Живеем динамично, работим много и не искаме да изпуснем нито една възможност. Паник атаките и бърн аутите достигат епидемични размери. Ако и вие се чувствате изтощени и се задъхвате под тежестта на списъка си със задачи, е важно да спрете, да си поемете дъх и да намерите решение, преди да „прегорите“. Да четете кепшъните под филтрираните снимки на блогъри и инфлуенсъри, които съветват тривиални неща от рода на „спете повече“, „направете си сутрешен ритуал“, „слушайте музика“, „тренирайте“ едва ли ще помогне. Да, за някои хора това може и да работи, но ако за вас не е така, подобни съвети само ще ви накарат да се чувствате още по-фрустрирани. Събрахме за вас няколко нетрадиционни, но подкрепени от науката съвета за това, как да подобрите продуктивността си, преди да сте се отчаяли, че няма да свършите нищо днес, тази седмица, този месец и т.н.

Станете царе на отлагането

Всички ни съветват първо да отмятаме най-важната задача за деня и след това да продължим с останалите дейности. За много хора обаче сблъсъкът с трудоемка и плашеща задача сутрин всъщност действа демотивиращо. В такъв случай защо не я отложите за по-късно? Захванете се с едно или две по-малки или по-лесни неща. След като ги изпълните, отбележете това по някакъв начин, например задраскайте ги от списъка си и се насладете на радостта от „малките победи“ - наградете се с кафе, шоколад или нещо друго, което обичате.

Проучване на Harvard Business School, в което са се включили 238 служители, показва, че малките победи подобряват мотивацията ни. Науката обяснява защо този трик действа така: всяка успешно отметната задача е своеобразна инжекция допамин - веществото, което е отговорно за нашата мотивация и концентрация. Така се получава ефектът на доминото - малкият успех от дребните задачи повишава продуктивността и готовността да се справим и с най-важната задача.

Увеличете залога

Да се награждават за успехите си е добър мотиватор за някои, но за други да се наказват за провалите е по-ефективно. Този негативен ефект е демонстриран в следното проучване: на Група А е зададена задача, за чието изпълнение ще получи дадена сума пари. Това е така нареченият стимул с положителна рамка. На Група Б парите са дадени в аванс, но са заплашени да ги загубят, ако не изпълнят задачата. Това е стимул с отрицателна рамка. Поради пристрастието към негативизма заплахата да загубите нещо се оказва по-мотивираща, отколкото обещанието да спечелите. Ако искате да разберете дали този похват работи за вас, направете следното - хванете се на бас с приятел, в който можете да загубите дневното си възнаграждение, ако не свършите задачите си за съответния ден.

Започнете да си водите дневник

„Мило дневниче, днес....“ - предполагаме, че за доста от вас това е първата асоциация, когато прочетат този съвет. Вместо да подхождате със скептицизъм, оставете ни да ви разкажем за ползите от воденето на дневник. Много наистина продуктивни хора като предприемача Тим Ферис го правят. Този метод включва различни неща - записване на мисли и идеи, следене на прогрес по дадена задача и т.н. Според проучване воденето на дневник би могло да подобри умението ви да се справяте с проблеми. Друго изследване показва, че записването на мисли и емоции на лист понижава напрежението и тревожността, които от своя страна влияят отрицателно на продуктивността. Ако сте отвикнали да пишете на ръка, можете да се възползвате от дигиталните дневници като EverNote, OneNote и приложенията DayOne и Journey.

Работете по-малко часове

Все по-често се говори за намаляване на работната седмица и това не е случайно. Научно доказано е, че най-лошата идея, когато имаме голям списък с неизпълнени задачи, е да оставаме часове след края на работния ден в офиса. Изследване на Станфордския университет посочва, че всеки има праг, след като продуктивността му на час започва да намалява. Информацията, използвана за това проучване, е взета от фабрика за боеприпаси по време на Първата световна война, но е напълно релевантна и в наши дни, особено за по-творческите и креативни професии. Доказано е, че можем да свършим много повече задачи за един час, в който работим отпочинали и концентрирани, отколкото за цял следобед, в който сме изтощени. Така че следващия път, когато се почувствате на ръба на силите си, просто изключете компютъра, излезте в голяма обедна почивка, разходете се или си дремнете. Ще видите, че след това ще сте много по-свежи и продуктивни.

Изтрийте приложението си за мейли... както и други

Смартфоните ни дадоха възможността да вършим работни задачи в движение, но и ни направиха постоянно на разположение. Колко пъти сте си проверявали мейла в 10 вечерта, докато гледате филм на дивана, за да се уверите, че всичко е наред. Колко пъти сте отговаряли на мейл през уикенда, макар да може да почака до понеделник? Проучване показва, че режимът „на разположение 24/7“ води до депресия, увеличаване на стреса и намалява на продуктивността.

Вместо да използвате времето извън офиса да си почивате, вие продължавате да работите и сутрин отивате на работа уморени, а не отпочинали. Въртележката се завърта и води до изтощение, понякога дори до бърн аут. Необходимо е напълно да се откъсвате от работа, за да си починете наистина пълноценно. Само така можете да останете продуктивни в дългосрочен план. Изключете си известията на мейла или други платформи, които използвате за работа, или направо ги изтрийте от смартфона си. Доверете ни се и пробвайте тази крайна мярка за една седмица – ще видите, че ще даде резултати.

Макар и подкрепени от научни изследвания, някои от изброените по-горе съвети може да не действат при вас. Няма как обаче да разберете, ако не ги пробвате. Не чакайте да достигнете до ръба на силите си, за да се погрижите за себе си. Направете го сега, ще благодарите (на нас и на науката) после.