Авиационният гинат Airbus разкри три концептуални версии на първия в света комерсиален самолет с нулеви вредни емисии, който може да полети през 2035 г. – и всички те включват водородно гориво. Всяка концепция има различен технологичен подход и аеродинамични конфигурации за постигане на нулевата стойност.

Базираната във Франция компания нарича трите версии ZEROe, като най-малката версия на самолета може да вози до 120 пътници и да покрива пробег от 2000 мили, което ще я направи способна на междуконтинентални полети. Двата по-големи модела имат по-малък пробег, но пък ще побират до 200 пасажери.

Въпреки вълнуващата идея, за да заработят в ежедневието подобни самолети, летищата по света ще се нуждаят от значителна инфраструктура за транспорт и съхраняване на водородно гориво. В допълнение ще бъде необходима и държавна помощ за такива амбициозни цели - например допълнителното финансиране ще отива в развойна дейност, дигитализация и механизми, които стимулират използването на устойчиви горива и модернизирането на самолетите така, че авиокомпаниите да могат да се откажат от старите машини.

„Преминаването към водород като основен енергиен източник за самолетите ще изисква значителни действия от цялата авиационна екосистема, но ще донесе устойчиво бъдеще за нея“, казва шефът на Airbus Гийом Фори.

Снимка: Airbus

Виж още: Това е производителят, продал най-много 5G телефони от началото на годината