Това е лоша седмица за потребителите на Facebook.
Първо, компанията за социални медии беше уличена в това, че поиска от някои от новите си потребители да споделят пароли за регистрираните си имейл адреси и сега…
... лошата седмица се влошава с ново нарушение на поверителността.
Повече от половин милиард данни и профили на потребители на Facebook са открити на незащитени облачни сървъри на Amazon.
Изложените масиви от данни не идват директно от Facebook; вместо това те са събрани и несигурно съхранявани онлайн от разработчици на приложения на Facebook.
Изследователите от компанията за киберсигурност UpGuard разкриха, че са открили два масива от данни - един от мексиканска медийна компания Cultura Colectiva и друг от интегрирано от Facebook приложение, наречено At the pool - останали публично достъпни в интернет.
Повече от 146 GB данни, събрани от Cultura Colectiva, съдържат над 540 милиона потребителски записа във Facebook, включително коментари, предпочитания, реакции, имена на акаунти, потребителски идентификатори от Facebook и други.
Вторият набор от данни, който принадлежи на приложението At the pool, съдържа информация за приятелите, предпочитанията, групите и местата за регистриране на потребителите, както и за "имена, пароли и имейл адреси за 22 000 души".
Въпреки че UpGuard вярва, че намерените в базата данни пароли в plaintext са за приложението At the pool, а не за потребителските профили във Facebook, предвид факта, че хората често използват повторно едни и същи пароли за няколко приложения, много от изтеклите пароли могат да се използват за достъп до профили във Facebook.
И двата вида данни са съхранявани в незащитени сървъри на Amazon, които вече са извадени офлайн, след като Upguard, Facebook и медиите се свързаха с Amazon.
Това не е първият случай, когато трети страни събират или злоупотребяват с данни във Facebook. Най-известният инцидент е скандалът с Cambridge Analytica, в който фирмата за политически данни неправилно събира и злоупотребява с данни за 87 милиона потребители чрез привидно безобидно приложение за викторина, за което гигантът в социалните медии получава глоба от 500 000 евро.
Въпреки че оттогава Facebook засили контрола върху неприкосновеността на личния живот, компанията за социални медии все още е изправена пред силен натиск и критики за това, че не прави достатъчно, за да предложи по-добро лично пространство и сигурност на своите 2.3 милиарда потребители.