Скоро Tesla може да пусне най-новия си автопилот FSD (напълно самостоятелно шофиране) за широка група шофьори, a американските власти не са толкова доволни от това. А те определено имат основание да се притесняват - според ново проучване на MIT. Изследователите проучиха данните за това, къде се спира погледът на водачите, и установиха, че шофьорите стават по-невнимателни, когато използват системата за автопилот на Tesla.

„Визуалните модели на поведение се променят преди и след изключване на функцията Автопилот. При активирането ѝ шофьорите са гледали по-малко към пътя и са се фокусирали повече върху областите, които не са свързани с шофирането. По-високият дял на погледите извън пътя преди преминаването към ръчно шофиране не са компенсирани от по-дълги погледи напред.“

Фактът, че шофьорите може да не обръщат толкова внимание на пътя, когато използват автопилот, не е шокиращ. Новото е, че изследователите успяват да видят къде точно гледат шофьорите, когато автопилотът е включен, в сравнение с това, когато е изключен.

Погледите са насочени надолу и към центъра на зрителното поле, така че „вероятно не са свързани с шофирането“. По-скоро гледането в тези посоки обикновено се свързва с дейности като поглеждане надолу към смартфон или взаимодействие със сензорния екран за информационно-развлекателна система в центъра на таблото. Те често са били по-дълги с включен автопилот и много по-чести, отколкото такива поглед при ръчно шофиране.

Въпреки името автопилотът FSD (напълно самостоятелно шофиране) на Tesla е просто система за подпомагане на водача и далеч не е напълно автономен. Като такъв той изисква водачите да държат ръцете си на волана и да останат напълно нащрек, но Tesla не използва камери или други средства за наблюдение на частта за бдителност.

Последната версия - 10.0.1, взема по-уверени решения на пътя, но досега е налична за сравнително малка група бета-тестери. Tesla обаче планира да я разпространи по-широко от 24 септември и може да я пусне за всички водачи след седемдневен пробен период, който ще проследява поведението на собственика.

Новата версия обаче може да противопостави Tesla срещу американските регулатори. Ръководителят на Националния съвет по безопасност на транспорта (NTSB) Дженифър Хонди наскоро заяви, че Tesla не трябва да пуска най-новата актуализация на софтуера, докато не реши „основните проблеми на безопасността“. Тя също не беше развълнувана от ъпгрейдите на Tesla за бета-тестване по улиците.

Снимка: Tesla

Виж още: NASA надзърна в сблъсъка, който ще доведе до гибелта на нашата галактика