Според редица изследвания PlayStation 5 е най-желаният хардуерен продукт в рамките на 2020 година. Това, разбира се, не е случайно. Докато устройства като смартфоните получават нови версии понякога два пъти в годината, при конзолите обикновено периодът е значително по-дълъг – минимум четири години. Предвид факта, че три от четирите големи PlayStation конзоли изпревариха по популярност своите конкуренти при съотношение близо три и повече към едно, не е учудващо, че всяка нова троха, която подаваше Sony от 2019 година насам, се посрещаше с огромна доза ентусиазъм и счупени рекорди за гледане на видеа в YouTube и харесвания в Twitter и Instagram.

Истината е, че на гейминг пазара PlayStation има статута на iPhone при телефоните – изключително популярна платформа, с верни поддръжници през годините, която с много малки изключения се справя пазарно чудесно в световен мащаб и движи индустрията напред с добре премерени темпове.

По наше мнение, предвид хардуерните характеристики на PlayStation 5 и феноменалното портфолио от first party студиа на Sony, новата конзолата на японците ще бъде поредният им представител от серията, който ще премине 100-милионната бариера, стига в следващите години светът да не се превърне в сцена на следващия филм по Лудия Макс.

Дизайн

Да, категорично получаваме най-голямата PlayStation 5 конзола до момента и това може да не е по вкуса на някои потребители. Зад визията и размера на PS5 обаче освен естетическа стои и практическа обосновка. За последната обаче по-надолу. Визуалното изпълнение изглежда е вдъхновено от легендарния архитект Заха Хадид. Динамичната геометрия на последната практически създаде изцяло нов архитектурен стил, а бързо търсене в Google би следвало да подкрепи твърдението ни в предходното изречение. Конзолата тежи 4.5 килограма, размерите ѝ са 390 х 104 х 260 мм. Стойката, която идва с конзолата, ѝ позволява да стои в хоризонтално и вертикално положение, като за нас чисто естетически предпочитаният вариант е вертикалната позиция. В крайна сметка обаче позицията на конзолата зависи от това, как е изграден вашият гейминг кът.

Тествахме варианта с Blu-Ray драйв, като по наше мнение именно заради него смятаме, че Digital Edition-а на PS5 ще бъде още по-красив. Конзолата определено е насочена към потребителите, за които всеки предмет от дома им трябва да се отличава, да изгражда визуалната му осанка. В този смисъл монолитното излъчване на PS5 определено ще бъде бонус за онези, за които формите и цялостната визуална стилистика в дома им е от значение.

