В петък се проведе първият у нас конгрес, посветен на онлайн търговията. По време на добре организираната програма посетителите имаха възможност да се запознаят с някои от най-добрите практики в електронната търговия. Организаторите от EventsBakery се бяха погрижили да чуем наистина интересни неща от хората в този бранш, а не толкова суха теория. На eCommCongress бяха засегнати важни теми както за прохождащи в онлайн търговията, така и за по-опитните нейни представители. HiComm беше сред медийните партньори на събитието, а ето и най-интересното от него.

Всичко започна в девет сутринта, когато на сцената се качи Спас Сливков, изпълнителен директор на OLX.bg. От неговата лекция научихме, че невинаги е нужно да се влагат солидни средства за собствен онлайн магазин, тъй като тепърва прохождащите и опипващи почвата търговци могат да се възползват от вече готовите платформи. Разбира се, г-н Сливков даде за пример именно OLX.bg като място, което предоставя безплатно пространство за пласиране на стоки и развитие на търговски умения. Интересна тенденция е, че вече над 35% от целия трафик на сайта става през мобилни устройства, а след 12 месеца процентите могат да прехвърлят 50. Това е сфера, в която има смисъл за инвестиции.

 

Георги Мирчев

Знаете ли, че 65% от онлайн магазините у нас се водят „малки“? Това означава, че правят оборот под 50 000 лева годишно, а според Георги Мирчев, създател на Summer Card, причината е в липсата на реклама, използването на сайтове за пазаруваме, малък марж на печалба, липса на добре направени професионални фотографии и малки поръчки. За да може един онлайн магазин да бъде успешен, той трябва да инвестира в маркетинг и реклама, да използва имейл маркетинг, Mouseflow и SEO, поверено на специалисти. Сред ключовите техники, които могат да подпомогнат продажбата, е по-лесна регистрация, подобрено телефонно обслужване, промоции за освобождаване от стара стока, безплатна доставка и други. От презентацията на Георги Мирчев излезе още една интересна статистика – около 95% от покупките стават чрез наложен платеж.

 

Стефан Чорбанов

Стефан Чорбанов, от когото имахме възможност да вземем интервю няколко дни преди eCommCongress, поговори за платформите за онлайн магазини. Неговото мнение е, че най-голямата грешка при стартирането на онлайн магазин би била липсата на информираност по темата. Той добави, че най-важен е резултатът от работата на уеб агенцията, базирайки се на предимствата и лимитациите на избраната платформа спрямо изискванията и амбициите на клиента. Съветите на Чорбанов към прохождащите в този бизнес са: стартирайте върху голяма платформа (например Magento), но започнете с нейните базови функционалности; разрешавайте минимални корекции от разработчиците по базовите функционалности и така ще си спестите главоболия, когато растете.

На сцената на eCommCongress излезе и Огнян Младенов, SEO експерт SEOM, който наблегна на бранда, определяйки го като „най-важното нещо, което всъщност трябва да правите“. За целта трябва да се обърне сериозно внимание на доброто позициониране в търсачките Google и Yandex. Ключово е постоянно да се правят проверки дали магазинът следва промените, които налага Google, и дали се справя с новите изисквания – това е изключително важно за доброто позициониране при резултатите. Георги Христулев, основател на Web Direct, обясни някои от нещата, за които трябва да се следи в имейл маркетинга (снимки, но не прекалено много, ограничено съдържание).

 

Василена Вълчанова

Програмата продължи с Василена Вълчанова, маркетинг мениджър Ozone.bg, която очерта точно колко е важно доверието на потребителя – можем да загубим над 70% от продажбите, ако загубим доверие в предлаганите услуги или продукти. Друга дама, Станимира Накова, показа нагледно как употребата на CRM системи дава цялостен поглед за това, какво е комуникирано с клиентите, респективно между клиентите и компаниите, и какви са резултатите от тази комуникация – доколко е успешна тя. Огнян Лахчев, мениджър пазари еMAG.bg, разказа за една от последните тенденции – т.нар. трансгранични продажби, възможността да продаваш извън страната.

В конференцията се включи и Иван Бъчваров, главен секретар на Комисия за защита на потребителите. Към него имаше сериозно количество въпроси, а основната част от презентацията му беше посветена на разяснения по промените в ЗЕТ (Закон за електронната търговия). Тези промени за „договора от разстояние“ са валидни от юли 2014 г. за целия ЕС – срокът за връщане на стоката в рамките на 14 календарни дни, независимо откъде поръчвате; търговецът също е длъжен да върне парите в рамките на 14 дни. Все пак не за всички стоки и услуги потребителите могат да се възползват от тези промени.

Ева Вучева, регионален директор Fashion Days Group, разкри три от най-важните съвети за излизане на чужди пазари: намерете някой, който вече го е правил, изберете точните партньори, проучете и се съобразете със спецификите на всеки пазар – например чешки и словашки не са един и същи език.

 

Никола Романов

Най-сериозно вниманието на публиката беше приковано от Никола Романов, който се занимава с Drop Shipping. Това е услуга, при която производителят или разпространителят изпраща стока от ваше име на ваш клиент. Ако например намерите интересна писалка, която струва 10 долара, вие я пускате в профила си в eBay или Amazon срещу 15 долара. Ваш клиент я харесва и я купува. Той ви превежда 15 долара, от които вие пускате 10 към магазина, който продава химикалката, а като адрес за доставка записвате този на вашия клиент.

„За да стартирате собствен онлайн бизнес, не е задължително да започвате от нулата, инвестирайки в собствен сайт, който тепърва да разработвате и позиционирате, гонейки лидерите на пазара. Има много по-достъпни варианти и един от тях е да се възползвате от големите платформи, лидери на световния пазар, като Ebay и Amazon“, добавя Романов.

Любомир Стоянов: eCommCongress ще помогне за повече доволни клиенти

Още от Social