Усещането за този автомобил започва още с отварянето на шофьорската врата - вече е ясно, че предстои приятно изживяване. Ханс Цимер, композирал специално за BMW звука при старт/стоп на автомобила, дава подобаващ тон на чистото удоволствие от шофирането. Чисто, защото потегляме с абсолютно щадящия околната среда iX3 на BMW.

Ще попитате къде е уловката - е, със задно предаване е. Но как така, нали е SUV, защо не е 4x4? Въпросите, които сигурно почти всеки ще си зададе, преди да се качи в автомобила за тест. Ние също бяхме леко скептични, а и добре познаваме всички автомобили на марката с доказалото се xDrive задвижване. Тук този сценарий вероятно би изисквал още един мотор, което от своя страна би оскъпило превозното средство и би увеличило разхода на електроенергия. В случая е търсен баланс. И определено е намерен.

iX3 не е стандартно придружено с одеяло за пикник и прекрасен обяд, но тестовата ни кола предлагаше и това. Както и страхотна плейлиста, предварително заредена в мултимедийната система. В тишината след интрото на Цимер първо впечатление правят коланите, които ни придърпват към седалките, създавайки усещане за още по-голяма сигурност. А те, седалките, са супер удобни, с безброй позиции и за най-капризните шофьори и пасажери. Като цяло в интериора няма компромис. Има панорамен покрив за още повече светлина и простор, при това като част от стандартния пакет на оборудване. 

Централната конзола е ориентирана към водача, за да бъде шофирането максимално комфортно. Аудиото е безупречен harman/kardon с любимото ни интелигентно жестомимично управление на силата на звука. Голям син кръг на картата на навигацията ни показва докъде ще стигнем с наличния заряд на батерията. Неизбежно е изкушението да поемете към Солун например. А в този ред на мисли, ако се чудите за вместимостта на багажника - тя не отстъпва на тази при познатото ни X3 с двигател с вътрешно горене. Под двойния под ще откриете отделение за съхранение на кабела за зареждане. 

Екстериорът също е убийствено добър. Сините детайли, които правят впечатление вътре, откриваме и в радиаторната решетка и ярко изразени в праговете. Те дават още повече характер на iX3 и издават, че говорим за електрификация. Въпреки размерите си iX3 е супер маневрен в градска среда. А камерите, да, камерите са с впечатляваща резолюция, а в комбинация с паркинг сензорите превръщат паркирането дори в ограничени пространства в подозрително лесно начинание.

Предната броня и бъбрековидната решетка, както и дъното на автомобила са почти изцяло затворени, за понижаване на въздушното съпротивление, за което допринасят и аеродинамичните алуминиеви джанти. 

А (удоволствието от) шофирането… SUV-то излита и при старт от нула, и в диапазона 60-100 км/ч, разчитайки на въртящ момент, който винаги е в пика си. Задното предаване по никакъв начин не влияе негативно на стабилността при потегляне или при рязко ускорение за изпреварване. В завоите колата влиза и излиза елегантно, без това да нарушава комфорта при шофиране и возене. Ускорението от 0 до 100 км/ч се случва за 6.8 секунди, конските сили, с които разполагаме, са 286. Благодарение на подаването на мощността към задните колела се осигурява класическото за BMW усещане при шофиране, свързано с великолепно сцепление. От личен опит потвърждаваме, че автомобилът е стабилен дори с висока скорост в пороен дъжд на магистралата. Под висока скорост имаме предвид максималните 180 км/ч (в нашия случай 189), тъй като километражът на iX3 e фабрично ограничен до толкова. Времето не позволи да тестваме в дълбок сняг, но след като придобихме първи впечатления, вече далеч не бяхме скептични как ще се справи с проходимостта. 

Серийното Адаптивно окачване включва амортисьори с електронно управление, чиито характеристики се адаптират към съответната пътна настилка и ситуацията на пътя. По този начин целенасочено се оптимизират както комфортът на возене, така и динамиката на управлението на новото BMW iX3. Опционалното Адаптивно М окачване предлага особено спортни характеристики на амортисьорите.

При WLTP тестови цикъл, колата е напълно заредена за 460 км, като опитът ни в полеви условия, с активно отопление и динамично шофиране показа, че преди да има нужда от допълнително зареждане, iX3 спокойно изминава около 300-350 км. Батериите от своя страна не са прекалено големи и тежки, което допринася за намаления разход на електроенергия. Разположени са в основата на автомобила, но без това да е по никакъв начин за сметка на пространството вътре. 

Сред технологичните новости в рамките на технологията BMW eDrive от пето поколение е и иновативният зареждащ блок. Освен захранването на 400-волтовата високоволтова батерия той поема и 12-волтовата бордова мрежа. При ползването на променлив ток е възможно както монофазно, така и трифазно зареждане с мощност до 11 кВт. При свързване към бързи зарядни станции с прав ток могат да бъдат постигнати зарядни мощности до 150 кВт. По този начин високоволтовата батерия на новото BMW iX3 може да бъде заредена до 80% от пълния си капацитет за 34 минути. Също така е възможно за повишаване на пробега за 10 минути да бъде заредена електроенергия, нужна за изминаването на 100 км.

Поставихме си за цел да открием нещо в автомобила, което не ни харесва. Е, звукът при подаване на светлинен сигнал е малко натрапчив, особено съпоставен с генералната безшумност на eлектромобила. Борбата с волана, когато преминаваш в съседната лента, без да си подал мигач, също е тежка, а заслугата за това е на подобрената асистенция при шофиране. Може би това обяснява и силния звук на мигачите - не сме му най-големите фенове, но е хубаво да го чуваме, а останалите да го виждат, за да пазим себе си и другите на пътя. 

В световен мащаб търсенето на премиум автомобили с изцяло електрическо задвижване нараства. В отговор на тази нужда на пазара се появява iX3, вписващ се идеално в стратегическия подход Power of Choice, съобразен с желанията на потребителите. BMW Group върви много прецизно и устремено по стъпките на електрификацията, като благодарение на технологията eDrive от пето поколение, чрез интелигентно управление на ефективността е постигнато увеличение на пробега. Въвеждането на пазара на новото iX3 стартира още през 2020 година с продажбите в Китай. То ще бъде първият модел на марката, който ще се произвежда и за световния пазар в китайските производствени мощности на съвместната компания BMW Brilliance Automotive в Шънян. Цената на модела за българския пазар е 131 100 лв. с вкл. ДДС

Снимки: BMW

Вижте още: BMW iX - летящо килимче от бъдещето