Gallery "6655"
Британската марка Lotus, известна най-вече със спортните си автомобили, е решила да се изяви в друго, доста нетипично за нея, поприще, чрез новото си концептуално творение. CIV или Concept Ice Vehicle е опит за създаване на изключително ефективно средство за придвижване върху снежни и ледени повърхности.Конструкцията е повече от интересна кабината и двигателят с витлото зад нея, напомнящи на малък витлов самолет, са качени върху три масивни ски. Двете странични носят тежестта на CIV, докато предната служи за управлението на превозното средство. И трите ски са оборудвани с окачване, което да реагира на неравностите по терена и да не позволи сериозни сътресения в кабината. Окачването на страничните ски е раположено високо горе, където се свързват с корпуса, а предната е снабдена със сравнително стандартен механизъм, срещан при някои моторни шейни. Интерес предизвиква и спирачната система, която представлява прикрепено под корпуса устройство с шипове, който се спуска и задира в повърхността отдолу, осигурявайки ефективно спиране на CIV.
В едноместната кабина впечатление правят овалният волан, изпълнен в типично автомобилен стил, както и спортната седалка с четириточкови спортни предпазни колани. Всъщност кабина не е точната дума за описание на кокпита тъй като той е от открит тип липсва както покрив, така и странични прозорци. Водачът е защитен от масивна тръба, минаваща от носа към задната част, която би предотвратила нараняването му при евентуално преобръщане на превозното средство. За защита от вятъра пък служи уиндшийлд, подобен на употебяваните при моторните шейни или мотоциклетите.
CIV е разработен специално за условията в Антарктида, като амбицията на създателите му е да стане част от трансантарктическа експедиция.
Изключително ниското му тегло, позволяващо да бъде изтеглено лесно дори от сам човек, ефективният икономичен двигател, задвижван от биодизел и окомплектоването му със сложна радарна система за откриване на слаби места в леда или пукнатини под снежната повърхност го правят отлично за тежките полярни условия. От друга страна откритата кабина и съмнителната ефективност на витловото задвижване при бурен вятър поставят доста въпроси пред евентуалната му употреба при покоряване на белия континент.
Текст: Тони Димитров
Коментари (0)