Ако сте собственик на електрически автомобил, то е почти невъзможно наскоро да не сте чували въпроса: "А ще стигне ли до морето?". Краткият отговор на подобен въпрос съвсем ясно е положителен, като, разбира се, има една малка подробност - с колко точно зареждания ще стигнете до морето. Разбира се, единият вариант за това е да направите точен разчет на пробега и локациите, на които можете да си позволите да отделите няколко часа, за да презаредите батерията. Но ако сте по-любопитни, има и няколко други фактори, които да вземете предвид.  
Така например един YouTube потребител е решил да си направи експеримент, като се довери на газов генератор да захрани неговата Tesla Model S по време на 1800-километрово пътуване, без да спира, за да се включи към електрическата мрежа. (По ирония на съдбата му се е наложило да спре, за да презареди генератора). 
Идеята не е особено иновативна - Мат Мика, който публикува многогодишния експеримент в канала си Warped Perception, разказва, че му се е налагало да паркира до шест часа на ден, докато автомобилът се зарежда - и дори веднъж е бил спрян за прекалено бавно шофиране по магистралата, тъй като се е опитвал да поддържа ниска консумация на енергия. 

Решението може да не е в автомобила, а в пътя?  


Наскоро стана ясно, че Electreon, израелски стартъп, основан през 2013 г., работи по изграждането на пътища, които могат да зареждат безжично движещи се електрически превозни средства - технология, която теоретично би могла да премахне необходимостта от продължителни спирания за включване към електрическата мрежа. 
В демонстрация на потенциала на технологията стартъпът управлява електрическа Toyota Rav4 Prime - хибриден автомобил, който се зарежда от електрическата мрежа - в продължение на около 2000 км на тестово трасе без спиране. Това е около пет пъти повече, отколкото може да измине нормален електрически автомобил с пълно зареждане. 
През 2022 г. Electreon обяви плановете си за изграждане на километричен участък от път с вградена технология в Детройт, който ще може да зарежда автомобилите по време на движение, стига те да инсталират специален приемник. Очаква се той да започне да функционира някъде през 2023 г.

 
А какво ще кажем за слънчевата енергия?

 
Макар че няколко стартъпа и автомобилни производители се заиграват с идеята за инсталиране на слънчеви панели на автомобила, които да се зареждат по време на движение, вероятно ще мине известно време, преди те да могат да генерират достатъчно енергия, за да задвижват автомобила самостоятелно.  
Експериментът с хибридната Sonata на Hyundai през 2019 г. например би могъл да добави около 1300 км годишно към пробега на автомобила, изчисляват от компанията. През 2023 г. стартъпът Aptera заяви, че работи върху футуристичен автомобил с пробег от 400 км, който може да измине 40 км с помощта на вградени слънчеви панели. 
По-реалистично - възможно е да зареждате Tesla с помощта на слънчеви панели на покрива си - продукт, който Tesla също продава. Значението на продуктовата линия за финансовите резултати на компанията нараства всяка година, а през 2022 г. Tesla съобщи за инсталирането на 348 мегавата соларни мощности. 
Tesla продава и инвертори и устройства за съхранение на енергия, така че домът ви да бъде захранен - и автомобилът ви да бъде зареден независимо от времето. Мъск отдавна е заявил, че целта на Tesla е да подкрепя бъдещето на чистата енергия във всички области, а не само в транспорта.  

Снимки: Unsplash

Виж още: Вече стана ясно защо Cybertruck се бави