Ако не сте живели в изолация доста повече време от официално обявената карантина, вероятно сте виждали скутери все някъде по улиците. Ако живеете в някой от по-големите градове, има добър шанс и да сте карали такъв, имайки предвид все по-бързо разпространяващите се услуги за споделяне на превозни средства. Но освен че е супер удобен начин за придвижване в градска среда, какво друго знаете за технологията?
С този текст ще ви запозная с историята на скутерите не само у нас, но и по света, ще разгледаме най-готините модели, техните функционалности и накрая ще обърнем внимание на статистиката. Ако не сте фенове на градския транспорт и не карате кола, но имате нужда да стигате бързо и лесно от точка А до точка Б, следващите редове може да са интригуващи за вас. Приятно четене!
Скутерите по света
Полицаи, куриери и обслужващ персонал се движат с е-скутери
Докато в България скутерите едва навлизат като средство за придвижване из града, в много части на света те са нещо, без което животът за мнозина е немислим. В Берлин ги използват от полицията, в Ню Йорк разнасят храна с тях, а в някои други щати в САЩ служителите на хипермаркетите “летят” на две колела по алеите, спестявайки часове от работното си време. В Япония са толкова популярни, че през 2017 година са отчетени средно по 75 000 поръчки за скутери на седмица, а някои хора трябвало да чакат месеци за доставка. Дали обаче като всяко друго нещо прекомерната употреба не води до негативен ефект? За това ще ви разкажа по-надолу в статията, но първо малко история.
Първата тротинетка
Първият електрически мотоциклет изминавал 120 км с едно зареждане
Първообразът на днешните електрически тротинетки, колкото и да е странно, датира от далечната 1895 година. Тогава за първи път е регистриран патент за индивидуално електрическо превозно средство. Според схемите това е по-скоро електрически велосипед, но така или иначе тези устройства са “дядовците” на съвременните скутери и от тях е започнало развитието на технологията.
През 1911 година известното американско списание Popular Mechanics публикува статия за електрически мотоциклет, който е способен на 75 мили (120 км) пробег с едно зареждане и максимална скорост от 35 мили/ч (около 56 км/ч). Не са ясни точни спецификации за мотора или батериите, които са били използвани, но това показва кога започва да се говори за електрически транспорт в световен мащаб.
Появата на “мотопеда”
Познатото ни нарицателно “мотопед” се дължи на нюйоркски скутер от 1915 г.
Само 4 години по-късно, през 1915, се появява първият изправен скутер, т.е. такъв, който водачът управлява в изправена стойка, а не седнал. Той е с бензинов двигател, но се счита за първия скутер, от който произлизат днешните тротинетки. Първият прототип става реалност под името Motoped, а усъвършенстваната версия се нарича Autoped. Произвежда се от Autoped Company, базирана в Лонг Айлънд, и става абсолютен хит в Ню Йорк, като дори полицаите се придвижват с такива. Впоследствие лицензът за изработка на аутопедите е придобит от немския производител Krupp, а производството им продължава до 1921 година.
Това е истинско технологично постижение за онова време, като, докато е произвеждан в Щатите, Autoped има 4-тактов мотор с обем от 155 куб.см, а немската версия е със 191 кубика. Средната мощност е 1.6 к.с., а контакт с пътя правят 10-инчови колела. Управлението става изцяло от кормилото, като при издърпване назад се активира спирачката, а при избутване напред се “отпуска” съединителят. На една от ръкохватките има ръчка, която играе ролята на “педала на газта”. Кормилната колона дори се сгъва, за да стане скутерът още по-практичен за съхранение. Въпреки това обаче много хора се оплакали, че това нещо е трудно за управление.
Сензационни изобретения и рекорди
Както при всяка друга технология, минават години на опити, прототипи, подобряване на рекорди с въпросните прототипи и прочее, преди съответната технология да намери своето място в масовото производство. Скутерите и особено електрическите скутери не правят изключение. През 1936 година двама братя, основали компанията Sovovel Electric в Брюксел, произвеждат първите електрически мотоциклети. Те не спират да работят въпреки нацистката окупация, но дори това не им помага да наложат продукцията си в по-сериозни измерения и да отучат потребителите от конвенционалния начин на придвижване.
