
Изкуственият интелект продължава да изненадва обществеността, особено големите езикови модели с разширените възможности, които те обикновено предлагат, надминавайки очакванията. Технологични гиганти като OpenAI се фокусират все повече върху въвеждането на по-ефективни модели на изкуствен интелект и по-нататъшното разширяване на потенциала на технологията, за да може тя да изпълнява много от обикновените задачи от името на потребителите. Въпреки че сме чували за широкото приложение на инструментите в различни области, неотдавнашно проучване оцени как тези модели са склонни да се справят с емоционалната интелигентност, и резултатите не са нещо, което бихте очаквали.
Компаниите и изследователите все повече инвестират в намирането на разнообразни приложения на изкуствения интелект, за да постигнат по-голяма ефективност и полезност. OpenAI и много други технологични гиганти усърдно работят за това техните модели да се чувстват по-естествени с възможности като контекстуално разбиране. Неотдавна изследователи от Университета в Женева и Университета в Берн проведоха проучване, за да разберат какви са емпатичните способности на изкуствения интелект.
Проучването, публикувано в „Психология на комуникациите“, дава някои интересни резултати. То разкрива, че генеративните модели на изкуствен интелект като ChatGPT не само демонстрират емоционална интелигентност, но и превъзхождат хората в тестовете за емоционална интелигентност. Проучването включва серия от тестове с шестте водещи големи езикови модела, сред които ChatGPT-4, ChatGPT-o1, Gemini 1.5 Flash, Claude 3.5 Haiku, Copilot 365 и DeepSeek V3.
Проучването включваше още пет емоционални теста, които обикновено се използват в академичните среди и в професионалната сфера за оценка на емоционалното разбиране, регулиране и управление. Представените ситуации бяха реалистични и емоционално натоварени, за да се види как моделите ще реагират въз основа на предоставения емоционален контекст. Резултатите оставиха изследователите изненадани, тъй като всички модели на LLM се представиха значително по-добре от човешките участници.
Изследователите дори направиха крачка напред, като помолиха ChatGPT-4 да създаде нови тестови елементи за емоционална интелигентност, които бяха валидирани и от човешки участници, и резултатите останаха забележително същите, като моделите с изкуствен интелект демонстрираха високо ниво на контекстуално разбиране.
Тези открития са жизненоважни, особено след като технологиите все повече надхвърлят очакванията в области, които преди са били присъщи единствено на хората. Това би могло да има голямо по-широко значение за повишаване на човешките умения в чувствителни области като управление на конфликти или медиация.
Снимка: Unsplash
Виж още: Потребителите искат живот на батерията, а не ИИ и разочарованието им стигна 10-годишно дъно