PS5 игрите, PS4 игрите и DualSense контролера

Новините тук са предимно позитивни. На първо място притежателите на PlayStation 4 не просто ще могат да играят 99% от своя каталог на новата конзола, но и могат да прехвърлят въпросния по изключително лесен начин. Всъщност по повече от един начин. При първия трябва да свържете двете конзоли в една и съща Wi-Fi мрежа и просто да ги прехвърлите по нея от PS4 към PS5. Вторият е валиден, ако използване външен твърд диск за PS4 – тогава просто можете да откачите въпросния HDD/SSD и да го вкарате в някой задните USB портове на PS5. Логватете с акаунта си на PS5 и воала – няма да има нужда да сваляте нищо, а директно ще можете да играете PS4 софтуера, с който разполагате. При последния трети вариант просто влизате в PSN през PS5 и свалят вашите закупени PS4 игри. Това обаче не е всичко – всяка PS4 игра, която използва динамична резолюция или не върви със стабилни 30 или 60FPS на PS4 или PS4 Pro, ще се възползва пълноценно от хардуерната мощност на PlayStation 5. Съответно ще върви със заложените от разработчика кадри и възможно най-висока резолюция. Заради осезаемо по-мощното CPU спрямо PS4 дори да използвате стандартен външен HDD, времето за зареждане на PS4 игрите ще е по-кратко. Истината е, че PS5 практически ще преобрази някои от старите ви заглавия, които ще работят при 4К и стабилни 60FPS. Такива са например Days Gone, Ghost of Tsushima, Sekiro: Shadows Die Twice, Doom Eternal и много други. Трябва да допълним, че единствено при заглавия, които работят при перфектни 30/60FPS и използват статична резолюция на PS4/Pro, няма да видите осезаема разлика. При тези обаче, които не поддържат HDR на PS4, такава определено има. PlayStation 5 е способен да възпроизведе в HDR абсолютно всяко едно заглавие за PS5 и PS4 – без изключение. Например PlayStation 4 класика като Killzone Shadow Fall на PS5 вече върви при стабилни 60FPS с поддръжка на HDR и въпреки, че е продукт от 2013 година, с новите си визуални доспехи все още изглежда адски впечатляващо. Изключително малко са игрите, които не работят на PS5 (въпреки че на практика можете да ги свалите на конзолата), има и известно количество заглавия, които работят на PS5, но при тяхното включване ще получите предупреждение, че може да има неточности при емулирането им. Предвид факта, че тествахме софтуер, който не е финален и ще продължи да се подобрява след премиерата, след време и тези заглавия могат да получат пачове, които да поправят проблемите при тях. Всички PS4 игри могат да се играят с DualShock 4 и новия контролер DualSense. Споменавайки DualSense е редно да кажем няколко думи и за софтуерa, който е писан специално за PlayStation 5. Към момента сме тествали две игри - Astro's Playroom и Spider-Man: Miles Morales. Първата се предлага безплатно с всяка конзола и е съвършена демонстрация на възможностите на новия контролер. Който освен отлична ергономика, предлага и възможности, които никой друг контролер не е включвал. Говорим за адаптивните тригери и хаптичната вибрация, които в съчетание с подобрената колонка спрямо DS4, вградения микрофон, още по-удобния тъчпад правят преживяването с Astro's Playroom уникално. Astro's Playroom е легитимна платформена игра, която предлага качество, което спокойно може да си съперничи с най-доброто на Nintendo, що се отнася до 3D платформъри. Играта обаче е и обяснение в любов към феновете на PlayStation предвид скритите предмети и тайници, които предлага. В ембаргото към ревюто бяхме помолени изрично да спестим повече детайли около нещата, които може да намери/отключи играчът, но ако сте имали в колекцията си повече от една PlayStation конзола, то определено ще останете доволни.

Spider-Man: Miles Morales също се възползва пълноценно от възможностите на DualSense – и от тригерите при придвижване в града, и от вибрацията при честите сблъсъци с враговете на човекa паяк. Играта, въпреки, че има версия и за PlayStation 4, изглежда феноменално. Препоръчваме първо да тествате режима при нейтив 4К, най-добро осветление, ray-tracing и 30FPS. В не един и два момента няма да ви се вярва, че това, което виждате на екрана, е рендвано в реално време. Като мащаб на играта можем да я сравним с Uncharted: The Lost Legacy – тоест пълноправна игра, която е реализирана в по-малък мащаб от оригиналния Spider-Man за PS4. Предлага се и режим при 60FPS, при който осветлението е поорязано, същото се отнася и за ray-tracing отраженията. Играта отново изглежда отлично, а се играе и още по-добре заради по-високите фреймове, но поне ние за първото изиграване препоръчваме 4К/30FPS с ray-tracing. За да усетите по-добре next-gen визията на играта.

А споменахме ли, че при двете нейтив PS5 игри практическа няма loading екрани? По отношение на времето на зареждане PS5 определено ни връща към времената на SEGA Mega Drive, когато черен екран с продължителност от секунда, две беше достатъчен за зареждане на всяко ниво. Е, същото е и с двете споменати по-горе заглавия. И докато Astro's Playroom е платформена игра с по-лесна за управление структура на стриймване на данни, то Spider-Man: Miles Morales си е чистокръвен ААА open world. Когато зърнете за първи път как практически зареждате сейва си и директно започвате да играете, ще ви е трудно да се върнете към едноминутните и нагоре екрани за зареждане в оригиналната игра за PlayStation 4. Магическо е и това е само началото. За конзолата тепърва ще се предлага софтуер, който е писан единствено за нея, съответно ще получим още по-красиви от Miles Morales и Astro's Playroom заглавия (вероятно още с Demon's Souls, който също е стартово заглавие за PS5), но началото определено е обещаващо.