Няколко десетилетия по-късно световнопризнатият химик Карл Кордеш, участвал в изобретяването на 1.5-волтовата алкална батерия, постига световен рекорд за скорост с електрически мотоциклет. Внимание! 265 километра в час! Въпреки гореспоменатото изобретение Кордеш имал доста напредничаво мислене и винаги знаел, че електрическите превозни средства ще се наложат. Затова той не спрял да работи върху развитието на акумулаторните батерии, като има над 120 регистрирани патента.
И така, в приливи и отливи на интереса към електрическите лични превозни средства минават още 30 години, докато Peugeot не представя първия електрически скутер през 1996 година. Той изминавал 40 километра с едно зареждане, а мощността на електромотора му е 3.8 к.с. Peugeot Scoot’Elec представлява превозно средство, познато у нас като “мотопед” или “мопед” в други части на планетата. Може би вече сте се сетили откъде идва това нарицателно, четейки за Autoped Company и нейната продукция, така че ето ви още една дума, с чийто произход можете да изненадате събеседниците си.
Е-скутерът в днешния му вид
Електрическите тротинетки в днешния им вид се появяват около 2000 г.
Първата електрическа тротинетка във вида, в който я срещаме по улиците днес, се появява около 2000 година. Както много други иновации в XXI век, тази също се развива светкавично и по-малко от 20 години по-късно положението е такова, каквото го описах в началото на този текст. И ако преди 100 години това да може да се сгъва е било нечувана екстра, днешните скутери имат регулируемо окачване, цветни “арматурни табла”, свързват се със смартфоните ви и какво ли още не. Списъкът може да стане доста дълъг, затова направих една пресявка. Ще ви извадя от историята и ще ви телепортирам мигновено в днешно време с най-яките модели е-скутери, които можете да си купите през 2020 година.
Топ 3 на е-скутерите за 2020 година
Zero 10X има предно и задно окачване, плюс опция за офроуд гуми
Обичам да започвам с нещо грабващо, затова ще привлека вниманието ви със Zero 10X. Това е скутер от най-висок клас и е най-мощният от серията Zero. Има два електромотора с обща номинална мощност 2000 W и пикова мощност 3200 W. Това е достатъчно за максимална скорост от 65 км/ч, а както знаете, когато едно превозно средство има добро ускорение, трябва да може и да спира. Тук за това се грижат предни и задни хидравлични дискови спирачки. 24 Ah батерия е виновник за максимален пробег от 110 километра, а времето за пълно зареждане е между 9 и 12 часа. Освен че има предно и задно окачване на пружини, има опция и за офроуд гуми. Zero 10X има различни режими на движение, като може да се използва Turbo за пълна мощност или Eco за по-икономично каране, което да осигури въпросните 110 км пробег.
Недостатъкът е, че с батериите тежи 35 кг, тоест не е най-удобното нещо за носене, но самият факт, че можете да сгънете и да пренасяте толкова сложно превозно средство на ръка, е впечатляващ. Освен това, понеже е толкова масивен, този скутер позволява да бъде управляван от водачи с тегло до 150 кг. Честито!
Всички тези гръмки числа идват на съответната цена, която е средно около 3500 лева. Ако просто искате нещо да ви закара до работа, може би не е рентабилно, но за истинските скутер-маниаци и хората, които обичат да изпъкват, това е нещо, което трябва да имат.
Segway Ninebot е тротинетката, която ползват Lime и Bird
Следващият модел, който ще разгледаме, не е толкова зверски, но пък е много популярен. Всъщност това е скутерът, който използват повечето компании за споделени транспортни средства, като Lime, Bird и други. Става въпрос за серията Ninebot от Segway, която има и различни модели, най-популярните от които са Ninebot MAX, както и Ninebot ES2 и ES4. А причината да намират толкова широко приложение е, че са в златната среда на разумния ценови диапазон, удобни функционалности и най-важното - пробег.
