Да имаш мечта е прекрасно. Да се втурнеш да я преследваш – вдъхновяващо. Но да я осъществиш, изградиш и направиш толкова силна и успешна, че да бъде ярък пример за успех в очите на други мечтатели – за това вече се иска сериозна работа и хъс... И смелост. Смелост да градиш и да се справяш с трудните моменти, защото те са просто част от пътя. Това е историята на SiteGround.

Автор: Цветомира Панчева

Да успееш на инат

През 2004 година трима приятели, току-що завършили Американския университет, правят първите крачки в бизнеса, създавайки своя собствена хостинг компания. Както обикновено се случва с надъханите, любопитни към света и решителни хора, идеята бързо става реалност – ражда се SiteGround, млада компания с талантлив екип, обединен от силно желание за работа и успех. Твърдостта и решителност­та на този екип и на ръководителите му проличават почти веднага – първите трудности не закъсняват и девет месеца по-късно SiteGround има едва няколко клиенти. Екипът обаче не се отказва и старата поговорка, че понякога промяната се крие зад следващия завой, за него се оказва истина – скоро след това настъпва обрат, който ще доведе компанията до зашеметяващ успех.

 

Постоянството в качеството на услугата, както и бързината, с която правят всяка нова възможност реалност, са ключови за успеха на компанията

 

Първи... и втори крачки

Тенко Николов, изпълнителен директор на компанията, споделя, че в началото хостинг дейността се допълвала и от широк кръг други уеб услуги и консултации – неща, които нямат общо с хостинга, например дизайн на сайтове и поддръжка на софтуер за управление на сайтове. Всеки клиент получавал всеобхватно обслужване, което всъщност се оказва важен фактор за растежа на предприятието – и спомага за набирането на нови и нови клиенти, които да му се доверят. И до ден-днешен многостранната компетентност на техническата поддръжка, предлагана от SiteGround, кара компанията да изпъква сред конкуренцията.

В момента основната й дейност са уеб хостинг услуги за сайтове с всякакъв размер, а клиентите са много и разнообразни – както големи корпоративни клиенти с многобройни сайтове, така и частни, с лични сайтове, блогове – и големи, и малки сайтове за онлайн търговия. Бройката от над 200 000 клиенти е зашеметяваща, както и 400 000-те сайта, които съхраняват SiteGround. Впечатляващо е и денонощното техническо обслужване на високо ниво, както и специализираната помощ, от която клиентите могат да се възползват при употребата на различни софтуери за управление на уеб сайтовете си (WordPress, Joomla, Drupal, Prestashop и други).

 

Трудности и развитие

Г-н Николов разказва, че в развитието на SiteGround една от по-сериозните трудности се оказва здравото й позициониране като успешна уеб хостинг компания на американския пазар, без нито един международен служител – и спечелването на доверието на преситените и презадоволени откъм предлагане потребители. Въпреки че американските клиенти са все още най-голям процент, той намалява с годините, но причината е, че компанията вече има клиенти от всички точки на света. Най-силният пазар остава Северна Америка – 50% от клиентите към момента (преди 5 години са били около 65% от всички клиенти), 23% са в Европейския съюз, предимно в Англия, Италия, Испания и Холандия; 10% са в Азия и Тихоокеанския регион, предимно в Австралия и Индия. Основните конкуренти на компанията също са световни имена – Bluehost, Hostgator, GoDaddy и не толкова местни компании. Непрекъснатият стремеж на SiteGround е да предостави на клиентите си най-иновативните технологии и да се грижи за тях безотказно и именно това я прави предпочитана.

 

 

Български успех в международен мащаб

Създадена и развита изцяло на наша територия, компанията е предпочитана от клиентите си поради три причини: качествено обслужване, бързина и сигурност за уеб сайтовете, а екипът по обслужване на клиенти минава продължително обучение, за да осигури перфектно ниво. Според г-н Николов огромен ефект за техния успех са постоянството в качеството на услугата без значение на обстоятелствата и бързината, с която реагират на новите възможности – това е една от малкото хостинг компании, която за 6 месеца може да пусне изцяло нова платформа с цялостен интерфейс. На въпроса, какви са плюсовете в това да развиваш компания изцяло на българска територия, в малка държава, той отговаря, че огромен плюс са качествените хора в страната, които стават страхотни служители. От голямо значение за ръководителите на компанията е тя да бъде разпознаваема и харесвана като работодател и те влагат доста усилия в тази посока.

 

SiteGround отделя голямо внимание и на развитието си като работодател, а в служителите си търси мотивация за лично развитие и инициативност

 

С това е свързана и случка, която г-н Николов споделя с нас: след отварянето на офиса в Пловдив през 2006 година част от служителите, преместени в него, напускат в полза на друга фирма, отправила им оферта. Сътресението е голямо, но това амбицира компанията още повече да направи офиса си там предпочитано място за работа. Още през първите години в компанията се въвеждат много придобивки, които и днес ги нареждат сред най-добрите работодатели в България – например ваканции за служителите (семейни) лятото на море или зимата на ски за седмица, редовно работно време в петък до 15 часа или една неработна смяна на месец за служителите на смяна, конференции в чужбина и други бонуси. Развитието като работодател на SiteGround е толкова силно, че голяма част от напусналите хора пожелават да се върнат при тях, осъзнали, че всъщност не са избрали по-добро работно място. „Тази случка ни научи на много“, споделя г-н Николов, „че служителите ценят добрите условия на труд, че е важно да си добър работодател и да се грижиш за щастието и мотивацията на служителите, че е ценно да има ясни и добре дефинирани кариерни пътища, че служителите се чувстват по-добре в модерни, забавни и удобни за работа и почивка офиси“.

 

Екипът, който твори чудеса

Хората, разбира се, са ядрото на всяка компания – съставката, без която успехът е наистина невъзможен. В момента в SiteGround работят над 280 души в общо 6 офиса (в София, Стара Загора, Пловдив и отскоро – в Мадрид). За да работиш в SiteGround, е необходимо да имаш мотивация за лично развитие и инициативност, както и – разбира се – приятелско отношение. Екипът на SiteGround е изключително забавен и креативен, а сплотеността между тях е ключова – царящото уважение и взаимност спомагат за общия дух на мотивация.

 

 

Основна визия за бъдещето на компанията е услугите им да станат достъпни и за не-англоговорящи клиенти, тъй като през последните десет години дейността е развивана главно на този език. А когато попитахме какво биха посъветвали млади предприемачи, желаещи да стартират собствен бизнес у нас, отговорът беше повече от вдъхновяващ: „Да престанат да мислят за факта, че са позиционирани в България, като проблем и да го приемат като предимство. България е страхотно място за създаване на добра компания със силен и лоялен екип.“ С което, разбира се, ни остава само да се съгласим!

Scale Focus: всеобхватният фокус, който те прави успешен

Още от Social