
За да заслужи място в пантеона на славата, всяка следваща високотехнологична джаджа трябва не само да ни порази с новаторство и уникални функции – тя трябва да грабне вниманието ни още от първия момент на появата си. Разбира се, в съвременния супердинамичен хай тек свят нерядко се случва стартът на една или друга нова технология да бъде помрачаван от различни проблеми – бъгове, разминавания между обещания и реалност, дори дефекти – толкова сериозни, че да изискват масово изтегляне на цели серии от вече продадени бройки.
Понякога обаче лошият късмет съпътства новите технологии още от първия ден на премиерата им. Ето примери за такива продукти, подхлъзнали се още на първата си крачка.
1. Apple iPhone 4 (2010 г.)
“Ябълковите” факири дотолкова се бяха опиянили от cool-неса на собствения си продукт, че явно бяха пропуснали да проверят дали бруталният им нов смартфон работи добре, преди да го пуснат на пазара. Обяснението на Стив Джобс за проблема със загуба на сигнала: „Пичове, според мен вие просто не го държите правилно!” Въпреки това Apple успяха да продадат над 1.5 милиона бройки почти веднага след появата на видимо дефектния iPhone. Дай боже всекиму такъв провал!
2. Nintendo Virtual Boy (1995 г.)
Далеч преди 3DS инженерите на Nintendo за кратко бяха решили, че са намерили философския камък на портативната триизмерна графика. Резултатът от тази опасна заблуда беше „новаторска”, 32-битова хандхелд конзола, която, освен че предлагаше скандално малко гейм заглавия, предизвикваше у играчите остро главоболие. EPIC FAIL!
3. Nokia N-Gage (2003 г.)
В началото на новия век, когато култовият Gameboy владееше хандхелд пазара, Nokia решиха, че могат да предизвикат хегемонията на Nintendo с „умен” телефон от нова генерация. От N-Gage се очакваше да е едновременно уникален телефон с уникални игри. В крайна сметка той се провали и в двете си функции – и като устройство за комуникация, и като гейм платформа. С меко казано, неудачен дизайн и неудобна клавиатура N-Gage бързо потъна в забвение.
4. Windows Vista (2007 г.)
Една от операционните системи на Microsoft с най-краткия пазарен живот – Vista, дойде с огромни, но зле покрити амбиции. Тежка, неповратлива и предизвикваща маса проблеми, причинени от несъвместимост с драйвери и софтуер, Vista принуди редмъндския гигант да предложи безплатен даунгрейд до архаичния Windows XP.
5. Motorola Rokr E1 (2005 г.)
Преди ерата на iPhone Apple тестваха хладните (все още по това време) води на смартфон пазара с това безумно устройство, разработено съвместно с Motorola. Rokr E1 предлагаше поддръжка на iTunes, но с една кофти уловка – телефонът позволяваше свалянето на не повече от 100 парчета от култовия онлайн магазин. В допълнение E1 „радваше” с отвратителен интерфейс и вбесяващо ниска скорост на даунлоуд. Класическа рецепта за провал.
6. Google Nexus One (2010 г.)
Устройството, за което се твърдеше, че ще даде началото на нова смартфон революция за първите 74 дни след премиерата си, продаде... 135 000 бройки в цял свят. Сигурно заради „прекрасната” поддръжка, която бяха осигурили Google, или поради факта, че на запитвания от страна на недоволни клиенти отговаряха със средно три дни закъснение. Е, трябва да признаем, че първоначалните спънки не успяха да охладят в достатъчна степен ентусиазма по отношение на бранда Nexus. В момента моделът Nexus S продължава да се продава – където, както и колкото може, разбира се...
7. Rise of the Robots (1994 г.)
Street Fighter с героите от Терминатор и с музика на Брайън Мей – готова формула за успех! Безпогрешен залог, истински игрален блокбастър, чакащ милионите да завалят. Да, ама не, както казваше един журналист от близкото минало. В момента, в който играчите установиха, че могат да изпълняват малко на брой, но пък безумно сложни за реализация удари, които всъщност са излишни, защото произволен робот може да бъде победен, като просто уцелиш правилната атака и я повториш n на брой пъти, интересът им умря безславно. Още по-забавно стана, след като саундтракът на култовия Брайън Мей беше премахнат. Това се случи веднага след като продуцентите на музиканта видяха за какво гейм недоразумение става дума всъщност.
8. Спътникът на Северна Корея (2009 г.)
Докато партийните другари с гордост тръбяха за новите постижения на комунистическата технологична мисъл, светът с насмешка и удивление наблюдаваше как полетът на ракетата носител, която трябваше да изведе първия севернокорейски спътник в орбита, завършва в океана. Пълно фиаско!
9. CueCat (2000 г.)
В началото на 21 век идеята за скенер във форма на симпатична бяла котка, който за секунди ви препраща от страниците на някое списание право към сайта на рекламодателя, изглеждаше като идеалната печеливша стратегия. Бързо, лесно, вкусно – нали така? Мечтата на хиляди жадни за повече внимание маркетинг мениджъри обаче пропадна безславно, когато през 2001 г. щурата джаджа беше изтеглена от пазара след огромен скандал, свързан с кражба на лични данни. Четири години по-късно CueCat можеше да се намери само на eBay за цена... 40 стотинки...
10. Nokia comes with music (2008 г.)
Плащате повече за телефон, но заедно с него получавате безплатен годишен абонамент за неограничено сваляне на музика. Звучи изкусително нали? Да, ако не броите дребния факт, че свалените песни можете да слушате само на броени Nokia устройства. Дори след като отхлабиха малко DRM хватката през 2009 г., финландците успяха да привлекат смешната бройка 23 000 абонати. Азбучен пример за фалстарт...