Технологичният демонстрационен модел Mercedes-Benz EQXX EV току-що създаде нов прецедент за пробега на електрическите превозни средства, като преодоля изтощителното пътуване през Арабския полуостров с дължина 627.6 мили (над 1000 км) с едно зареждане на батерията с капацитет 100 kWh.

Vision EQXX, който засега е само концептуален автомобил, се задвижва от един синхронен двигател с постоянни магнити, който произвежда около 240 к.с. и може да ускори от 0 до 100 км/ч за около 6.8 секунди.

Доста впечатляващо, но този автомобил е проектиран и разработен с оглед на максималния пробег и като такъв има сериозен аеродинамичен външен дизайн и 117 слънчеви клетки на покрива, които поддържат високоволтовата електрическа система.

Според инженерите на Mercedes соларната система е събрала 1.8 kWh слънчева енергия по време на епичното пътуване, което се равнява на допълнителни 25 км електрически пробег.

Въпреки че това не е най-дългият маршрут, който EQXX е изминал, след като преди това е пътувал от Щутгарт до Силвърстоун (1202 км), това вероятно е най-изтощителното изпитание за всеки електрически автомобил, тъй като пътуването включваше както гъсто населените градски улици на Рияд и Дубай, така и интензивно горещо шофиране в пустинята по прашни и често неоптимални открити пътища.

Нещо повече, германският автомобилен производител твърди, че целта на пътуването е била "да се постигне максимална ефективност във всички области и да се изследва работата на системата в екстремни пустинни условия". Това означаваше да се разчита на интелигентната охладителна система, за да се поддържат хладни както трансмисията, така и салонът, когато са изложени на продължителни периоди на 34 градуса по Целзий.

Климатикът беше включен по време на пътуването, което показва, че силно преработената термопомпа и система за управление на топлината на Mercedes има "минимално отрицателно въздействие върху енергийната ефективност" според нейния производител.

Тази система, която беше интегрирана и в неотдавнашния концептуален автомобил CLA Class (представен на изложението за мобилност IAA миналата година), ще се появи в бъдещите електрически автомобили на германската марка и може значително да увеличи пробега.

Mercedes-Benz твърди, че средната скорост на движение на рекорда е била 49.3 км/ч, което е впечатляващо, като се има предвид фактът, че концептуалният автомобил е трябвало да пълзи през натоварения трафик в Рияд и Дубай. Явно това не е бил маратон с темпото на охлюв, за да се постигнат впечатляващи данни за икономичност, въпреки че автомобилът достига максимална скорост от едва 87 км/ч.

Въпреки това EQXX очевидно е технологичен демонстратор с много модерна каросерия (коефициент на челно съпротивление само 0.17) и безценна бордова технология, която помага да се извлече максимумът от акумулаторните батерии.

Според Mercedes-Benz обаче, макар и да демонстрира "пътния пример за луксозна и устойчива електрическа ефективност", той също така ще усъвършенства технология, която е много вероятно да бъде внедрена в много по-достъпни модели на Mercedes в близко бъдеще.

Снимка: Unsplash/Mercedes

Виж още: За да удължите живота на литиево-метална батерия за електромобил, просто я изхабете и я оставете да престои