Г-н Уанг прави пауза след последния отговор. Усмихва се и за финал казва нещо, което си мисля през цялото време и което дори не важи само за Huawei - “Прекалено технологично!”. И знам точно какво има предвид - Android производителите навлизат в територия, която доскоро беше основно в полето на Apple - територията на емоцията, изживяването и на усещането от продукта. И именно тук се забелязва голямата промяна, която Huawei претърпя в последните години - компанията първо заложи на популяризиране на бранда, на развитие на телефоните, а сега вече поглежда към тази специална категория, заделена не толкова за възхищението на вътрешната памет, колкото от цялостно усещане от продукта. Тази така емоционална категория.
Но избързах. Нека се върна малко назад…
Този месец имах възможност да посетя IFA 2016 и по-специално събитието на Huawei в рамките на изложението. След премиерата на серията телефони Nova седнах да поговоря с г-н Янмин Уанг, изпълнителен директор на мобилния бизнес на компанията за CEE&Nordics. Това ми да даде възможността да попитам един “вътрешен човек” за нещата, за които си мисля в последните месеци. А г-н Уанг всъщност се оказа перфектният събеседник, дългогодишна част от смартфон бизнеса на компанията. В това бях недвусмислено убеден, когато го попитах за първия му смартфон в Huawei. “Аз съм първият мениджър, който разработи нашия първи feature телефон (апарат тип “слушалка”) през 2004 година”. Да, бях в точната конферентна зала.
Джордж Бърнард Шоу е казал, че “Прогресът е невъзможен без промяна и тези, които не могат да променят мисленето си, не могат да променят нищо” - слова, които важат с изключителна сила в светкавичния и бързопроменящ се свят на технологиите. Виждаме я в много компании, като промяната миналата година беше изключително важна за Samsung, а тази се забелязва сериозно в Huawei. Не, промяната не е процес, който започва случайно един ден, за да приключи буреносно след няколко месеца. Това е линия на действие, която се гради постепенно - в началото често е незабележима, докато добрите промени не започнат да се усещат, да стават по-явни. Именно тогава започваме да отбелязваме и разликите.
Няма да задълбавам в историята на Huawei, която, подобно на много от технологичните гиганти, започва скромно. Това става през 1987 година. Началото е поставено от Рен Женгфей в Шенжен, Китай, а първите стъпки са в производството на оборудване за операторите. Следват различни Wi-Fi устройства, като т.нар. флашки за интернет, както са познати у нас, а в един по-късен етап - и мобилни телефони. През 2012 година Huawei става световен лидер в телекомуникационната индустрия, кото задминава Ericsson по нетна печалба. Още по-интересно е, че днес компанията има около 170 000 служители, от които почти половината работят в R&D отдела, част от който са 16 центъра по развойна дейност и 28 споделени центъра из различни страни по света - ясен знак, че компанията отпуска сериозни средства за развойната си дейност. Според данните й тя е инвестирала около 6.6 млрд. долара в този сегмент за 2014 година. Това е повече от инвестициите на Apple, Oracle и Facebook, като изостава от Amazon, Google, Microsoft и Intel например. Съотнесено към общия приход на първенците и този на Huawei обаче, китайският производител харчи дори повече от тях. Не трябва да си правим илюзии, че цялата тази сума отива за развитието само на мобилните устройства на Huawei, тъй като тук са и мрежовите начинания и по-специално бъдещото 5G, но все пак амбицията за собствени разработки е сериозна.
Именно това беше и една от темите, които имах възможността да обсъдя с г-н Уанг. В началото на годината от компанията заявиха не без огромна доза увереност, че в рамките на няколко години ще бъдат лидер по доставки в смартфон сегмента. Според него основната причина за подобно бъдещо израстване и евентуалното завладяване на първото място (в момента е номер три по доставки, като първите места са за Samsung и Apple) са точно огромните инвестиции в продукти и иновации. “Продължаваме да инвестираме сериозно в развойна дейност”, добавя той. Част от тези инвестиции са съсредоточени около процесорите (компанията залага на своите Kirin чипове за много от моделите си), а голяма роля играе и опитът в мрежите и телекомуникациите. “Използваме това знание, за да развием батерията, процесорите, модемите и чиповете в потребителския сегмент. Искаме това разбиране и тези знания да ни помогнат да се отличим от останалите”, обобщава г-н Уанг.