Без да го казвам, ще се сетите, че MAX е върховият модел от серията, който е способен на 65 км пробег с едно зареждане. Самото зареждане ще отнеме максимум 6 часа, а максималната му скорост е 30 км/ч. Разбира се, тази скорост може да бъде постигната в спортен режим, което ще изразходи заряда на батерията по-бързо, отколкото ни се иска, а и трябва да имаме идеално равна повърхност за каране, така че 20 км/ч е по-реалистична скорост, с която ще се движите с едно двуколесно устройство от този тип. А щом минете през кварталните улички и скочите на алеята, можете да си включите круиз контрол функцията, която да поддържа постоянна скорост и да се носите неусетно.
Нещо друго приятно е, че можете да свържете своя скутер със смартфона си и чрез мобилно приложение да следите заряда на батерията, да анализирате карането си, така че да го направите по-икономично, както и, разбира се, да заключвате скутера, въпреки че дори така не е добра идея да го оставяте без надзор.
Основната разлика между MAX и ES моделите е пробегът, като при модела от най-висок клас той е 65 км, при ES4 е 45, а при ES2 говорим за 25 км. Това обаче на цена от под 1000 лева все още е добра оферта, особено като се има предвид, че има “неонови” светлини под основата за стъпване, така че да сте един истински “Бърз и яростен” на тротинетките.
Segway Ninebot MAX може да е ваш за около 1500 лева, което е малка разлика в цената за сериозния допълнителен пробег, който получавате, но пък трябва да се вземе предвид, че е с около 7 кг по-тежък от ES2 - 19 срещу 12.
Razor E300S има демонтираща се седалка
Казвате си, че всичко това е супер, но не си представяте едночасово каране в трета позиция на краката? Спокойно, следващият скутер е за вас! Razor E300S има седалка, която се монтира и демонтира посредством два винта. Става за секунди, а дори и возилото да изглежда тийнейджърски, позволява тегло на водача до 100 кг, така че е идеално и за възрастни. Освен това има по-широки гуми, което означава, че дори в седнало положение няма да усещате всяко камъче като края на света. Максималната му скорост е 24 км/ч, а пробегът му се анонсира от производителя в минути - 40. Това обикновено означава между 10 и 15 км, но с много икономично каране може да се постигнат и над 20. Звучи малко, но не се отказвайте, почакайте да чуете цената. У нас Razor E300S се намира за около 600 лева, което е под средното за класа и за всички характеристики, които изброихме досега, е много добра оферта.
Удобство или проблем?
След като в началото споменах възможния негативен ефект от тротинетките, нека да поговорим малко и за това. Четейки, направи ли ви впечатление начинът, по който нещата са се случвали преди 80-100 години, и начинът, по който се случват сега? Тогава са били правени десетки опити, прототипи, тестове и пак новите неща са били трудно възприемани, докато не бъдат усъвършенствани. Какво се случва сега? Заливаме света с нещо, пък как ще го управляваме, мислим после. Нещо подобно се случи и с електрическите скутери. Достатъчно красноречив е фактът, че Столична община даде лиценз на две компании за споделено пътуване да предлагат скутери под наем в София, без изобщо да има регулация за тяхното ползване. Съществуващият Закон за движение по пътищата беше тъклуван по много различни начини, които доведоха до странни актове като глоба за неправилно пресичане от страна на водач на МПС, докато в крайна сметка не беше гласуван нов закон за е-скутерите. Той позволява те да бъдат карани по велоалеите, но със скорост не по-висока от 25 км/ч, а също и по пътищата, но не трябва да сте в непосредствена близост до друго превозно средство. За “непосредствена близост” няма дефиниция, което понякога е проблем, особено по тесните централни улички, където друго освен непосредствена близост няма. Също така водачът трябва да носи каска, ако няма навършени 18 години. Явно на вече пълнолетните черепът им е достатъчно здрав, за да понесе челен сблъсък с автобус, без последствия.
Тотална забрана?
