Миналата седмица в словашкото село Милославов, близо до столицата Братислава, се запали електрически Volkswagen ID.3, съобщиха от Пожарната и спасителната служба на Словашката република. Поради популярния мит, че електрическите превозни средства са склонни към запалване, вълна от коментари против тях заля социалните медии в централноевропейската страна.

Местните медии определиха инцидента като "първия в историята пожар на електрически автомобил" в страната. Оказа се обаче, че германският производител на автомобили е буквално невинна жертва. Запис от охранителна камера от съседна къща, публикуван от телевизия JOJ, разкрива, че автомобилът не се е запалил - вместо това е бил подпален.

Пожарникарите и спасителите съобщават, че при инцидента автомобилът не е бил включен към стенното зарядно устройство. И въпреки че автомобилът е бил силно повреден и непоправим, по ирония на съдбата именно високоволтовият акумулатор е оцелял в ада, без да се запали и изгори. Записите от охранителните камери навеждат на мисълта, че автомобилът е бил подпален от неизвестно лице, което се е промъкнало за кратък момент в предната част на автомобила. След това лицето е избягало, докато на мястото на инцидента са се виждали искри от светлина.

Митът, че електрическите превозни средства са склонни да се запалят, често се използва като един от основните аргументи срещу преминаването към електронна мобилност.

Пазарът на електромобили е все още сравнително млад и няма достатъчно глобални данни за инциденти, свързани с пожари. Въпреки това данните, които вече са налични, обикновено са в полза на електрическите автомобили пред тези с двигатели с вътрешно горене, когато става въпрос за разговор за пожарна опасност.

"Всички данни показват, че вероятността електромобилите да се запалят е просто много, много по-малка от тази на бензиновите им еквиваленти. Многото, многото пожари, които имате при бензиновите или дизеловите автомобили, просто не се съобщават", цитира The Guardian Колин Уокър, ръководител на отдела за транспорт в мозъчния тръст Energy and Climate Intelligence Unit.

В своя защита Tesla на Илон Мъск твърди, че между 2012 г. и 2021 г. е имало приблизително един пожар в автомобил Tesla на всеки 210 млн. изминати мили, докато средната стойност за САЩ е един пожар в автомобил на всеки 19 млн. изминати мили, по данни на Националната асоциация за противопожарна защита и Министерството на транспорта на САЩ. Въпреки това няма съмнение, че електрическите превозни средства се развиват и сами по себе си. Въпросът е, че тези инциденти очевидно не са толкова широко разпространени, колкото някои може да си мислят, и че нямаме достатъчно данни, за да направим много точни сравнения - засега.

Снимка: Unsplash

Виж още: Полицията препоръчва на родителите да деактивират тази функция на iPhone