И това работи, тъй като компанията успя да промени нагласите спрямо себе си в смартфон сегмента - от относителната роля на имитатор, към част от най-сериозните технологични лидери в сегмента.
И ако смятате, че това не е така, искам да си помислите за първата асоциация с марката, която би породило името Huawei преди три години. А днес? Сигурен съм, че има разлика. Вижданията на потребителите се променят и роля за това играе не само подобряването на продуктите, което е видимо, но и сериозната инвестиция в популяризирането на бранда. Като започнем от рекламни договори с някои от най-големите футболни отбори в Европа (Арсенал, ПСЖ и т.н.) и в САЩ (Washington Redskins), спортни звезди (футболистите Лионел Меси, Роберт Левандовски и Алексис Санчес) и преминем през холивудски звезди (Скарлет Йохансон, Хенри Кавил), та чак до уличната реклама и онлайн рекламни позиции - та вижте дори сайтовете у нас!
Работата и инвестициите в бранда се отплащат, тъй като според IDC Huawei има добро присъствие в Европа. В момента около 60% от доставките на смартфони на Huawei са в Китай, където е лидер по този показател. За второто тримесечие на тази година тя има пазарен дял от 20.8%, отново данни на IDC, но показва спад спрямо първото тримесечие, когато държеше 22.1%.
Следващият голям регион за Huawei е EMEA (Европа, Средният изток и Африка), където отиват 20% от телефоните на китайския производител.
Сега, с премиерата на серията Nova, компанията търси да спечели още една част от пазара. Като почитател на футбола не можех да не отбележа маркетинг стратегията пред моя събеседник и да го попитам дали имат данни за потребителите - сигурно мъжете са изразителна част от тях? Задавам въпроса в контекста на Nova и нещо важно, към което трябва да се насочат технологичните производители - дамите, които не се впечатляват толкова от RAM, колкото от дизайн. Комуникацията на Nova е именно към жените.
“Да, базирано на проучване сред нашите потребители, по-голямата част от клиентите ни са мъже”, обяснява г-н Уанг. “Това не означава, че предишните ни модели не носят достатъчно усещане за мода, но искаме да покажем повече информация към тази определена група потребители - дамите.” И тази идея си пролича на събитието в рамките на IFA 2016.
Huawei се отдалечава все повече от стратегията за наводняване на целия свят с евтини телефони. Ще вметна и още малко статистика от IDC - за последната година компанията е доставила 106.6 млн. смартфона, което е далеч от 324.8 млн. за Samsung и 231.5 млн. за Apple, но все по-сериозното присъствие е налице - растеж на годишна база от 44.3%.
А първото тримесечие на тази година, според Forbes, базирайки се на данни на Gartner, е много по-успешно от това отпреди година - продадени са 28.8 млн. телефона - увеличение с почти 10 млн. Със сигурност резултат от подобряването на по-евтините модели, търсене на нещо отличаващо за флагманите (двойната камера на P9, разработена съвместно с Leica) и споменатите рекламни усилия.
Допреди няколко години основно можеше да чуем за моделите на Huawei “средна работа, но пък са на добра цена”. Флагманите на компанията се продаваха с няколкостотин лева по-малко от тези на конкурентите, но и бяха по-трудно различими, не носеха силна индивидуалност. Но компанията порасна и един от най-сериозните примери за това беше телефон, който не излезе с марка Huawei, но промени напълно представите ми за производителя - Nexus 6P. Имах възможност да го тествам в края на миналата година и останах очарован. Именно китайският производител добави важното “P” в серията (premium – висок клас), което й липсваше до този момент. Той направи и една страхотна камера - константно колеблив елемент от предишните модели Nexus. И лично за мен това беше важен етап в развитието на смартфон сегмента на Huawei. Мнението на г-н Уанг е подобно, след като го попитах точно колко важен модел беше това за тях. “Серията Nexus е бенчмарк за Google, с който тя демонстрира новия си софтуер и новите функции - на потребителите, на целия пазар, на цялата индустрия. Google избра Huawei за 6P, което е знак, че пазарът показа на компанията, че ние можем да се справим с подобен проект”, обясни моят събеседник и допълни - “Това наистина е важен момент за нашата компания”. Не мога да не се съглася, но и да не полюбопитствам за следващите им съвместни проекти - последно се спекулираше за таблет. “Не знам. Имаме много добри взаимоотношения и кооперации с Google - от софтуера до продуктите.”
Събирайки всички тези действия на Huawei, често можем да открием сравнение, подобно на това, което правят от Forbes - Huawei ли е новият Samsung. И има сериозна логика в това. През 1999 година Samsung се асоциира с ниския клас устройства, но тогава променя стратегията си - започва сериозна инвестиция във важни за всеки производител компоненти като DRAM, флаш памет и LCD панели. В същото време назначава дизайнери, маркетинг експерти, за да промени присъствието на бранда в обществото. Резултатът е добре видим днес - компанията се превърна в най-голямата заплаха за установените по това време марки като Sony и Apple, които не само измести в определени сегменти, но същевременно стана и техен доставчик за някои компоненти.
В смартфон сегмента Samsung направи най-голям скок през 2010 година, когато излезе първият Galaxy S - сериозен хардуер и прилики с iPhone. Близка, но същевременно различна стратегия се наблюдаваше и при Huawei - заимстване на някои интересни елементи, но същевременно търсейки и собствен път.
Спомняте ли си как през 2014 година постоянно говорихме за сапфирения панел на iPhone, който така и не видя бял свят? Е, на IFA 2014 Huawei представи сапфирена версия на актуалния си тогава флагман Ascend P7. А миналата година? Очаквахме от Apple Force Touch функция в iPhone, а на IFA Huawei изпревари американския производител със специалната версия на Mate S. Подобна реакция, макар и рискова, показва гъвкавост и готовност за експеримент. Да, наистина повлияно от начинанията на друг производител, но трябва ли толкова сериозно да осъждаме подобни действия? Днес говорим за двойната камера на iPhone 7 Plus, но това също не е нещо ново - HTC направиха опит, който не успя да впечатли достатъчно, a Huawei го направи по по-успешен начин тази година с P9 и съвместната работа с Leica, макар и всяка от компаниите да има малко по-различна идея за двойните си камери. Това направи ли P9 най-добрия апарат в този сегмент? Трудно е да кажем, но го направи отличим и засили сериозно присъствието на марката в медиите. Самият аз се улових, че снимането с него, макар и да не мога да го определя като „първенец сред всички“, със сигурност е сред най-забавните. Подробното ми мнение можете да прочетете тук, а дали ще видим и други модели с Leica или някой друг производител?
Според г-н Уанг Huawei си сътрудничи с много компании. Причината е, че “смартфон индустрията се развива и променя много бързо. Когато изграждаме платформата, искаме да предложим най-доброто, пълно решение на нашите потребители”. Отговорът е до известна степен не изчерпателен, но заедно с последните слухове и информация е ясно, че Leica ще има и в други модели. Компанията си сътрудничи с Harman за някои свои таблети, така че желанието за малка доза “от още нещо” е видима.
И така, в тази разнородна среда от смартфон производители - тези, които се опитват да останат релевантни на пазара въпреки сериозната си история и поредица наистина добри флагмани (HTC), тези, които направиха точни промени (Samsung), тези, които правят страхотно различни продукти, които показват истинско желание за иновация (Lenovo), тези, които не успяха да напипат точно пазара с тазгодишния си флагман (LG), и тези, които продължават да са лидери в емоцията (Apple) - как се справя Huawei.
Връщам се отново на самото събитие в рамките на IFA 2016, за което само загатнах по-горе. На него компанията представи новата серия Nova, която представлява среден-висок клас устройства и търси по-скоро това пословично усещане, а не толкова фокус върху хардуера. Tова не означава, че апаратите са оборудвани с най-слабото на пазара, а че не се фокусира толкова върху него в комуникацията.
