Текст: Анна Маринова.

Тайните на миналото никога не са били по-достъпни за хората, отколкото са сега. Вече не е необходимо да изминем стотици километри, за да посетим някой археологически обект, останки от древен град или историческа местност. Необходимо е само да разполагаме със специален софтуер, който пресъздава виртуално съответния обект. Подобни компютърни програми са изключително атрактивни, но вече не са чак толкова рядко срещани и не могат да бъдат наречени уникални. Съчетанието между подобен софтуер и специален механизъм за виртуална разходка обаче на този етап е напълно уникално. Става дума за интересната симбиоза между механизираното устройство CyberCarpet и програмата CityEngine. Съчетанието между двете позволява много близка до реалността виртуална разходка в древни (и съвременни) градове като Рим и Помпей например.

Проектът CyberWalk
Разработването на CyberCarpet е част от проекта CyberWalk, финансиран от Европейския съюз и стартирал през 2005 г. В неговата основа стои перфектното обединяване на виртуалното пространство и реалността. Автори и изпълнители на проекта са група учени от Института за биологична кибернетика Макс Планк в Тюбинген. Техни съмишленици и помощници са специалистите от Мюнхенския технически университет, Швейцарския федерален технологичен институт и Римския университет в Италия. Всички те са се обединили около целта да създадат уникална механизирана платформа на име CyberCarpet, която да позволи придвижването върху нея на хора във всички посоки напред, назад, настрани и т.н. Идеята е механизмът да предостави възможност за неограничено движение във виртуалното пространство, което в случая трябвало да бъде визуализирано чрез специален софтуер.
През 2005 г. финансиращата институция ЕС, определи сума от 1.7 милиона евро за проекта, който трябваше да бъде завършен в срок от три години. Първите конкретни и наистина впечатляващи резултати по програмата бяха представени съвсем наскоро през април, и наистина доказаха, че границата между реалното и виртуалното е съвсем малка.

Ходеща платформа
Първият прототип на платформата CyberCarpet беше представен през април в немското градче Тюбинген. Демонстрационната система е с размери 6х6 метра, от които активната площ, върху която се извършва ходенето, е 4.5х4.5 м. Според специалистите това е абсолютният минимум, необходим за реализирането на подобно придвижване на човешкото тяло във всички посоки.
На пръв поглед CyberCarpet доста прилича на добре познатата ни бягаща пътечка от фитнес салоните. За разлика от нея обаче платформата е значително по-голяма и е въоръжена с много-по-сложен механизъм. Той позволява на намиращия се върху нея човек да върви с различна скорост направо, да тича, да спира сравнително рязко, да завива наляво или надясно и да обръща движението назад. Казано накратко върху CyberCarpet може да се придвижвате така, както се движите в реалното пространство около вас. За да бъде постигнато това, била разработена сложна система, състояща се от верига и 25 задвижващи конвенционални механизма. Към нея били добавени и няколко 40-киловатови двигатели, които осигуряват нужната мощност на уникалната платформа. Теглото на това технологично чудо е 11 тона, а самото то е способно да издържи и задвижи товар, тежащ до 7 тона.

Софтуер за виртуални градове
Смесването на виртуалност и реалност обаче изисква и подходящ софтуер за визуализиране на определена кибер среда. В случая учените използвали програмата CityEngine, благодарение на която с невероятна точност могат да бъдат пресъздадени всички улици, сгради и други детайли на конкретен град. За демонстрационния вариант на CyberCarpet, който беше показан през април в Германия, спецовете избрали програмата да визуализира известния древен град Помпей, погубен при едно от изригванията на вулкана Везувий. Виждането на изображенията от историческия град става, след като върху главата на участващия в тестването човек бъде поставен специален шлем и очила с вграден дисплей.
Крайният резултат от интересната симбиоза виртуално-реално е невероятен. Съчетанието между усещанията от движението върху платформата и изображенията, генерирани от специалната програма, оставят у разхождащия се върху кибер килимчето човек чувството, че действително се намира и придвижва по улиците на Помпей. Освен това той има възможност да смени посоката във всеки момент, в който пожелае, за да доближи някоя сграда, да се отбие наляво (или надясно), за да разгледа определен обект, или да спре на място, за да се наслади на уникалната виртуално-реална гледка около себе си.

Килимче за специални нужди
CyberCarpet е първият в света механизъм-платформа, който позволява движението на човек в различни посоки, приближавайки се максимално до естественото му придвижване в околната среда, разказва д-р Марк Ернст от Института за биологична кибернетика Макс Планк. Той пояснява, че системата е напълно безопасна, но за всеки случай е снабдена с допълнителни обезопасителни ремъци и въжета. Те обаче по принцип не са необходими за придвижването на хората върху кибер платформата. Въжетата, всъщност, са монтирани там само заради безопасността на посетителите ако някой от тях загуби равновесие или стигне неусетно до ръба на килимчето.
Д-р Планк разказва още, че за разлика от повечето подобни разработки, CyberCarpet не е предназначена основно за геймърите. Килимчето по-скоро ще бъде използвано за нуждите на архитектите, както и от спасители и военни служители, които ще извършват тренировки във виртуална среда за бъдещи реални операции. Планира се още механизмът да бъде прилаган и в медицината, особено за лечение на посттравматичен синдром.
Допълнително чрез CyberCarpet ще бъдат извършвани редица опити, които ще целят подробното опознаване на придвижването на хората в пространството и изучаването на човешкото поведение, поясняват учените.

Тагове: