Едва ли е нужно да обясняваме точно на вас българските читатели, каква напаст са пътнотранспортните произшествия. Напоследък честотата и бруталността им специално в нашата страна достигнаха такива ужасяващи размери, че много колеги-журналисти побързаха да лепнат на това тревожно явление етикета: Войната по пътищата. Разбира се, производителите на автомобили непрекъснато се стараят да усъвършенстват системите за сигурност, вградени в съвременните коли, но неразумните и безотговорни водачи постоянно намират начин да ги преодолеят. Въпреки това Nissan като че ли е на път да реши голяма част от проблемите, свързани с автопроизшествията. За целта голямата японска компания е създала уникален робот, за който се е вдъхновила от естествените защитни механизми на... земната пчела.

От природата към автомобилостроенето
За пръв път прототипът на робота, известен под кодовото наименование BR23C, беше показан в рамките на японското изложение CREATEC, състояло се през януари тази година. Базиран върху изследвания на учени и инженери от Research Center for Advanced Science and Technology, този проект представлява интригуваща визия за мини-кола на бъдещето, която наподобява вида и конструкцията на обикновената земна пчела. Благодарение на уникалната си форма и характеристики, робо-автомобилът успява да намали до минимум опасността от пътнотранспортни произшествия.
Всъщност BR23C е само един от многото прототипи, създадени от Nissan в рамките на тяхната програма Safety Shield, чиято крайна цел е изграждане на максимално сигурна защита срещу ПТП за серийно произвежданите автомобили с марката на компанията. В основата на тази програма стои идеята, че една съвременна кола би трябвало да предпазва максимално пътниците и то най-вече с проактивни (а не пасивни) средства. Подходът, който използват от Nissan, предвижда разделянето на рисковете и инцидентите, възникващи при шофиране на шест нива. В случай че се увенчае с успех, през 2015 г. тази програма би трябвало да намали общия брой на пътните злополуки с над 50% спрямо нивото им през 1995 г.

Периметър на сигурността
Създаденият от нас автомобил-робот BR23C на практика е позициониран в най-вътрешния кръг на Safety Shield. Очакванията ни са технологиите, използвани за конструирането му, един ден да станат база за едно изцяло ново поколение автоматизирани системи за сигурност, обяснява Митцушико Ямашита изпълнителен президент на поделението за Изследвания и развитие към компанията. Цялата идея на Щита идва от някои специфични особености в начина, по който летят земните пчели. Установено е, че при полет те създават особено сигурно пространство около тялото си, което е с овална форма. Ключовият момент тук е свързан с окото на пчелата, която както знаете е изградено от множество фасетни компоненти. Благодарение на това то осигурява на насекомото изключително широк 300-градусов зрителен ъгъл, който позволява на пчелата да лети необезпокоявана в рамките на своето собствено сигурно пространство. За да пресъздадат ефекта от зрителния орган на пчелите, инженерите на Nissan разработват специално устройство, наречено Laser Range Finder (Лазерен измервател на разстоянието). Той засича препятствия, разположени на до 2 метра разстояние и в 180 градусов радиус около и пред BR23C. След това изчислява разстоянието до тях и предава сигнал към специален микропроцесор, който обработва данните и почти мигновено ги превръща в команда за избягване на сблъсъка.
В секундата, в която засече някакъв предмет по пътя си, роботът-кола реагира светкавично точно както земната пчела в полет, и променя траекторията на движението си така, че да избегне сблъсъка, пояснява Тошиюки Андоу мениджър в Mobility Laboratory на Nissan. Голямата разлика между този механизъм и всяка от сега съществуващите системи за сигурност се заключава в това, че маневрата за избягване на сблъсъка е абсолютно инстинктивна. В противен случай авто-роботът не би могъл да реагира достатъчно бързо, за да го избегне, добавя той.

BR23C трябва да реагира като по инстинкт, светкавично, защото става дума за технология, която взаимодейства и отговаря за най-вътрешното ниво на Safety Shield системата т.е. при пробив на този последен слой сблъсъкът става неизбежен. Целият процес трябва точно да възпроизвежда реакциите на пчелите в полет той трябва да се извършва за времето, необходимо за едно премигване на окото.
Още в декемврийския брой на списание HiComm
Текст: Драгомир Дончев

Тагове: