Доколко игровият контролер е длъжен да имитира реалните движения? Превъзхождат ли точните имитации от реалния свят като ударът или страничното плъзгане символичните действия от рода на натискането на един бутон? Трябва ли игрите да ни дават реална, физическа обратна връзка?
Може да забравите за тези въпроси, тъй като група ентусиасти са намерили начин да сътворят игрови контролер от продукти, закупени от Ikea.
“Open Controllers”- това е проект на художника Марк Дюбоа, като той и неговите колеги от Университета по изкуство и дизайн в Швейцария са обединили сензорите на обикновен смартфон с прости и обикновени домашни предмети. Например, с помощта на чифт купички и дървени подложки може да конструирате дървена топка, която да разпознава движението чрез жироскопите на смартфона – играчът може да върти тази топка на екрана или да я използва за по-абстрактни задачи като въртенето на платформа. А разполагайки телефона в отделен лампов плафон може да използвате камерата му за направление на светлината, завъртайки лампата и импортирайки тази информация в играта-пъзел.
Разбира се, методът има своите ограничения – едва ли с помощта на подръчно сглобения контролер ще може да играете сложни игри от рода на Call of Duty. Разработените от Дюбоа „джойстици“ работят засега единствено със специалното демо „Collidem”. Но, като оставим настрани факта, че те се явяват потвърждение на самата концепция, домашно приготвените контролери може да залегнат в основата на интересни геймърски решения. Идеите, от сорта на създаването на игри, базирани въз основа на използването на петно светлина се въртят в умовете на дизайнерите от доста време, само че, без подходящ контролер те не изглеждат привлекателни. И въпреки, че проектът на Дюбоа е некомерсиален, той показва как може да създадем свои собствени модели за техническо обезпечение. А от тази гледна точка, всичко, което ни трябва са разработчици на съвместими игри от рода на Collidem.