Всеки обича екстрите. Някои – за да се хвалят, други – за да минават повече километри без умора, а трети – за да преживеят пътуването като нещо повече от просто придвижване. И ако доскоро черешката на тортата беше запазена за високия клас, в новата Astra вече и масовият клиент ще има достъп до страхотни и екзотични екстри, за чието съществуване дори не е подозирал. Нека ви запознаем с впечатленията ни от едно тестово пътуване от София до яз. Душанци, през Старосел и обратно, по магистрала „Тракия“. Пътят предложи разнообразни условия за тест и събиране на впечатления от автомобила, а за участниците удоволствието беше не само от шофирането, но и от приятните изненади в точките за отмора.
Автори: Йоана Андреева и Слави Славчев
Когато универсалното става вълнуващо
Думичката „комби“ обикновено навява асоциация с нещо скучно, ръбесто и със сигурност лишено от удоволствие. Да, но в Opel не мислят така. На базата на вече популярното последно поколение Astra, която съвсем не между другото е кола на Европа за 2016 г. и вече носител на десетки престижни награди, германците създават така скъпоценното за всички западноевропейци комби, наречено по традиция Sports Tourer. То ще трябва в още по-голяма степен да подобри отличните продажби на модела, чиито поръчки от началото на годината до юни надхвърляха 200 000.
Opel Astra Sports Tourer е автомобил с много убедителни пропорции. И ако за предницата, която вече познаваме, можем да кажем само суперлативи, като „интересна и оригинална“, „стилна и респектираща“, „елегантна и класна“, то задницата е решена малко по-семпло, но според мен подходящо. Големите задни светлини затвърждават високото самочувствие на модела и макар да не са супер оригинални като форма, завършват стиловата концепция.
Като заговорихме за пропорции – вътре мястото е напълно адекватно за поместването на нормално семейство с всичките му аксесоари, и то без никакво уговорки. Багажникът от 540 литра (1630 макс.) гарантирано ще поеме дори прищевките на пътниците, а освен това е достатъчно удобен за товарене на обемисти куфари. Тук е моментът да научите в аванс за една от хитовите екстри на модела – вратата на багажника се отваря с жест с крак – изключително удобно, когато ръцете ви са заети. Към функционалността на голямата задна клапа се прибавя и електрическото й затваряне и отваряне – с бутон на самата врата или от превключвателя на вратата на водача. Може да не звучи като нещо изключително, но е адски, адски удобно и вече не мога без него.
Здравейте, технологии!
Актуалното поколение Astra е не просто модерна, тя е напредничава и иновативна. Това в най-голяма степен важи за бордовия компютър и инфотейнмънт системата, които са интегрирани подходящо. По-малкият дисплей между скоростомера и оборотомера ви дава най-важната информация за текущите параметри на работа на автомобила и условията на заобикалящата среда – например текущото ограничение, следващата маневра до целта, дали е безопасна дистанцията до автомобила отпред, колко полезен живот на маслото остава до смяната, какво е налягането в гумите и т.н. Достъпът до цялото това богатство от данни е интуитивен и удобен – с бутоните на волана се свиква много бързо.
Opel Astra спокойно приема и гласови команди (на английски), но за съжаление за картата на България все още са в сила някои ограничения при търсенето на обекти (POI). Интеграцията с мобилен телефон се случва за секунди, след което можете не само да провеждате безопасно разговори, но и да дублирате екрана на своя iPhone на основния 7-инчов дисплей в автомобила. Така лесно ще боравите с него, а от Opel обещават съвсем скоро тази супер опция да е достъпна и за собствениците на Android.
Инфотейнмънт системата радва с красиви графики, бърза работа без каквито и да е засечки и добро възприемане на тъч командите.
Най-модерните технологии обаче не са само вътре в купето. Те са залегнали дълбоко в проектирането на Astra. Големият коз на модела от Рюселсхайм са матричните LED светлини. Колкото и да обяснявам какво вършат те, най-добре е да го изпитате сами. Така веднага ще се убедите, че това не е просто глезотия, а безценно допълнение към безопасността на движение – това да виждате максимална осветена площ нощем, без да заслепявате останалите, не само ви предпазва от неприятни изненади, но и намалява с пъти умората при натоварващото нощно шофиране.
За безопасността по време на дълги придвижвания се грижи и асистентът за поддържане на пътната лента, който буквално „връща“ колата в нея, ако усети, че неволно я напускате (например унасяйки се в сладък, но фатален сън). Той е подпомогнат и от асистент за предупреждение при риск от сблъсък, чиято светлинна и звукова индикация просто не можете да игнорирате. Това са безценни помощници за натоварените търговски пътници, които прекарват голяма част от време в служебния автомобил.
Динамика, която допълва практичността
Ако практичността, ергономията и богатото оборудване не бяха изненада, то задвижването в лицето на 1.6-литровия битурбо дизел със 160 к.с. определено се оказа такава. Можем да му простим малкото замисляне, преди да тръгне мощно да тегли. Честно казано, не очаквах такова равномерно и приятно разгръщане на мощността от двигател с такъв сравнително малък работен обем. На всичкото отгоре той е много сдържан в акустично отношение, a и като апетит: при нормално междуградско спокойно можете да постигнете разход от 4.5 л/100 км, а дори на магистрала при максималната разрешена скорост консумацията е твърдо под 6 л.
Astra заслужава похвала и заради много стабилното и безопасно пътно поведение. Много трудно ще нарушите невъзмутимото й спокойствие дори в остри завои, а наистина чудесното и точно кормилно управление (с регулиране на усилването според скоростта) винаги ви дава обратна връзка къде е лимитът на сцеплението, а той никак не е малък.
Екстри, към които се пристрастявате
Масаж на гърба на водача, вентилация на предните седалки, система за ароматизиране на въздуха, подгрев на всички седалки и волана, двузонов климатроник… Това дори не са всички интересни опции в оборудването на Astra, но обикновено са част от списъка със скъпи екстри на високия клас лимузини. Е, добре дошли в новия, по-добър свят на Opel, където ви е позволено да имате всичко, а и да се поглезите!