколко екрана пред себе си, така че да вижда пътя, както би го виждал, ако е в колата. Това е най-простото обяснение. Въпросът е какво повече ни дава този тип управление в сравнение с традиционното?

Нека започнем от така наречения car sharing. Представете си, че се връщате от пътуване, трябва ви кола, за да се приберете, но примерно искате да минете и през магазина преди това или да направите какъвто и да е друг стоп или отбивка по пътя. Отваряте приложение на телефона си, повиквате кола, тя идва празна, защото е управлявана дистанционно. Свършвате си работата с нея и тя си тръгва. Сценариите за употреба са безкрайни, както и причините. Наличието на такава услуга по време на пандемията щеше да е безценно и като цяло повечето хора биха избрали да са сами, отколкото с непознат в автомобила.

Идеята за коли под наем не е нова, все по-популярни стават и Spark автомобилите, но тук предимството е, че ако навън вали, няма нужда се чудите как да прибягате до най-близката такава кола, а тя идва при вас. Тази инициатива би намалила и закупуването на лични превозни средства, защото има много хора, които шофират по необходимост. Освен че това освобождава бюджета от цената на автомобила и допълнителни разходи като гориво, застраховка, ГТП, поправки, това е и щадящо околната среда решение.

Друго голямо предимство е, че могат да бъдат поръчвани различен тип автомобили според моментната нужда. Ако сте група хора – миниван, ако трябва да пренесете телевизор – комби, и така нататък. Също така не се губи и гореспоменатото удоволствие от шофирането, освен ако не искате да сте само пасажер. Най-голямата разлика между такъв вид услуга и автономните автомобили е, че в този случай шофьорът е човек, а не изкуствен интелект. В този случай би следвало да липсва недоверието към машината. Концепцията тук е същата като при таксиметровите шофьори.

Веднага някой ще каже: „Не е същото! Човекът не е в колата!“. Да, намира се в стая, където седи зад волан и педали и разполага с 360-градусов изглед към обкръжението на шофьорското място. Използва слушалки, които му предоставят звуковата среда в реално време. Основната идея зад 5G беше по-бързо предаване на информация, така че не е валиден и аргументът за закъснение на сигнала. Щом може хирург да прави операция посредством 5G стрийм, няма да има проблем човек да управлява автомобил.

 

Вижте още: Кошмар за собствениците на Audi: малко вода може да повреди скъпоценните им автомобили