Максимата "Блажени са невежите" определено може да се отнесе за онези, които не се интересуват особено много от изкуствен интелект. Но технологичните ентусиасти определено виждат заплаха за служебните си задължения - дори и само да са надникнали в безплатната версия на някои от услугите, базирани върху технологията.  
Потенциалът й определено не бива да се подценява.
Пускането на ChatGPT на OpenAI през ноември съвпадна с промяна в приоритетите на всички компании. В технологичния сектор и извън него ефективността бързо се превърна във водеща идея, тъй като лидерите използват AI за повишаване на производителността и намаляване на разходите. 
Преди няколко дни Дженсън Хуанг, главен изпълнителен директор на гиганта Nvidia, предложи на служителите да намерят начин да накарат AI да работи в тяхна полза. "Сега всеки е програмист. Просто трябва да кажете нещо на компютъра", сподели той. 
Твърдението му получава поредното доказателство: според Financial Times рекламният конгломерат WPP съвсем скоро ще си партнира с Nvidia, за да въведе генеративен AI в работния си процес, за да ускори изготвянето на кампаниите за клиентите. 
Това означава, че нетехнологичните работници в WPP ще трябва бързо да се запознаят с нови възможности като например проектиране на задания към AI.   
Според мнозина това е нова ера на компютрите, в която създаването на висококачествени произведения и код е толкова просто, колкото да напишеш няколко реда инструкции в текстово поле. 


Прави впечатление колко често главните изпълнителни директори говорят за AI в момента. Анализ на Insider на транскрипциите на отчетите само през май установи, че около 50 американски компании са споменали ChatGPT в тримесечните си финансови актуализации.  
Жозе Невес, основател и главен изпълнителен директор на фирмата за електронна търговия Farfetch, отбеляза в разговор за приходите този месец как неговите "технически екипи разработват няколко конкретни приложения на ChatGPT". Други компании като Udemy и LegalZoom говориха конкретно за въздействието на ChatGPT върху техния бизнес. 
Тъй като подобни инструменти стават по-лесни за използване и по-широко достъпни от всякога, разбирането на технологията може вече да не е избор, а необходимост - и следващата ви работа може да зависи от това. 
Стойността на  умения, свързани с изкуствен интелект, също се променя бързо. Съобщава се, че работните места за инженери в областта на бързите технологии могат да достигнат 375 000 долара годишно и не изискват непременно образование в областта на компютърните науки. 
Въпреки тази очевидна посока на развитие все още не е задължително работниците да бързат да се запознаят с генеративния AI. 
Данните на Pew Research Center, публикувани този месец - въз основа на проучване, проведено през март - показват, че въпреки че около шест от всеки десет възрастни в САЩ са запознати с ChatGPT, само 14% от тях са изпробвали сами чатбота. 
Междувременно проучване на Checkr, проведено сред 3000 заети американци, установи, че 79% от служителите изпитват натиск да научат повече за инструментите на изкуствения интелект. 
Pew Research Center отбелязва, че липсата на усвояване отразява предишни констатации за това, че американците са "по-склонни да изразяват притеснения, отколкото вълнение" относно увеличеното използване на ИИ в ежедневието. Това не е изненада, като се има предвид, че такива като Илон Мъск предупреждават, че технологията представлява екзистенциална заплаха. 
Но за онези, които все още се чувстват предпазливи по отношение на усвояването на AI, може би си струва да преглътнат тези страхове. Във времена като днешните това изглежда като един от малкото начини да се запази конкурентоспособността. 

Снимки: Unsplash

Виж още: Nvidia въвежда свои AI аватари в игрите, с които ще може да общувате