Както писахме вчера, в рамките на WWDC Apple анонсира OS X 10.11 El Capitan, iOS 9 и Apple Music. Обективно стрийминг услугата на компанията е най-важният анонс от събитието. Apple, един от най-важните иноватори в аудио бизнеса и основният двигател на прехода към онлайн купуване на музика в началото на века, не вярваше в стрийминг революцията.

Самият Стив Джобс твърдеше, че никой не иска да плаща за стрийминг, и идеята, проработила за филми, няма как да функционира за музика. Spotify, Rdio, Pandora, YouTube и Beats Music доказват, че това не е така. Все повече потребители спират да купуват музика и преминават към безплатни или платени стрийминг решения. С анонса на Apple Music Тим Кук и компания негласно признаха, че Джобс не е бил прав, и се включиха в състезанието за най-добра стрийминг услуга с огромно закъснение. Противно на общата логика, Spotify, текущият лидер в стрийминг бизнеса, трябва да се притеснява. Но и да си отдъхне. Ако всичко това звучи объркващо, не спирайте с анотацията, а продължете надолу.

 

Стриймингът не е толкова популярен

Лесно е да повярваме, че стриймингът доминира музикалната индустрия, особено ако използваме Spotify или друга подобна услуга и виждаме, че огромна част от приятелите ни също са там. Стриймингът расте с изключително скорости и без никакъв спор е бъдещето, но все още не е водещият начин, по който хората слушат музика. Купуването на музика като отделни песни или албуми, най-вече от iTunes, Google и Amazon, все още се справя по-добре. Това не е твърде нелогично: потребителите, които имат навик да слушат по-малко музика, не осъзнават предимствата на стрийминга от културна гледна точка. Голяма част от тях не купуват повече от десет албума годишно, което е по-евтино или на цената на стрийминг абонамент за една година. Концепциите за откриване на нова музика всеки ден и социално слушане, които са в основата на услуги като Spotify, не са толкова близки до тази група.

Въпрос на време е почти всички да преминат към стрийминг решения. Това време все още не е дошло, което е удобен момент за Apple. Последен влак или не, този влак ще стигне до дестинацията си.

 

Огромното предимство на Apple

Нито един стрийминг не може да се похвали с почти милиард профили, повечето от които са свързани към някакъв метод за плащане. Дори да не предложи по-добро решение от Spotify и Rdio, Apple има огромна потребителска база, която ще получи Apple Music директно на устройствата си, при това с три месеца безплатен пробен период.

Статията продължава на следващата страница.

В сценария с по-възрастен и закостенял потребител, който разчита на вграденото Music приложение в iPhone-а си, Apple Music има много по-добър шанс от Spotify, защото просто един ден ще се появи като нов елемент от съществуващия плеър и ще обясни и демонстрира своите предимства спрямо конвенционалното купуване на музика. Разбира се, този превес е най-вече маркетингов, но е факт, че относително новите продуктови концепции се възприемат най-лесно и от най-много хора, когато бъдат поети от големите компании в долината.

Обобщено: потребителите, които не са толкова въвлечени в технологиите, не се вълнуват от “стрийминг услуги”, но могат да се развълнуват от Apple Music.

 

Библиотека

Вече знаем, че не всички песни в каталога на iTunes ще бъдат част от Apple Music. Най-популярният пример в момента е Beatles, но можем да предположим, че огромна част от библиотеката на Apple ще поддържа стриймване. Това е сериозен проблем за Spotify, чиято база данни, дори най-голямата в стрийминг света, е по-малка от каталога на iTunes. Не искам да прибързвам с прогнозите, но съм сигурен, че Apple Music ще предлага повече музика от всички свои конкуренти.

 

Потребителско изживяване

За никого не е тайна, че Spotify не предоставя най-доброто потребителско изживяване. Нещо повече, почти всички конкурентни стрийминг услуги имат по-добри интерфейси и по-стабилни клиенти, но повечето потребители избират Spotify заради музикалното разнообразие.

Apple Music от своя страна е интегрирана в екосистемата на компанията и работи като системна част от платформите й (защото е такава). Наличието на Windows и Android клиенти също не е за подценяване.

 

Човешка намеса

Apple не пропусна да наблегне на доминацията на хората над алгоритмите в Apple Music. Не очаквам курираните плейлисти и Beats One да са определящ фактор за успеха на услугата, но съм сигурен, че ще са важна част от него. Стига Music да не повтори неуспеха на Ping, Apple може да създаде наистина работещо място, в което изпълнителите се свързват с феновете си. Интерфейсът на Connect изглежда отлично, но социалният елемент, при който може да видите какво слушат приятелите ви, липсва, което е учудващо.

Определящи ще бъдат и ексклузивните сингли и албуми, които Apple със сигурност ще осигури, макар моралът на подобна практика да е спорен.

 

Глътка въздух за всички

Окончателното приемане на стрийминг модела от най-големия играч в музикалния бизнес - Apple, е глътка свеж въздух за Spotify, Rdio и Pandora. В последните няколко месеца, особено след случилото се с Тейлър Суифт, някои анализатори започнаха да се съмняват в бъдещето на стрийминг модела като цяло. Договорите на Spotify разкриха колко неизгодни могат да бъдат отношенията с лейбълите, които обективно печелят по-малко от стрийминг, отколкото от купуване. Съществуването на Apple Music е твърдо доказателство, че купуването на музика се превръща в ниша.

В първия ден на WWDC Apple бе догонващ състезател. Няма да се учудя, ако година по-късно води колоната.

Още от HiComment