Потребителски интерфейс:

Трябва да подчертаем, че на база ембаргото нямаме право да говорим за медийната част на конзолата, както и трябва да натъртим, че моментният UI не е финален и ще има day one ъпдейт за потребителите, които си закупят конзолата. PSN в настоящия момент функционира на PS5, но не и в пълния му капацитет. Извеждайки тези подробности, ще допълним, че UI-ят на PlayStation 5 на първо място е изключително красив – въпросният е реализиран във 4К, мислен е как да работи най-добре във 4К резолюция и контрастира силно с този на Xbox конзолите, който е 1080p дори на Series X. На пръв поглед интерфейсът на конзолата е силно променен спрямо този на PS4, но при малко по-детайлен поглед няма как да не забележите, че е направен с идеята да бъде разпознаваем за потребителите, използвали в продължение на години PlayStation 4. За съжаление нямаше как да тестваме обстойно новата функционалност на PS5 игрите, изразяваща се в специални карти, съдържащи различни видове информация и опции – време за вземане на даден трофей, помощни видеа, новини, промоции, различни сейвове. Ето последната екстра обаче успяхме да тестваме и въпросната ни позволи да стартираме Spider-Man: Miles Morales за под 10 секунди. Как работи тази магия? Двете нейтив PS5 игри автоматично създават „карти“ с местата, на които е save-нал играчът. Тези карти са достъпни  от UI-я на конзолата и натискането им директно праща играча към геймплея на съответното заглавие. Тоест не се минава през стартови екрани с лога на компании, не се минава през опции и натискане на бутон continue. Зарежда се даден save директно от UI-я на играта и тя стартира както споделихме почти мигновено.

Чудесно интегрирани в OS-а са услуги като PS Plus и PS Now, а PSN магазинът практически е  част от операционната система, а не отделно приложение. Тоест и предвид ултра бързото SSD системата работи изключително бързо. Единствените моменти, в които я видяхме да се задъхва за кратко бяха включването на външен 8TB твърд диск, който работи чудесно с конзолата и е перфектно решение за PS4 игри, както и когато конзолата трябваше да дърпа информация за OS-а от интернет. Подобни флуктуации обаче са валидни при всички видове устройства, които комуникират константно с интернет.

Иначе, по всяко време конзолата записва видео (до 1 час назад в настоящата версия), съответно могат да се експортват снимки и видеа във 4К. Не разполагахме с новата камера за конзолата, за да можем да тестваме адекватно стрийминг възможностите ѝ, но повечето популярни стрийминг услуги са интегрирани в OS-а на PS5.

Трябва да отбележим, че поне за момента все още няма теми, подобно на PS4 и PS3, но пък от друга страна и споменатите две конзоли на Sony стартираха без поддръжка на такива. Липсва и възможност игрите да се подреждат в папки – функционалност, която беше добавена на по-късен етап към PlayStation 4. От версията на потребителския интерфейс, която тествахме, можем да отсъдим, че с него се свиква бързо, съобразен е с 4К резолюция, а моментният музикален фон е изключително приказен и, ако разполагате с качествена аудио система или слушалки, буквално ще ви отведе в друго измерение.   

Remote Play, шум, греене на конзолата и Tempest 3D

Remote Play е опция, която Sony предлага от 2013 година. Чрез нея имате достъп до конзолата си от всеки телефон, таблет или компютър, стига тя да е свързана към интернет, за препоръчване с кабел. Голямата новост при PS5 е възможността да стриймвате в HDR от конзолата. С други думи, ако мониторът или телефонът ви поддържат HDR, то ще можете да играете по интернет вашите PS5 игри с HDR поддръжка.

По отношение на шума, който определено беше проблем с някои модели на PS4 – оригиналната конзола, първите две ревизии на PS4 Pro, можем да кажем само едно – ъпдейтът е грандиозен. PS5 е значително по-тих от най-тихия PlayStation 4 (последната трета ревизия на PS4 Pro). Тих и хладен. Съвсем целенасочено се доближихме до конзолата след продължителна сесия на Spider-Man: Miles Morales (над 2 часа), само за да установим, че огромният вентилатор се чува едва доловимо дори когато сме на педя разстояние от него, както и че конзолата дори не беше гореща (както PS4 Pro), а просто приятно топла в един малък регион от цялото ѝ тяло. Няма как да знаем дали подобна тишина и хладина ще се запазят и след няколко месеца или година, но всичко, което обеща предварително Sony, а именно, че компанията се е погрижила да получим една изключително хладна и тиха конзола, е спазено.    

