Ходенето на кино не е каквото беше. Само допреди десетина години това бе едно от любимите развлечения на хора по целия свят. Феновете все още са многомилионни, но във въдуха витае усещането, че с всяка година намаляват и всяко следващо поколение е все по-малко заинтересовано да гледа филми на големия екран. Всяко нещо си има начало и край, но пандемията сякаш скъси значително живота на киносалоните.
Всички знаем, че през последните няколко години стрийминг услугите започнаха да придобиват сериозна популярност по цял свят. Но за какви точно цифри говорим? Започвайки от Netflix, най-популярната платформа, през 2020 те са отчели над 25 милиона нови потребители за първите 6 месеца. За сравнение това е горе-долу колкото за цялата 2019. HBO Max и Amazon Prime Video, макар и по-скромно, също са увеличили фен базите си, но по-интересни са Disney. Компанията обяви, че вече има над 100 милиона абонати по цял свят. Важно е да се отбележи, че в това число влизат всичките ѝ услуги – Disney+ (57.5 милиона), ESPN (8.5 милиона сега/2.5 милиона миналата година по същото време) и Hulu (35.5 милиона/27.9 милиона преди една година). Със сигурност карантината силно е повлияла на тези стойности, но постижението от почти 60 милиона потребители на Disney+ за периода от 12 ноември миналата година до сега е повече от впечатляващо. Дори все повече хора започват да си правят месечни абонаменти, започващи от 5 долара. На тази цена те имат достъп до стотици филми и сериали. Или могат да похарчат същата сума, за да гледат 1 филм на кино. Като добавим и удобството на домашния уют към уравнението, много лесно може да видим защо стрийминг услугите само ще вървят нагоре, докато киносалоните бавно, но сигурно залязват.
Нищо от това не е нова информация. Истинската причина за притеснение за бокс офиса е новият ход на Disney. На официално събитие от компанията обявиха, че дългоочакваният игрален филм Mulan ще дебютира в Disney+ на 4 септември, но ще трябва да бъде закупен на цена от $29.99. Това е един експеримент. Или поне така го наричат от компанията. Официалното им становище е, че ще наблюдават изкъсо как ще реагират хората на това предложение, но поне засега то е единичен случай и нямат намерение да го превръщат в практика. Бъдете сигурни обаче, че окаже ли се успешен опитът, със сигурност ще го видим отново.
Разковничето е дали хората ще платят $30 долара? Вече има платформи като Rakuten, които предлагат закупуване на единични филми (макар и не на такава висока цена). За много потребители това не е нещо ново. Разликата е, че Disney+ работи с месечен абонамент. Това означава, че дори и да си купувате филми, ще трябва да продължите да плащате $7 на месец (или $70 на година), за да имате достъп до тях. iTunes и Vudu не изискват да се плаща месечна такса, за да гледаме филми, които вече сме закупили дигитално, така че ще е интересно да видим как Disney ще оправдае подобна инвестиция, но засега нещата не изглеждат замислени от край до край. Има вероятност този ход да е провокиран от търсенето на нови източници на доходи, понеже компанията понесе сериозен удар, когато карантината затвори увеселителните ѝ паркове.
При всички положения в момента не можем да отидем до най-близкото кино, за да гледаме най-новите филми (понеже се въртят стари), затова сега е перфектният момент за този опит. Ясно е, че не всеки потребител ще си купи филма. До септември стрийминг услугата може спокойно да е минала 70 милиона абонати. Достатъчно е 1/10 да похарчат $30, за да излязат на печалба от продукцията. Ситуацията е такава, че Disney само могат да спечелят, а киносалоните да загубят. Ако филмът не се окаже успешен, тогава компанията ще може да се поучи от грешките си (конкурентите им също) и най-вероятно в бъдеще отново ще опита подобна стратегия. Нищо няма да е загубено. Ако обаче този ход е сполучлив, то тогава най-вероятно ще се превърне в тенденция, която останалите стрийминг услуги също ще имплементират рано или късно. При подобно стечение на обстоятелствата киносалоните ще са големите губещи, за които това може да се окаже началото на края.
*Снимка: Disney
Вижте още: HiCast – подкаст за всички фенове на технологиите