Голям процент от хората, които използват системата за подпомагане на шофирането Autopilot на Tesla, изглежда смятат, че технологията прави колата им напълно автономна - въпреки че софтуерът далеч не е способен на това.
Според ново проучване на Застрахователния институт за пътна безопасност (IIHS), огромните 42 процента от шофьорите, ползващи автопилота на Tesla, казват, че се чувстват „удобно да третират превозните си средства като напълно самоуправляващи се“. Това е толкова странно, че едва можем да повярваме – автопилотът може да задържи колата ви в лента с просто спиране и ускорение, но далеч не е напълно система за самостоятелно управление. Всъщност дори малко по-усъвършенстваният пакет за пълно автономно шофиране (FSD) на Tesla, за който шофьорите не са били анкетирани в проучването на IIHS, все още е в бета-тестване.
„Основното послание тук“, коментира президентът на IIHS Дейвид Харки в съобщението за пресата на организацията, „е, че първите, които са приели тези системи, все още имат слабо разбиране за ограниченията на технологията“.
Тези ограничения, ако трябва да кажем направо, включват факта, че режимът на автопилот изисква водачите да внимават и да шофират - макар и с помощта на софтуера на автомобила.
„Възможно е системният дизайн и маркетингът да добавят към тези погрешни схващания“, казва Харки, намеквайки за широко разпространената критика, че Tesla е надценила възможностите на своите технологии за автопилот и FSD.
Проучването на IIHS също установи, че 53 процента от хората, които използват софтуера за асистирано шофиране Super Cruise на Cadillac, не се притесняват да третират превозните си средства като самоуправляващи се, докато само 12 процента от тези, които използват софтуера ProPILOT Assist на Nissan/Infiniti, чувстват същото.
Както отбеляза Харки, изглежда има „ясни различия между трите категории на собствениците“ по отношение на това на какво са способни техните коли – и констатациите от проучването изглежда също подкрепят това.
Трябва да се отбележи, че 40 процента от потребителите на асистирано шофиране на Tesla и Cadillac признават, че са били „заключени“ от своите превозни средства, като и двата типа имат функции за заключване, които изключват или по друг начин спират превозните средства, ако водачите не отговарят на критериите за безопасност.
Докато проучването отбелязва, че „някои от тези шофьори са объркали временното спиране на функцията с процедурата за блокиране“, този висок процент „въпреки това предполага, че много шофьори не са успели да реагират на предупреждения, предназначени да гарантират, че обръщат внимание на пътя или че многократно са нарушавали работните параметри достатъчно често, за да задействат блокирането“.
Потребителите на асистирано шофиране на Nissan/Infiniti от друга страна нямат предпазители за блокиране, с които да се борят – но според проучването те имат напомняния за внимание и висок процент от въпросите на потребителите съобщават, че никога не са получавали напомняне за внимание.
Очевидно нещо се случва със собствениците на Tesla и Cadillac, с други думи – и имаме лошото предчувствие, че това може да е знак за други предстоящи неща.
Снимка: Tesla
Виж още: Оригиналният Apple Watch вече е пенсионер