След като многократно ни предупреждаваше за опасностите от изкуствения интелект и се бореше с колегите си милиардери в областта на технологиите, Илон Мъск изведнъж реши да иновира отново и да създаде хуманоидни роботи, задвижвани от AI. Говорейки на първото AI Day събитие на компанията си за електрически превозни средства Tesla в Калифорния, Мъск направи предварителен преглед на Tesla Bot - робот с общо предназначение, два крайника и несвързан с автомобилната индустрия.

 

И така, какво точно се случва?

Според Мъск изграждането на хуманоиден робот е следващата логична стъпка за Tesla, тъй като тя вече се е превърнала в „най-голямата компания за роботика в света“. Той споделя:

„И сега нашите коли представляват полуразумни роботи на колела. Самоуправляващите возила се задвижват от специален компютър, които ще продължим да развиваме и в бъдеще, като той ще бъде управляван от невронни мрежи, разпознаващи света около тях и разбиращи как да се движат в него... Определено има смисъл всичко това да се постави в хуманоидна форма“.

 

Tesla Bot: вашият приятелски квартален хуманоид

При височина около 170 сантиметра тази хуманоидна форма ще тежи 57 килограма и ще има товароносимост от 20 килограма. Междувременно мъртвата тяга ще бъде ограничена до 80 килограма. Най-високата скорост на ходене на Tesla Bot ще бъде около 8 километра в час, като главата му има дублираща функция като дисплей за важна информация. Той ще има ръце на човешко ниво, способни да изпълняват заповеди като „вземете болт и го прикрепете към машина с гаечен ключ“.

Под металния си корпус роботът ще използва самоуправляващите се компютърни технологии на Tesla, камери за автопилот и инструменти за изкуствен интелект, като планиране на невронни мрежи, автоматично етикетиране на обекти и възможности за симулация.

„Целта е да бъде приятелски настроен, разбира се“, уверява Мъск, обяснявайки: „Ние го програмираме на механично и физическо ниво така, че да можете да избягате от него. И най-вероятно да можете да го победите.“

И после добавя със смях: „Дано това не се случи, но никога не се знае“.

Tesla също така представи чипове, които е проектирала вътрешно за своя високоскоростен компютър Dojo, за да помогне за разработването на автоматизираната система за шофиране. Мъск каза, че Dojo ще заработи догодина.

 

Защо изобщо Илон Мъск създава Tesla Bot?

Мъск също така споделя, че Tesla Bot е проектиран да изпълнява задачи, които са опасни, повтарящи се или скучни - всички неща, които хората мразят да вършат, включително, но не само физически труд и отиване до магазина, за да вземат хранителните стоки.

Докато Мъск ясно предвижда пазар за своите роботи в развитите страни с намаляващо население в трудоспособна възраст (или пък като работна сила на Марс?), един от най-големите му мотиви да изгради машината е да се увери, че никой друг няма да го изпревари. По този начин, смята Мъск, той би могъл да контролира нивото на AI, което притежават хуманоидите:

„Ако не го направим, някой друг ще го направи - и искаме да се уверим, че е безопасно. Имаме почти всички части, необходими за хуманоидни роботи, тъй като вече правим роботи с колела, така че вероятно трябва да направим и това.“

И да, в сесия с въпроси и отговори Мъск наистина бе запитан за възможността свръхчовешкият изкуствен интелект в крайна сметка да се окаже опасен и неуправляем. Въпреки че признава, че това наистина е притеснение, той се надява, че Tesla ще успее да намали AI капацитета до „полезно“ ниво, което ще се използва „недвусмислено“ за добро: „Надяваме се това да няма да се превърне в сценарий на дистопичен научнофантастичен филм“.

 

Други автомобилни компании също изграждат хуманоидни роботи

Tesla на Мъск няма да бъде първият производител на автомобили, който ще се впусне в надпреварата на неавтомобилната роботика. Ако не друго, той дори модно закъснява за партито.

Honda работи с робота ASIMO от години и планира да го комерсиализира до 2030 г. Toyota също разработва свой собствен хуманоиден робот, предвиждайки „голямо търсене на роботи, които ефективно използват много стави за изпълнение на деликатни задачи, както правят хората“. И след това имаме още Robonaut - най-съвременния, много сръчен хуманоиден робот, който НАСА е разработила в сътрудничество с гиганта General Motors.

Но ако има автомобилна компания, която Мъск би възприел като съперник в това пространство, това е Hyundai. Южнокорейският автомобилен производител наскоро придоби компанията за роботика Boston Dynamics, чийто хуманоиден робот Atlas може да изпълнява дори паркур, сякаш е пъргав акробат - нещо, което остави дори Мъск впечатлен. Междувременно работен прототип на Tesla Bot - носещ кодовото име Optimus - се очаква до следващата година, при условие че Мъск привлече необходимите механични, електрически, контролни и софтуерни инженери, за да използва експертния опит на Tesla в областта на изкуствения интелект извън автомобилния гараж.

„Присъединете се към нашия екип, помогнете за изграждането на това ново начинание“, завършва той призива си.

 

Имиджов проблем

В понеделник правителството на САЩ започна разследване на системата за помощ на водача на Tesla, известна като Autopilot, след поредица от сблъсъци с паркирани аварийни автомобили. Разследването обхваща 765 000 превозни средства, почти всички от които са продадени в САЩ от началото на моделната 2014 година. При катастрофите, идентифицирани от Националната администрация по безопасност на движението по магистралите като част от разследването, 17 души бяха ранени, а един загина.

NHTSA заяви, че е идентифицирала 11 катастрофи от 2018 г., в които Tesla коли на автопилот или круиз контрол са ударили превозни средства на места, където първите реагиращи са използвали предупредителни опасности като мигащи светлини, табели, светеща стрелка или конуси. Ето защо Мъск се нуждае от нов пробив в изкуствения интелект ако не за друго, то за да демонстрира неговата комерсиална приложимост и да заздрави имиджа на Tesla. Затова не е чудно, че той описва робота като продължение на работата на Tesla върху самоуправляващи се автомобили и как хуманоидът ще използва същия компютърен чип и навигационна система с осем камери.

Но Мъск не показа нищо, от което да личи, че е постигнал конкретен напредък в действителното изграждане на такава машина. В момента, в който нормално технологично изстрелване може да включва демонстрация на прототип на модел, южноафриканският предприемач вместо това изведе на сцената актьор в боди, който пристъпи към брейкданс на фона на електронна танцова музика.

Снимка: Tesla

Виж още: NASA надзърна в сблъсъка, който ще доведе до гибелта на нашата галактика