За разлика от Apple и Microsoft, Google променя визуалния си език относително често и никога не е достигала до пълно единство между интерфейсите на продуктите си. Имайки предвид колко много са те, това е доста трудно, но мрачните времена на Android 1.6 и меко казано – ужасният дизайн на уеб услугите от това време, безвъзвратно отмина. Матиас Дюарте направи огромен скок напред с Holo, но още с появата на Google Now бе ясно, че това е новата насока на Google. По нея работи нов дизайнерски екип, в сърцето на който е екипът на култовия мейл клиент за Mac и iOS Sparrow. Без да ангажираме читателите си със своето мнение, смятаме, че Material Design е най-добрата интерфейсна промяна на Google досега.

 

Един език за всички приложения. Всички екрани. Всички платформи. Всички потребители

Най-голямото постижение на Material Design е, че Google най-накрая започва да обединява всички (наистина всички) продукти под общ дизайн език. За разлика от Microsoft компанията не държи да обедини операционните си системи или да наложи еднаква до пиксел иконография, а да създаде единен визуален и интерактивен език, който ни кара да се чувстваме у дома дори в приложения, които използваме за първи път. Този подход се доказва като по-успешен и най-вече по-реалистичен. Apple направи сходен ход с редизайна на OS X Yosemite и уеб услугите си. Те не са идентични с iOS 7/8, но още при първия клик разбираме, че са дело на един екип с единна визия.

В следващата година всички Google услуги, които използвате, постепенно ще започнат да получават Material Design. Inbox например е бъдещето на Gmail, макар все още да е отделна платформа.

Google има много повече услуги, за чиито интерфейси трябва да се грижи, отколкото Microsoft и Apple. Добавяйки факта, че преобладаващата част от тях съществуват изцяло в браузъра, осигуряването на единен език, който изглежда еднакво добре под всички операционни системи, на всички екрани, във всички резолюции и пикселни гъстоти, е неимоверно трудна задача.

 

Виждам само това, от което имам нужда

Предходните интерфейси на Google определено не бяха сред най-натоварените, но имаха своите проблеми. Material Design не просто ги качва едно ниво нагоре от гледна точка на ползваемост, а излиза едни гърди напред пред конкуренцията. Десктоп версиите на Inbox и Google Docs изглеждат стряскащо по-добре и по-лесни за използване дори от най-начинаещите потребители, при това без да жертват функционалността, използвана от по-напредналите потребители. Бъдещето принадлежи на контекстуалните интерфейси, които показват това, от което имате нужда, само когато имате нужда от него и където е най-близо до точката на интеракция. Накратко гениалната концепция на десния клик се завръща, но не под формата на десен клик. Доказателства за това са спартански минималистични интерфейси като тези на Medium и експерименталния Evernote за уеб.

 

Статията продължава на следващата страница.

Естетически триумф

Все още не мога да преценя дали Material Design ми допада повече от безименния визуален език на Apple, но определено има много елементи и решения, които са по-добре реализирани. Най-голямото ми оплакване са прекалено дълбоките и контрастни сенки, които оправдават съществуването си със създаването на усещане за перспектива, но биха могли да бъдат доста по-незабележими.

Цветовата гама, типографската схема, балансът между съдържание и празно пространство, анимациите (признавам, понякога прекалено много) – Material Design е истински визуален шедьовър. Финият баланс между игриво и сериозно усещане на интерфейса е перфектно реализиран. Езикът на Google е по-цветен и плътен от този на Apple и значително по-динамичен от този на Microsoft. Основното ми притеснение остава дали компанията ще го задържи за поне пет години. Google има навика да променя генерално интерфейсите си твърде често, което е вече трябва да спре. Material Design е достатъчно универсален и неостаряващ, за да издържи изпитанията на дизайн трендовете през следващите години.

 

Шок факторът

Не мога да не отбележа, че Material Design се възприема най-добре в дизайн средите. Забелязах известна разлика в реакциите на хората, работещи в други индустрии, особено след като им изпратих покани за Inbox.

Нормално е едрите шрифтове, ярките цветове и най-вече големите елементи и огромното празно пространство да ви се струват странни в първите няколко дни. Най-добрият начин да се справите с объркването е да погледнете на тях като напълно нов потребител. Забравете принципите и нормите от дефинитивно лошите интерфейси, с които сте свикнали от толкова години дребни шрифтове и неясно цветово кодиране, и се насладете на невероятната работа, която екипът на Google е свършил.

Прочетете повече за Gmail Inbox тук.