Когато преди 20 години Gmail стартира с тромаво съобщение за пресата, мнозина предположиха, че това е измама. Услугата обещаваше 1 гигабайт място за съхранение, което беше прекалено много в ерата на 15-мегабайтовите пощенски кутии. Твърдеше, че е напълно безплатна във време, когато много пощенски кутии бяха платени. А след това имаше и дата: услугата беше обявена на Първи април, което предвещаваше някаква шега.
Но скоро започнаха да се изпращат покани за съвсем реалната бета-версия на Gmail - и те се превърнаха в задължителни за определен вид запалени фенове на технологиите.
С течение на времето Google променя формулата на Gmail. През 2008 г. Google въведе теми, които направиха входящата поща на Gmail много по-шарена от тази на конкуренцията. Сега получавате 15 GB безплатно място за съхранение. В средата на 2000-те години Gmail стана мобилен. Google направи и по-малки промени, като например добави приоритети на имейлите, интелигентни отговори, обобщаващи карти и бутон за отписване от бюлетина, за който определено не си спомняте, че сте се абонирали, с едно кликване.
Когато разполагате с достатъчно място за съхранение, за да не се налага да изтривате нищо, можете да съхранявате безкраен запис на живота си. Пакети, касови бележки, маршрути на минали пътувания, съобщения от близки хора, снимки, срещи, документи - можете просто да ги маркирате, да ги архивирате и да ги търсите по-късно.
Gmail направи революция в електронната поща. Той преосмисли възможностите на нашите пощенски кутии и се превърна в основна част от нашата онлайн идентичност. Услугата вече има около 1.2 милиарда потребители - около 1/7 от световното население - и в наши дни тя е практически необходима, за да правим каквото и да било онлайн. Често ни се струва, че Gmail винаги е бил тук и винаги ще бъде.
Снимка: Unsplash
Виж още: Навсякъде, където има камера, има риск: Милиарди потребители са изложени на нежелано наблюдение