Определено измина една доста странна година. И все пак въпреки затворените кина по целия свят 2020 г. е още един звезден дванайсетмесечен период за филмите. Благодарение на стрийминг платформите и услугите за видео на поискване някои от най-добрите филми за 2020 г. не се появиха на големия екран, а на нашите телевизори и дори смартфони. Това не се отрази на качеството на тези брилянтни продукции - и изборът на участниците в тази класация беше, както всяка година, борба между десетки наистина заслужаващи заглавия. Нека заедно видим на кои предложения се спряха редакторите на HiComm.

 

 

The Assistant

 

 

Един от най-добрите филми, направени в отговор на престъпленията на Харви Уайнстийн и последвалото движение #MeToo, The Assistant следва историята на асистент (Джулия Гарнър), която работи в неназована филмова компания в Ню Йорк в продължение на един дълъг, окаян ден. Над всичко се извисява могъщият, хищнически бос - никога непоказван или чуван освен по телефона, - когото всички прикриват и защитават. The Assistant е от съществено значение, защото показва нагледно заснемането на трудни филми и тихото осъждане на начините, по които е позволено да продължат злоупотребите по върховете.

 

 

Bill & Ted Face the Music

 

 

Най-голямата изненада за годината беше третият филм, посветен на комичното ретро дуо Бил и Тед. Той определено беше радостен миг в една година, в който липсваха нещата, от които да се чувствате добре. По ирония на съдбата лентата започва с разочарование: Бил и Тед (Алекс Уинтър и Киану Рийвс) по някакъв начин все още не са написали песента, която ще обедини света - същата тази, обещана от Bill & Ted’s Excellent Adventure. Двамата смотаняци вече нямат грам съмнение, че ако не изпълнят мисията си, светът ще свърши.

Така че те правят това, което правят винаги: пътуват във времето и пространството, за да се опитат да намерят лесен изход, само за да научат, че в света все още има толкова много любов и радост.

 

 

Small Axe: Lovers Rock

 

 

Вторият филм от колекцията Small Axe на режисьора Стийв Маккуин, която в момента се стриймва в Amazon, е може би най-добрият - и в същото време най-малкият по обем. Действието се развива предимно на едно парти, като Lovers Rock отваря прозорец към цяла вселена чрез една разширена танцова сцена, момент на кинематографично блаженство за разлика от почти всичко друго тази година. Помислете това като препоръка за всичките пет филма от серията Small Axe, но третирайте този като специален: това са 70 минути за едно влюбване и това е най-доброто усещане на света.

 

 

The Invisible Man

 

 

Невероятно преоткриване на класическия трилър на Universal, The Invisible Man превръща класическия филм от 30-те години за човек, полудял от власт, след като е станал невидим, в портрет на една токсична мъжественост. Римейкът изобразява борбата на жена (Елизабет Мос) за това да се измъкне от контролиращото си, манипулативно гадже с дълбоки джобове (Оливър Джаксън-Коен) и да оцелее в борбата със сложната му маниакална идея да я тормози. Подобно на най-добрия трилър, The Invisible Man използва ужасяващото и фантастичното, за да акцентира върху нещо съвсем реално.

 

 

First Cow

 

 

Докато заглавието издава какво точно да очаквате от лентата - има крава и тя е на видно място, - First Cow е и едно от най-добрите проучвания на приятелство, което ще видите във филм тази година. Главен готвач на име Куки (Джон Магаро) и Кинг-Лу, китайски имигрант в нелегалност (Oриън Лий) създават невероятна връзка помежду си, базирана на една бизнес възможност: кражба на мляко от първата и единствена крава в територията на Орегон. Това, което започва като партньорство за взаимно удобство, се превръща в постепенен израз на грижа за другия, който прави First Cow неустоимо, нежно и топло кино постижение.

 

 

Dick Johnson Is Dead

 

 

Когато режисьорката Кирстен Джонсън научава, че баща ѝ Дик страда от деменция, двамата се съгласяват да направят дългото сбогуване, причинено от диагнозата, във филм - по-конкретно в лента, в която те си представят всички начини, по които Дик Джонсън може да умре и какво може да го чака отвъд.