Tempest 3D аудио енджина работи с всякакъв вид слушалки. В аудио оптиците на конзолата можете да изберете измежду пет отделни профила на 3D аудио решението на Sony, като количеството профили ще се увеличава с времето. Използвахме настоящите Gold Wireless Headset, които се поддържат напълно от PS5. Ще кажем само, че за първи път усетихме дълбочината и пространствените измерения на звуците в дадена сцена по-добре със слушалки, отколкото със съраунд 5.1 система. Подобно нещо със същата аудио система и същите слушалки никога не ни е спохождало, когато са били свързани към нашето PlayStation 4 Pro. Като всеки елемент от новата конзолата обаче, моментната версия на Tempest 3D е само началото на това, което ще ни предложи технологията. Въпросната обаче вече работи, ако имате каквито и да било слушалки, като 3D аудио поддръжката за стерео колоните на всякакви модели телевизори и 5.1 системи ще бъде добавена на по-късен етап чрез софтуерните ъпдейти за конзолата.

Play Has No Limits

Ок, поне за премиерата на конзолата определено ще има някои лимити, голяма част от които вероятно са причинени от върлуващата все още пандемия. Самият факт, че PlayStation 5 прави премиерата си по време на COVID-19 обаче е абсолютно геройство за целия екип на PlayStation. Поставената основа е чудесна – имаме най-бързата текуща конзола, която зарежда своите нейтив игри със скорост, с която не може да се похвали за момента и най-бързото потребителско PC на пазара. Имаме единствената next-gen конзола с изцяло нови first party игри, както и такива, които са next-gen only (Demon's Souls). Не на последно място ни очаква и канонада от first party заглавия през 2021 година (следващата серия на God of War, Horizon Forbidden West, Gran Turismo 7, Ratchet and Clank: Rift Apart, Returnal, Destruction AllStars, Final Fantasy XVI, Deathloop, Ghostwire: Tokyo и др.). Картите, които са част от UI-я на PS5, имат огромен потенциал, а възможността за стартиране за под 10 секунди на игра директно от менюто на конзолата е наистина next-gen екстра, която с времето ще приемем за даденост. За всеки PS4 играч преминаването към PS5 е детска игра, а на конзолата могат да се играят 99% от заглавията за PlayStation 4, при това с подобрени фреймове, резолюция и поддръжка на HDR за абсолютно всички игри.

Ок, все още няма официална поддръжка на нито един NVMe SSD драйв, а според Sony няма да има такава и до премиерата на конзолата в Европа на 19 ноември. Което означава, че за PS5 игрите ще трябва да се поберете в около 670GB – силно препоръчваме за PS4 игри външен USB SSD или HDD драйв. Липсват ни и някои опции при потребителския интерфейс, но все още нямаме идея какъв ще е финалният ъпдейт на въпросния преди премиерата на конзолата.

От друга страна PlayStation 5 е изумително тих, хладен и по наше мнение – красив къс електроника. DualSense от своя страна категорично е най-удобният контролер, идващ директно конзола, който сме опитвали до момента. Симбиозата от отделните му елементи може да го направи важен фактор при мултиплатформените игри в рамките на новата генерация. Особено при жанрове като рейсъри, шутъри, спортни игри, платформъри. Всъщност така като се замислим може да бъде основополагащ фактор при почти всички жанрове.

На въпроса дали си заслужава 1000-та лева за варианта на конзолата с Blu-Ray, особено в моментните тежки времена, ще отговорим, че конзолите винаги са били дългосрочна инвестиция. Предвид историята на PlayStation платформите можете да бъдете сигурни, че за инвестираната от вас сума ще получите количество качествен софтуер в следващите 10 години, който има шанс да надмине и най-смелите ви очаквания. Технологията на PlayStation 5 ще ни позволи изцяло нови жанрове и преживявания при втората и третата генерация заглавия за нея, работата с хардуера и софтуера ѝ от гледна точна на разработчиците е изключително достъпна и бърза, а както се изрази директорът на Spider-Man: Miles Morales, Insomniac за първи път просто може директно да реализира идеите си, а не да ги изменя заради хардуерни лимитации.  

Снимки: Sony / HICOMM

Тагове: