Лесно е да ги харесаш. Те са млади, свежи, имат уникално чувство за хумор, а и предприемаческият нюх не им липсва… Знаят как се пада и става, знаят и колко е важно това, за да се научиш. Срещаме се с Web Fashion – компания, насочена към разработване на уеб-базирани софтуерни решения и системна администрация. А причината да решим да ви разкажем за тях точно в тази рубрика е, че когато стартираш сам и постигнеш успех, си заслужава хората да чуят за теб. Тази статия съвпада и с пускането на новия им продукт – qLibra, уеб билдър или софтуер за автоматично изграждане на уебсайт по ваш вкус.
Смелостта да стартираш
Когато решиш, че е време – нищо не може да те спре. Това доказва Женя Дюлгерова през 2008, когато стартира, макар и първо само като име – Web Fashion. Жени е програмист – уеб девелопър, но през Web Fashion погледът й започва да отива отвъд това. През 2011 фирмата вече се разраства повече и към нея се включват още хора. Обновената Web Fashion е съставена от Жени, Константин (който се занимава с търговската част) и Цветомир (който е системен администратор). Почти веднага към тях се присъединяват и Любо - front-end програмист, дизайнерката Светла, за която Жени твърди, че е най-организираният човек във фирмата (хубаво е да има и такива!) и още няколко души. Всички те се оказват елементите, които карат Web Fashion да заработи и да започне да прилича на… истински бизнес!
От предизвикателното желание да предоставят на клиентите си собствено, мултифункционално решение, което да отговаря на специфичните им нужди, се ражда qLibra – сайт билдърът „на цената на едно кафе“. Софтуерът помага на всеки, който желае, да си сътвори собствен уебсайт, без да има нужда да се обръща към професионален девелопър. На cms.qlibra.com е дори прекалено лесно стъпка по стъпка да построите своя сайт.
Оказва се, че почти неосъзнато и съвсем смело един старт е достатъчен, за да получиш това, което дори не знаеш, че си искал – собствения бизнес, който по една случайност съвпада и с изразяването на собствените таланти и убеждения. Така една малка компания за уеб- и софтуер-базирани решения става стъпалото към по-важното: разработването на собствения продукт, онзи, който дава едновременно вдъхновение на хората зад него и отговор на конкретни нужди на клиентите както в България, така и в чужбина. qLibra се появява като отговор на нуждата от система, която дава бързо и лесно основните функционалности, необходими на клиента в неговия сайт, но едновременно с това достатъчно гъвкава и позволяваща лесно надграждане. И както често става, една идея е достатъчна, за да се направят и първите стъпки към осъществяването й. Но за това малко по-късно (останете с нас).
Развитието на нещата
Първите клиенти идват с „помощ от приятел“, т.е. чрез препоръки от клиенти, с които основателката (Жени) е работила преди. Тя споделя, че част от трудностите, през които са минали като фирма, са свързани с изискванията на клиентите, които са безкрайни, но – ако може – почти без пари. „С това вероятно се е сблъсквал всеки, който се занимава с уеб разработки на българска почва“, казва тя, но добавя, че нуждата от портфолио и развитие на компанията е дала доста успешни проекти, а и е довела по-големи клиенти, с които комуникацията е значително по-лесна. В един момент на всички в компанията става ясно, че предпочитат да пишат по-специфични софтуерни решения, а не да бълват еднакви сайтове на конвейер. „Предвид факта, че никой не беше чувал за нас, две от главните предизвикателства бяха набирането на нови кадри и печеленето на доверието на по-големите клиенти“, казва Жени. Научаването как да се „продадеш“ по-добре обаче идва с времето и в това се убеждават съвсем скоро Web Fashion – улеснява се цялостният процес на съграждане на нов проект, от началната комуникация и идея до изпълнението. „В софтуера има логика и последователност, които обаче варират доста от клиент до клиент, и в същото време има повторяемост. Учим се в движение и се опитваме да ставаме все по-добри.“
„На цената на едно кафе“
