Добре знаем, че тенденциите в коя да е сфера рядко са разделени от мига между последната и първата секунда на две години. Истината е, че нищо освен новогодишните ни списъци с обещания не стартира толкова пунктуално, но все пак можем да обобщим основните течения в интерфейсния дизайн, които ще виждаме все по-често през 2014 г. Повечето от тях започнаха още през 2013 г. или дори по-рано, но скоро спокойно ще можем да ги наречем масови. Макар да не можем да определяме различни дизайн тенденции като правилни или погрешни, спокойно можем да заявим, че трендовете тази година са повече от добри. Преди седмица започнахме тема, посветена на UI и UX концепциите, които вероятно ще виждаме най-често през 2014 г. Както обещахме, време е за втора част на текста.
Обяснителните екрани трудно могат да се определят като тренд, но можем да бъдем сигурни, че през 2014 г. те ще бъдат много по-масови, отколкото бяха през последните няколко години.
Повечето интерфейсни дизайнери и информационни архитекти се стараят да създават приложения, които нямат нужда от такива, но стига да са направени добре, обяснителните екрани могат да бъдат наистина ценни. Все повече приложения разчитат на скрити елементи, жестове от ръба на дисплея или други модерни парадигми, които невинаги са очевидни за средностатистическия потребител. Именно в този момент е добре да спрем да мислим като ентусиасти и да осъзнаем, че плъзването на хамбургера (какво е хамбургерът — прочетете тук) надясно може и да е очевидно след ежедневното му използване в десетки приложения, но невинаги е било такова.
Представете си, че попадате в приложение с хамбургер за първи път — бихте ли предположили как се използва той и каква информация скрива? В такива случаи появяващ се еднократно обяснителен екран може да свърши чудесна роля. Графичният стил не е от особено знание, но можем да предположим, че имитиращите рисунък на тебешир стрелки и ръкописни текстове вероятно ще бъдат заменени от визии, по-близки до основния интерфейс на съответното приложение.
Един екран, много възможности
Интерфейсите на приложения и сайтове винаги са се развивали ръка за ръка, а през 2014 г. това ще бъде по-вярно от всякога. Също като модерните сайтове, които позиционират цялото съдържание на един екран, а линковете в хедъра просто скролват до съответния елемент, очакваме все повече приложения да минимизират броя на изолираните си екрани.
Тази практика улеснява потребителите значително и им дава контекст, който иначе се губи. Разбира се, не бива да разсъждаваме крайно — историята показва, че приложенията с много изолирани екрани могат да бъдат реализирани добре, а тези с привидно модерен интерфейс и един екран — зле. Не са малко и типовете софтуер, които изискват по комплексна информационна архитектура. Все пак можем да обобщим, че ползваемостта на приложенията за смартфони и таблети ще скочи значително през 2014 г. Това е логично, имайки предвид, че възрастовите групи, към които апелират тези устройства, се разширяват все повече.
Статията продължава на следващата страница.
Повече метафори, по-малко текст
Локализацията на мобилен софтуер е една от териториите, за които дори не предполагате, докато не решите да смените системния език на устройството си. Експериментирайте и преминете към немски, френски, руски или друг основен език. Ще се озадачите колко от приложенията, свалени от App Store или Google Play, започват да работят на съответния език, особено тези, идващи от големи разработчици.
Локализацията на интерфейси е максимално опростена в iOS (и Android, доколкото знам), но по-умното решение е разработчиците и дизайнерите да разчитат по-активно на графични метафори, отколкото на текст. В този ред на мисли през 2014 г. ще виждаме все повече приложения, разчитащи на (често недотам) добре реализирани визуални елементи, които са ясни за потребителите по целия свят.
Ако сте автор на приложения, тази стратегия трябва да ви води през настъпващата година, тъй като софтуерът ви ще се използва все по-активно извън основните пазари. Агресивно падащите базови цени на хардуера ви осигуряват хиляди потенциални нови потребители всеки ден, добре е да откриете начин да говорите на техния език.
Умни нотификации
Ах, нотификациите. Тези досадни елементи, от които най-лесно можем да научим какъв е моралът на разработчика на дадено приложение, но и най-лесно можем да се справим с тях. Потребителите се образоват и развиват култура към употребата на софтуер изключително бързо, дори без да са технологични ентусиасти. Никой не обича да се събужда до смартфон с километричен списък с пропуснати нотификации, повечето от които са "Опитайте новата ни игра", "Не сте играли отдавна" или "Вашият приятел Х започна да играе играта Y".
Докато доскоро такива уведомления не изпращаха само уважителните разработчици и студиа, през 2014 г. в клуба ще се включват и умните. Тези, които искат да запазят своята кредибилност пред потребителската си база. Не ме разбирайте погрешно: нотификациите няма да си отидат и надали ще станат много по-малко. Съдържанието им обаче определено ще бъде по-смислено или поне ще изглежда като такова. Крайната цел на всяка нотификация, особено при игрите, е потребителят да й обърне внимание. Именно затова разработчиците ще изоставят досадните практики. Надяваме се те да не бъдат заменени от други досадни практики, макар вече да виждаме добри примери.
По-малко въпроси
Трендът за все по-малко въпроси и потвърждения е добре дошъл и макар да го наблюдавахме и през отиващата си година, през 2014 г. най-накрая ще можем да го определим като масов. Огромна част от "Да/Не", "ОK/Cancel" и "Приемам/Отхвърлям" въпросите в приложенията са ненужни и просто забавят работата на потребителите. Те обикновено не четат въпроса в диалога и в преобладаващата част от случаите избират положителния отговор, който дори е маркиран в по-примамлив за окото нюанс. Без да коментираме дали това е добре или не, потвърдителните диалози ще станат много по-малко.
Очаквайте трета част от статията съвсем скоро.