Пътят към зеления рай е осеян с компромисни решения


И докато се наместят електричките в градящата се инфраструктура, и докато дойде изцяло зеленият произход на енергията, която ползват за производство и движение, plug-in хибридите ще поставят на масата едно франкещайн решение, което изглежда като временен компромис по пътя към светлото електрическо бъдеще, но в същото време е доста интелигентно франкенщайн решение. И както казва житейската мъдрост – „Временните неща са най-трайни“.



Plug-in хибрид – най-доброто от двата свята, че и повече


Започваме директно по темата. Така или иначе като размери и ергономия хибридният модел не се различава по нищо съществено от традиционните варианти. Затова и ще се фокусираме най-вече върху разлики. Octavia iV е не просто hybrid, тя е plug-in hybrid. С думи прости това е автомобил, който си има бензинов двигател, по-голяма батерия спрямо стандартния Hybrid и електромотор, който да помага ДВГ или да поеме изцяло отговорността за движението. Škoda-та може да измине 60 километра на ток по стандартите на WLTP (по-европейският стандарт с повече каране по магистрала), като максималната скорост в такъв режим е 140 km/h. В този пробег все едно имате изцяло електрическа Škoda Octavia. Ще ускорявате с ентусиазъм и ще се движите почти безшумно в града. Няма да отделяте вредни емисии. Ако имате възможност да зареждате автомобила между пътуванията, можете да се движите изцяло на ток и въобще да не събуждате бензиновия двигател. Капацитетът на батерията е 13 kWh, а мощността на ел. мотора е 116 hp, а системният въртящ момент е 350 Nm.



Различни нива на хибридност

Следващата хубава вест е, че автомобилът може да се превърне в стандартен хибрид, когато the situation calls for it. Съответно така сте автономни по отношение на зарядни станции. Не е нужно да планирате пътуването, да го накъсвате с няколко кратки зареждания или пък да разчитате, че зарядна станция X, която е на ръба на пробега, е свободна и в изправност. Без притеснение можете да си направите трипче и до забравена от бога махала на затънтено село, където единственият изкуствен източник на светлина е газова лампа. Когато се завръщате към скования от злоба, но шумен и разблуден град, вие можете да зареждате батерията до избран от вас процент. За целта се двигателят с вътрешно горене действа като мобилна зарядна станция и зарежда батерията на цената на леко повишен разход. При движение по магистрала (с изцедена батерия и режим на стандартен хибрид) даде малко над 7 като разход.



С какво „електрическата iV“ е различна от стандартната Octavia?

На външен вид колата е почти неразличима. Ще откриете още едно капаче за зареждане с гориво и надпис. Невъоръженото с безполезна автомобилна информация око едва ли ще му направи впечатление. iV е абсолютен електрически sleeper. Тя е наддала и едни 200 kg покрай цялата електрификация, но те въобще „не ѝ личат“. Вследствие на по-високото тегло има промени в окачването, като „втърдяването“ му кара напречните неравности да се усещат отчетливо.



Лично предположение:


Сглобката на интериора може да се амортизира преждевременно. Повишеното тегло дава откат в дълбочина и ревизираното окачване не решава всички възможни проблеми, били те и козметични. Друга разлика засяга функционалността. В хибридната Octavia липсва „мазе“ в багажника, подът е равен, литрите са между 490 и 1555 при свалени седалки. Прави впечатление, че капакът на нишата за кабелите за зареждане е от пресован дървен материал. Отново козметичен казус, дори бих казал – бял кахър.

Хибрид като магия


Агрегатите си прехвърлят отговорността за движението като много добре сработен екип. В случая имате на разположение 1.4 бензинов двигател със 150 hp. Системната мощност е 204 конски сили. Но това не са просто обикновени коне. Представете си, че Jackson Briggs и Motaro от Mortal Kombat имат деца. Единият чифт крака е органичен, така наречени „биокрака“, другият обаче са метални протези. Е, можете и да не си го представяте по този начин.



Други разлики няма – автомобилът си е добре познатата Octavia. Като всеки съвременен масов автомобил – лесен за управление, бърз за свикване и т.н. Нищо характерно, перфектен служебен автомобил или пък за флота на коли под наем. Ускорението е задоволително, комфортът също с леки изкючения заради промененото окачване. Колата стои добре на магистрала, като при по-висока скорост шумът от вятъра става по-отчетлив.

По отношение на ергономията и удобството на ползване не мога да не отбележа като позитив физическите shortcut бутони на таблото. След горчивия опит с Golf 8 и ID.3 от Škoda са взели мъдро решение, което е органично с техните brand values. Сензорен бутон е само този за намаляване и увеличаване на звука. Кормилните бутони са класически, аналогови, с приятно усещане.

Своеобразен малък връх в интериора е и селекторът за предавките. С текстура, сякаш е правен от Swarowski. Генерално най-честите зони на контакт са приятни на пипане. Ако тръгнете да се заяждате, ще откриете по-евтина пластмаса и компромисна сглобка. Такива явления се наблюдават дори и в по-висок клас автомобили.



Те са породени от натегнатата ситуация в автомобилния свят, в която производителите трябва да проектират, произвеждат и продават електрически модели, които в повечето случаи са на загуба, като в същото време трябва да разработват и все „по-чисти“ ДВГ. В такива времена спестителните процедури са агресивни, „хубавото“ се спуска с хирургическа точност и само на определени места.

 


Съдбата на електрическата iV


Едва около 30% от този модел ще отидат в ръцете на частни собственици, останалите 70% ще са към фирмени клиенти. Това важи и за много други немски масови модели, дори от така наречените premium производители. Това също обяснява сериозното спартанизиране на интериора и overall усещането на автомобилите в последно време. В дългосрочен план все още няма данни за надеждността на хибридната система. Макар и технология да е на повече от 20 години, от VAG наскоро се включиха в играта с plug-in изпълнение.



Finale Grande или всъщност... не


Тук би трябвало да се направи някакъв синтез на впечатленията от автомобила, но той не оставя някаква особена следа в паметта. Колата се справи прилично с движението в града, с пътуването по магистрала. Ако трябва да съберем модела Octavia iV в една дума, това е думата „приличен“. Колата си върши своята работа, вие си вършите вашата. Няма с какво да ви впечатли или грабне сърцето, не се и опитва. А и за много от клиентите това ще бъде връзка за една нощ, затова качества като коректност и предвидимост – „знам какво ще получа“ – излизат на преден план.

По-интересно е друго. От една страна plug-in хибридите в много образцови страни ще бъдат забранени през 2035-а примерно, а в същото време батериите стават и по-леки, и по-евтини, и с по-голям капацитет. Съвсем реалистично е след 10 години в един стандартен автомобил с ДВГ да може да се „набута“ батерия за 100-150 km пробег. То и към момента повечето хора не правят повече от 50 km на ден, борбата за все по-голям радиус на действие е повече маркетингово упражнение и борба с вятърни мелници. Просто много хора все още мислят в категорията резервоар за невъзобновяемо гориво. Plug-in хибридите притежават потенциала да отделят по-малко емисии при движение. Тук и сега.

Снимки: ŠKODA