За Olympus и Panasonic август беше всичко друго, само не и отпускарски месец. Спокойно може да се каже, че една от най-значимите новини в света на фотографията за тази година стана достояние на света в началото на летния месец и излезе именно от техния стан. Неминуемо новост от такъв ранг предизвиква много вълнения, допълнителни въпроси и разбира се съмнения.
Както предполагам знаете, Olympus е водещата компания от коалицията, която разработва още през миналия век системата 4/3. От тогава е и в основата на сензорите на всички техни цифрови огледално-рефлексни фотоапарати. Благодарение на нея се постига оптималния баланс между големина и ефикасност на матрицата, а увеличението спрямо филмовия 35mm стандарт е двукратно (За сравнение Nikon използват 1.5, а Сanon 1.6 такова в непълноформатните си сензори).
Това допринася за по-компактно тяло тъй като самият сензор е с по-малки физически размери, по-леки и с оптическо превъзходство обективи. Та Olympus и Panasonic решиха да направят още една стъпка в тази посока и разработиха новия Микро 4/3 стандарт. Нека разгледаме четирите основни въпроса, които го съпътстват.
Какво е новото? Основната промяна е в премахването на огледалото от системата, с което и окуляра през който се кадрираше и фокусираше до сега. Новите апарати ще използват екрана на гърба по подобие на компактните фотоапарати. Следствие от това е двукратното намаляване на разстоянието между сензора и обектива (задно фокусно разстояние).
Какво го налага?
Една от основните причини, поради която хората не желаят да преминат на по-качествените DSLR-и е, че са прекалено големи. Една от основните идеи при 4/3 системата още в началото беше, че като се разработи апарат изцяло на базата на нов по-малък сензор, тялото и обективите ще могат да бъдат умалени също. Основна причина това да не намери пълна реализация беше именно разстоянието между сензора и обектива. При новата система освен по-тънкото тяло, оптиката е с по-малка дължина и диаметър. От там идва и новият 44mm стандарт на окачване, който е с 6mm по-тънък от стария.
Защо не са го разработили така още в началото?
В обобщение може да се каже, че обективите с телецентричен дизайн се смятаха за определящи при постигането на максимално качество на изображението при електронния сензор. Благодарение на два фактора много от преимуществата на този дизайн обаче, вече не са толкова големи, колкото бяха преди години. Единият е, че при разработката им много помага наличието на достатъчно голямо задно фокусно разстояние, а другия, че с напредването на технологиите новите процесори компенсират и до голяма степен се справят с хроматичните и сферични аберации и другите оптични проблеми, характерни за нетелецентричните обективи.
Какво означава това за нас, потребителите?
Най-явното достойнство е в по-малкия размер на компонентите от системата и най-вече на обективите. По предварителни изчисления би трябвало да станем свидетели на двойно по-малки обективи със същите дължина на фокуса и светлосила, което си е доста впечатляващо. Другата промяна е липсата на оптически окуляр, което само по себе си е нож с две остриета. Кадрирането и фокусирането от екран има своите преимущества, но и недостатъци. Дали определени ситуации, в които това ще е проблем (като преследване на бързо-движещи се обекти например)няма да са пръчка в колелата на Olympus? Времето ще покаже. Трета новост е изцяло поверения на откриването на контраст автоматичен фокус. От една страна процесорите на новите фотоапарати са толкова мощни, че почти успяват да елиминират забавянето, което се получава при фокусиране. От друга говорим за стандартната за сапунерките оптика, която е съвсем лека при осезаемо по-големите обективи има много по-голяма маса за задвижване. Дали и това ще бъде фаза, която новите процесори ще надмогнат отново е въпрос на време и догадки. Не можем да подминем и въпроса със съвместимостта на обективите от старата и новата системи. Според Olympus, допълнителен адаптор ще позволява закрепването на по-старото поколение оптика. Изрично казвам закрепя, защото използва с пълна функционалност може да не е напълно в съответствие с истината. При автоматичен фокус разчитащ на контраст, обективът трябва да се задвижи няколко пъти (и то за части от секундата) и тогава да се спре преди апарата да свери фокуса. Това е много тежка задача, с която не всеки обектив ще може да се справи. Следователно не всички ще могат да използват авто-фокуса на новата система. И накрая нещо наистина свежо ако предположим,че новия микро 4/3 стандарт преодолее пречките от авто-фокусно естество (което е основно изискване при снимането на филм) скоро ще станем свидетели на обединяването на две устройства фотоапаратът и видеокамерата.
Не трябва да пропускам факта, че редом с Olympus, в тази пазарна авантюра се впускат и Panasonic, макар техния дял при огледално-рефлексните апарати да е по-скромен (за момента разполагат само с един модел). И двете компании не пропускат да отбележат, че новата технология няма да измести вече наложилата се 4/3. Очевидно е, че до голяма степен новата разработка ще зависи от това как ще бъдат посрещнати от потребителите продуктите, които я представят. Ако се увенчае с успех (в който аз вярвам), двете компании ще бъдат силно мотивирани да се фокусират върху Микро 4/3, тъй като потенциалната маса от хора, които биха преминали към нея е значително по-голяма от тези, които вече ползват DSLR. С други думи стискайте палци и очаквайте интересни времена.
Факти:
Благодарение на Микро 4/3 се доближаваме още повече до оптималния баланс между големина и ефикасност.
Би трябвало да станем свидетели на двойно по-малки обективи със същата дължина на фокуса и светлосила.
Възможно е скоро да станем свидетели на обединяването на две устройства фотоапаратът и видеокамерата.
Същия размер на сензора като при 4/3 формата
Липса на огледална част в конструкцията
Двойно по-малко разстояние между сензор и обектив
Старите обективи могат да се ползват с помощта на адаптор
Неусетно превключване между режим на фото и видео снимане.
Коментари (0)