В Англия е незаконно да карате стандартна е-тротинетка. Има фатален инцидент с такава
На места като Обединеното кралство нещата са решени доста по-кардинално. Нямате право да карате тротинетка по велоалеите и тротоарите, защото скутерите са моторни превозни средства, а гореспоменатите са предназначени за безмоторни, каквито са велосипедите и пешеходците. По обществените пътища можете да ги карате, но първо трябва да ги регистрирате, застраховате и да платите местен данък. Освен това стандартно тротинетките са твърде бавни, за да не затрудняват движението. Ето защо трябва да ги “тунинговате” и те да имат определена минимална мощност и минимална скорост. Процесът става дълъг и сложен, така че основната идея да си улесните живота ще се загуби. Мислите си: “Твърде строги мерки”? Е, може би това беше единственият изход, след като се вдигна доста шум, когато известна английска водеща загина в инцидент с тротинетка в центъра на Лондон. Също така, понеже е-скутерите се регулират от същия закон, според който се третират и автомобилите, за шофиране в нетрезво състояние се предвиждат сериозни последствия, включително затвор. Нещо, за което в някои други държави не се говори изобщо.
Имат ли бъдеще компаниите за споделено пътуване?
Lime се изтегля от основни пазари заради многомилионни загуби
Междувременно компаниите за споделено пътуване с тротинетки губят стотици милиони долари на годишна база, защото, въпреки че правят гигантски вложения в технологията, изглежда също не са домислили доста неща. Например вандализмът. Няма установени предпазни мерки срещу вандализъм и кражби, вследствие на което такива прояви са ежедневие. В Гърция например водолази са извадили 21 скутера от дъното на морето край Солун. В България пък бе заловен мъж, откраднал 3 тротинетки, опитвайки се да ги скрие в багажника на колата си. Да, той самият не е бил наясно какво ще ги прави, освен това те се отключват чрез софтуер, имат GPS проследяване и други защитни средства, но дори и със заловен извършител компанията търпи загуби.
Също така фирмите отнасят солени глоби от общините поради факта, че тротинетките биват “паркирани” на доста неподходящи места. Ще кажете “къде да ги паркират, като в повечето райони няма обособени места за това”. И ще сте прави. Но компаниите - доставчици на услуги, невинаги дават необходимото време на съответните общини. В Санта Моника Bird стартира дейността си без издаден лиценз. Дали защото по това време в щата Калифорния няма установени закони за този тип транспорт, няма значение, но оплаквания за блокирани тротоари и захвърлени счупени скутери започват да валят веднага, в резултат на което компанията е глобена 300 000 долара. Много тротинетки са намерени с липсващи батерии. Невнимателната им експлоатация води до среден живот на един скутер от около 3 месеца, както и “дебели” цифри за ежедневни ремонти. Такива неуредици са довели до 100 млн. щатски долара годишна загуба за Lime, което накарало компанията да оттегли услугите си от десетки градове по света, включително основни пазари в САЩ и Южна Америка.
Възползвай се отговорно!
Може би нас, обикновените потребители, това въобще не трябва да ни интересува, защото да можем да се придвижваме лесно и бързо из града за 30 стотинки на минута си е страхотен вариант, особено в натоварените часове на деня, когато обичайно 10-минутно пътуване с кола може да се превърне в 2-часов ад. Европейският съюз вече напредва със събирането на данни от страните членки и е на път да издаде наредби за използването и регулирането на транспорта с индивидуални електрически превозни средства. Така че има кой да мисли по тези въпроси, макар и с леко закъснение.
Има още много информация по темата, но не искам да останете с впечатление, че казвам нещо лошо за технологията. “Зелена” е, движим се удобно и бързо, без да замърсяваме въздуха. Не е скъпо. Какво повече може да иска един потребител в XXI век? Именно, затова подкрепям развитието на тези идеи с две ръце, но призовавам да се пазите. Себе си и околните. С други думи оценявайте и се възползвайте от цялата благодат, която ни предлага най-технологичната ера. Но отговорно!