Високото проникване на смартфони, понижаването на цените за трафика и бързият мобилен интернет стимулират българите да използват повече мобилните си телефони не само за разговори, но и за сърфиране в глобалната мрежа. Изследване на „Галъп Интернешънъл“, инициирано от „Виваком“, показва, че 40% от потребителите в страната ползват гласови услуги и пренос на данни през своите мобилни телефони. Други 9% ползват смартфоните си единствено за мобилен интернет. Така сумарно близо половината запитани българи използват мобилните телефони за сърфиране в глобалната мрежа. Макар да остават още около 50% от потребителите, които разчитат на мобилните си устройства само за провеждането на разговори, данните са сравнително по-добри от предишни години. Например през 2016 г. хората, които са ползвали само гласови услуги, са били 60%. Преди въвеждането на високоскоростните мобилни мрежи от четвърто поколение (4G) проникването на преноса на данни беше много по-ниско.

В крак със световните тенденции

В момента България следва световните тенденции, макар и с леко забавяне, но както е видно от данните, българските потребители бързо наваксват. Така хората, които ползват мобилен интернет, все повече го правят за достъп до социални мрежи – 36%. Те задминават като дял потребителите, които ползват повече интернет търсачките Bing или Google, като 33% от запитаните разчитат на тях. Друга важна тенденция е нарастването на броя на българите, които пазаруват през смартфоните си. Те се увеличават от 15% през 2016 г. от мобилните интернет потребители на 25% през изминалата година. За сметка на това използването на мобилните телефони за гледане на телевизия е все още ниско – само 2%. От „Виваком“ коментират, че очакванията на техните експерти е този дял да се вдигне значително през следващите години.

Онлайн чат срещу текстови съобщения

Кратките текстови съобщения (SMS) от няколко години отстъпват мястото на онлайн чат приложенията, като Facebook Messenger, Skype, WatsApp, Viber и др. В последното изследване само 3% от българите разчитат на традиционните кратки текстови съобщения, докато 28% използват новите дигитални и онлайн еквиваленти. Гласовата поща и изпращането на мултимедийни съобщения също са на заден план в предпочитанията на българите като формат за комуникация.

Сред новите чат приложения Facebook Messenger води по използване с 25%, следвано от Viber. За сметка на това употребата на приложението на най-голямата социална мрежа в страната спада с 13%.  

Още от Social