Сайт билдърът qLibra се появява на бял свят като логичното последствие от клиентските нужди – и донякъде желанието на създателите му да предоставят лесно и мултифункционално решение на всеки, който би искал сам да мине процеса по направата на свой собствен сайт. Идеята за него се ражда в труден за фирмата момент, което отново показва как някои от най-тежките моменти в един стартъп или компания са необходими, за да се задейства креативността. Такава една идея еволюира до изграждането на qLibra – система, която дава бързо и лесно основните функционалности и модули, които иска даден клиент за собствения си уебсайт. Сайт билдърът предлага и по-специфични планове, които да отговарят на конкретните нужди на потребителя, като на първо време таргетира няколко конкретни групи клиенти. Услугите, които предлага qLibra, имат някои предимства пред конкурентите – лесна поддръжка за мултиезичност, ясна ценова политика без скрити уловки (няма ограничения на броя елементи, които се създават за всеки закупен модул, няма реклами на никой от плановете и т.н.), както и много лесна поддръжка, особено за сайтове, където често се създава ново съдържание. Платформата е насочена като цяло към заети хора, които се нуждаят от сайт, който да могат лесно и бързо да поддържат, без да се притесняват, че ще счупят дизайна му или че ще се наложи да подреждат всяка страница отначало.
Kомпанията стартира с идеята да предлага софтуерни и уеб решения, а после стига до идеята за собствен продукт.
Конкуренти и приоритети
Жени с усмивка споделя, че не се притесняват от конкурентите си – напротив, това ги мотивира повече да се докажат и да си натежат на мястото, нищо че едва сега стартират. Амбицията е да се превърнат в един от най-големите сайт билдъри в света, с милиони потребители и богато портфолио от специфични планове, обслужващи различен тип бизнеси. Добрата новина е, че имат и потенциала да го направят.
Към момента Web Fashion продължават работата си с клиенти и уеб девелопмънт, но усилията на екипа са силно насочени към qLibra. Приоритетът е да се предоставят максимално много планове със специфична функционалност, както и поредица от планове с по-специални модули, като например съпорт форум, календари за резервации и други.
В сърцето на компанията със сърце
Докато разговаряме за екипа и хората в компанията, непрекъснато имам усещането, че слушам за някакво малко, сплотено семейство. „Такъв е и стремежът ни“, казва Жени, „да си паснем така добре, че да сме като семейство – всеки да има право на глас и да се чувства съществена част от процеса. Никога не сме гледали на хората като на служители, а по-скоро като на близки колеги и приятели“.
Една от практиките, с които фирмата постига това, е чрез заменянето на прекаленото писане на документация с по-чести срещи и по-качествена комуникация с екипа. Това често се случва на бира и пица в офиса (как да не се почувства човек отворен да комуникира!).
Там често може да се намери някой в 7 сутринта, както и в 22 вечерта. Зададено работно време има, разбира се, но пък и личните предпочитания на човек имат значение и се позволява гъвкавост, стига тя да не пречи цялостно на работния процес. Целият екип обядва заедно веднъж седмично, понякога и вечер – а тиймбилдингите са също често явление, за предпочитане в планината, сред природата.
„При нас са започвали както хора с много опит, така и без опит. Приоритет при избора ни е отношението и тъкмо то е условие за това човек да се задържи във фирмата. Иначе в екипа има всякакви хора – включително професионален DJ и доктор по физика“, разказва Жени.
Когато питам какъв съвет биха дали на младите предприемачи, краткият отговор съдържа в себе си много истина и дълбочина, скрита зад хумора: „Ксанаксът е по-добър от диазепама – не води до замайване.“ Най-голямата благодарност Web Fashion казват, че дължат на своите клиенти, които са им дали възможността да изпълнят няколко големи и доста интересни проекта. Сред тях са Международен София Филм Фест (siff.bg), един от най-бързите медийни портали (faktor.bg), Credoweb.bg и много други.
Още от най-интересните и прогресивни български компании: Intugame, българското приложение, което пренася всяка игра във виртуалното