Усети се и на събитието. На подиума в Колодрума, в който се проведе то, излезе Ричард Ю, изпълнителният директор на Huawei Consumer Group, и след кратката ретроспекция на последните пет години дойде време за новите модели - Nova и Nova Plus. И всичко започна с дизайна, вдъхновен от модернистичните сгради, изрязване с диамант, удобството в ръката, цветовете. Последва кратка част за по-бързите процесори (показано нагледно с проценти), за да преминем към батерията (5 часа неспирна игра на Pokemon Go) и да се стигне до камерата. Дълго време дори не разбрахме точните мегапиксели на основния сензор, тъй като от сцената ни говореха за предния (8MP) - за режимите за разкрасяване, възможностите за по-добро селфи и снимките, които може да направи предната камера. На сцената се качи световноизвестният фешън блогър и модел Ксениа Чумичева (Xenia), която ни разказа малко повече за камерата и за това, как най-добре да си направим селфи.
Разбира се, малко след това научихме и повече за основните камери, които също имат с какво да се похвалят. Nova има 12MP сензор с по-големи 1.25um пиксела, които, комбинирани с по-широката бленда, се спряват по-добре при ниско количество светлина. Nova Plus има 16MP основна камера, разчитаща и на оптична стабилизация.
И именно това беше цялостното усещане от новите телефони, от презентацията, а след това - и от представянето на двата нови цвята на P9 - червен и син - лайфстайл, усещане за стил, по-висок клас. Думи, които преди две-три години нямаше как да сложим в едно изречение с Huawei.
Всъщност се вълнувах за новите телефони точно поради цялото изместване на фокуса. И заради още нещо. За сравнение малко по-рано HTC представи новия си представител в средна категория - One A9s, който е наследник на миналогодишния A9. Както се оказа, новият модел е по-слаб в някои отношения от предишния, но заложи на алуминиево тяло - нещо, което остава сред най-добрите черти на тайванския производител. Но Nova също са метални, имат в някои аспекти по-добър хардуер, a цената на A9s, въпреки че все още не е известна, не вярвам да бъде по-далеч от тяхната. И тази ситуация не важи само за Huawei, но и за много от останалите китайски производители като Lenovo, OPPO, Xiaomi и Meizu - те вече са много по-сериозни претенденти и ясно осъзнават каква роля играе дизайнът на телефона. Така симпатична компания като HTC започва да губи едно от големите си предимства.
За новите продукти г-н Уанг обясни, че са за всички, а не са отправени ексклузивно към дамите. “Но стилът, размерът и функциите… надяваме се, че дамите също ще открият нещо, което да използват и да го правят с удоволствие”. Тук събеседникът ми визира най-вече камерите, които имат споменатите удобни и успешни функции за разкрасяване и създаване на интересни селфи снимки.
Към финала на разговора ми с г-н Уанг се обръщам и към темата за софтуера - една от сферите, в които смятам, че компанията има върху какво още да работи и да подобрява. От Huawei залагат на модификацията EMUI (Emotion UI), която изцяло променя Android. За някои потребители липсата на менюто с всички приложения (app draw), някои софтуерни възможности (като използване на почукване за извършване на определени действия) и възможността за висока персонализация са плюс, но в момента модификацията е прекалено сериозна. Минус са и предварително записаните приложения, голяма част от които са практически рядко използвани. Затова и питам дали можем скоро да очакваме промени в EMUI. Отговорът е положителен, но по-скоро в насока развитие, а не цялостна промяна. Една от причините за това е, че според г-н Уанг, а вярвам и Huawei, чистата версия на Android често не е много удобна за хората и липсват някои интересни функционалности. “Ние я оптимизираме за това.”
Тръгвам си от Колодрума в Берлин с положителна нагласа. Причината е, че винаги съм харесвал и търсел разнообразието в технологичния свят и най-вече в смартфон сегмента. Развитието на компаниите и възможността им да експериментират е само добре дошло за всеки. Китайските производители показват сериозно израстване през последните години, за да предоставят още по-сериозна конкуренция. И Huawei е на правилния път - не, все още не е наравно с първенците, но скъсява дистанцията.
Според вас успя ли компанията да се промени достатъчно през последните години?