Малко след официалната премиера на Huawei nova 9 във Виена, имахме възможност да интервюираме Лиу Ганг -  генералния мениджър на Huawei Consumer Business Group за България и Северна Македония. Ето всичко, което имаше да ни каже за развитието на бранда в България и очакванията му за новия модел смартфон:

 

Доволни ли сте от продажбите на Huawei устройства в България през 2021?

Лиу Ганг: 2021 г. все още продължава и навлизаме в много интензивно четвърто тримесечие по отношение на продажбите – нови продукти, нови дейности и т.н. Като цяло това е година за прекрояване на нашия бизнес. По обективни причини през нея смартфон бизнесът ни беше изправен пред значителни предизвикателства.

От друга страна имахме изключително успешно стартиране на Watch 3 в България, както и други продукти от нашето разширяващо се портфолио – първият базиран на HarmonyOS таблет – MatePad 11, нови безжични аудио продукти като бестселъра FreeBuds 4i и модела от висок клас FreeBuds 4.

Нашите нови продукти отразяват нашето развитие в съответствие със стратегията за безпроблемен AI Life и отговарят на изисквания на хората по време на пандемия, свързани с новите начини на работа, учене и забавление. Предстои и нова вълнуваща серия - GT 3.

Но трябва да кажа, че работата и резултатите ни в България тази година не са свързани само с продажби. В ситуация, която поставя различни предизвикателства пред всеки, успяхме да развием нашите отношения с местните ни партньори, с акцент върху доставчиците и разработчиците.

Важната част от нашия бизнес беше следпродажбеното обслужване и ние извършихме поредица от услуги и кампании, за да предоставим най-доброто изживяване с нашите продукти на нашите клиенти. Последно, но не на последно място предстои да отворим собствен онлайн магазин скоро. Така че досега това беше много интензивна година и една от най-вълнуващите ѝ части тепърва предстои.

 

Кои са най-големите предизвикателства, пред които е изправена компанията както регионално, така и глобално?

Лиу Ганг: През последните две години мога да отлича две основни предизвикателства, с които се сблъскахме. Първото от тях е пандемията, която принуди хората да променят много от навиците си на живот и в работата. Това засегна цялата индустрия – включително произвеждането, доставките и дори разпространението. Всичко това се отразява на бизнеса, но според нашите изчисления Huawei разполага с нужния капацитет, за да се справи с тази ситуация.

Второто голямо предизвикателство беше екосистемата, на която ѝ трябваше малко повече време да израсне до състояние на зрялост. Дори днес Дерек (Дерек Ю, президент за Централна и Източна Европа, Северна Европа, Канада и Турция на Huawei Consumer Business Group) сподели на събитието колко много приложения има вече в AppGallery и колко много са регистрираните разработчици, които продължават да създават нови, имаме значителен прогрес в това отношение.

Поглеждайки към България, със задружни усилия успяхме да доставим на българските потребители най-важните за тях апликации. На местно равнище един от нашите фокуси е разработването на софтуерната екосистема с локални приложения, интегрирани в AppGallery. Финансови приложения, като phyre, A1 Wallet, Pay by Vivacom, много банкови приложения, най-новото попълнение сред които е RaiPay, приложения за електронна търговия и забавление, таксита – Appgallery направи огромен скок от пускането на серията P40 насам. 

 

Как виждате текущата позиция на Huawei в българския технологичен сектор и къде се надявате да е компанията през следващата година?

Лиу Ганг: Huawei развива бизнеса си в България вече много години с подкрепата на нашите клиенти и партньори и продължаваме да прогресираме. Ние сме глобална компания със силни местни корени, която се грижи не само за нашите продажби, но и за нашите фенове по време на цялото ползване на нашите продукти и услуги. Смятаме се за надеждни партньор за местния бизнес и доставчик на технологии за всеки.

 

Българският пазар е много чувствителен на тема цена, имате ли стратегия относно този аспект?

Лиу Ганг: Нашата основна стратегия на глобално ниво е да направим технологиите достъпни за всеки. Цената винаги е много важна за клиентите. Покриваме всички ценови сегменти за всички категории, които продаваме на местно ниво – телефони, смарт часовници, таблети, лаптопи, аудио продукти. Всички те са с добро качество, а дори и моделите от най-достъпния клас предлагат разширени функции. Например нашите FreeBuds 4i, които са достъпно решение, но с активно шумопотискане и много добра батерия. Нашата цел е да задоволяваме различните нужди на различните потребители. 

 

Като сме заговорили за българския пазар, как очаквате да се представи на него nova 9?

Лиу Ганг: Ние сме много развълнувани от този продукт и вярваме, че публиката също ще бъде развълнувана. Нашите очаквания също се основават на глобалния успех на сериите nova. Откакто първо стартира през 2016 г., до края на септември 2021 г. имаше повече от 190 милиона потребители на nova в световен мащаб. Сега nova 9 носи много иновации – като се започне със Starry Blue цвета и текстурата, през възможността за пълно зареждане само за 38 минути, до мощните функции за фотография и видеозапис. Nova 9 предоставя наистина вълнуващи опции за снимане на 4K видеоклипове – например за превключване между предна и задна камера по време на един клип или да снима едновременно с двете камери, достигайки интересни ефекти картина в картината, и много повече. Всичко това ни прави много уверени в този продукт и ние ще го подкрепим със силна маркетинг кампания с много приятна изненада за местната публика.

 

Каква ще е цената му в лева и кога може да очакваме дебюта на модела в България?

Лиу Ганг: Предварителните поръчки стартират веднага след премиерата. През първите 10 дни, от 21 до 31 октомври, предлагаме nova 9 в комплект с FreeBuds 4, на цена от 999 лв. Самостоятелната цена за България ще бъде обявена на 1 ноември, но бих насърчил всички да не пропускат това страхотно предложение. Предлага се при всички наши големи партньори, също с добри абонаментни планове от мобилните оператори.

 

И за финал разкажете ни малко повече за новия онлайн магазин на Huawei.

Лиу Ганг: Смятам, че има много причини зад стартирането на този проект в България. От една страна искаме да продължаваме да представяме нови и нови продукти от различни категории и за целта имаме нужда от едно място, където да могат да бъдат открити всички те и информация относно тях.

Друга причина е, че от началото на пандемията се наблюдава цялостен ръст на онлайн търговията във всички сектори и региони. За България електронната търговия като цяло е скочила с 41% в сравнение с миналата година, затова започнахме подготовка за създаването на наш собствен онлайн магазин в България. Надяваме се, че той ще може да изпълнява ролята на един допълнителен информационен канал, допълващ мрежата ни от такива, за да улесним максимално нашите потребители.

 

Вижте още: Това е HUAWEI nova 9: динамичен, стилен и иновативен смартфон