Филмът е по-малко болезнен, отколкото може да ви изглежда от това описание. Dick Johnson Is Dead е невероятно вълнуващо произведение на привързаността, документален филм за празнуването на живота на любимия човек, докато той все още е тук, за да го оцени. Става въпрос за това, как запомнянето на някого е жизненоважна част от обичта към него.

 

 

Da 5 Bloods

 

 

По време на войната във Виетнам петима войници се кръщават с прякора Bloods и скриват сандък, пълен със злато, дълбоко в джунглите, в които се бият. Само четирима от тях се завръщат у дома, но те никога не са забравили плячката или приятеля, когото са заровили с нея. Da 5 Bloods е филм за отмъщение, маскиран като приключение за търсене на съкровища. Докато четиримата останали членове на групата се завръщат в днешно време, за да потърсят златото си, желанието им за отмъщение ги движи напред повече от всичко.

Те са ядосани на държавата, която ги е помолила да се борят за свобода, докато се отрича от тях, на виетнамския народ, чийто свят са унищожили в услуга на тази война, и на самата идея на Америка - начина, по който тя се изкривява и извива в нови форми, скрити зад привидното име на демокрацията. Da 5 Bloods е опусът на Спайк Лий за войните, които никога не спираме да водим, дори след като пушките са прибрани в казармите.

 

 

Mank

 

 

Mank на Дейвид Финчър е филм, който изисква специален интерес към киното или поне предварителна подготовка от киноманите - например да сте гледали шедьовъра на Орсън Уелс от 1941 г. „Гражданинът Кейн“ и да познавате легендата около него.  Филмът, който дебютира в Netflix без голяма кинопремиера, определено ще се бори за наградите „Оскар“ в няколко категории през 2021 г. - за режисура, кинематография, музика, костюми и най-вече заради перфектния Гари Олдман в ролята на Манк. Финчър заслужава адмирации дори само заради това, че не се е стреснал от митичния ореол на „Гражданинът Кейн“ и че се е отказал да прави традиционен биографичен филм, но също и заради богатия контекст в заглавието и смелото смесване на пластове история на киното и на Холивуд в частност.

 

 

Host

 

 

Добре дошли в новото паранормално: филм, който използва приложението за видеоконферентна връзка Zoom, за да зареди отново с енергия жанра found-footage, докато шестима (ако броите Теди) приятели по време на карантина се събират за виртуален сеанс, който върви много зле. „Исках да подкопая очакванията на хората“, казва режисьорът Роб Савидж. „Защото мисля, че звучи като слаба идея на хартия.“

На Shudder обаче (американска видео платформа, включваща заглавия от жанра ужаси, трилъри и свръхестествени фантастики) това се превърна във феномен, предизвиквайки възхищение от неговата находчивост и възклицания от ужас от тактиката на плашене на филма, която варира от експлоатация на актуална тема като изолацията до старомодни стряскащи моменти.

 

 

Tenet

 

 

Сюжетът на Tenet проследява таен агент, манипулиращ времето, за да предотврати трета световна война. На Кристофър Нолан му отнема повече от пет години да напише сценария и цяло десетилетие, за да формулира основните идеи във филма. Премиерата му пък е отложена три пъти заради пандемията от коронавирус и в крайна сметка излиза на 26 август 2020 г. във Великобритания и на 3 септември 2020 г. в Съединените щати.

Някои зрители не можеха да го разберат - със сигурност Tenet беше по-раздвояващ от трилогията на Нолан за Dark Knight. Но последвайте съвета на героинята на самата френска актриса Клеманс Поези („Не се опитвайте да го разберете. Почувствайте го“) и това, което ще получите, е авангарден, метафизичен, супернапрегнат блокбъстър, който се движи напред с безмилостен импулс дори когато коли, куршуми и цял Боинг 747 летят около вас в поредица от експлозии.

 

Снимки: shutterstock

Виж още: Милиони зрители на Wonder Woman 1984 в деня на премиерата гарантираха продължението