Twitter и YouTube представляват два стълба на интернет, където стотици милиони потребители прекарват времето си всеки ден. Двете платформи имат нещо друго общо: през последното десетилетие те са били измъчвани от проблеми с поверителността и други противоречия. В пряк отговор Европейският съюз планира да хвърли шапката си в кръга на социалните медии, като възнамерява да пусне собствена услуга.
По-конкретно Европейският надзорен орган по защита на данните стартира две услуги за социални медии: EU Voice и EU Video. И двете услуги са базирани на стандарта за социални медии с отворен код на ActivityPub, така че не е точно като политическите лидери в ЕС директно да програмират нова социална мрежа. Вместо това те се присъединяват към такива като Mastodon и PeerTube. Въпреки съобщението от Брюксел сега тази инициатива се работи поне от февруари, съдейки по най-ранните сигнали, които агенцията е направила на своя сървър. По същия начин най-старите видеоклипове на нейния сървър PeerTube са на повече от месец.
През последното десетилетие ЕС се сблъсква с американски технологични компании. Преминаването към обединени социални медийни платформи намалява дигиталната му зависимост от американските компании за присъствието им онлайн. Също така идеята е в съответствие с ценностите на ЕС за защита на потребителските данни и поверителността.
Невъзможно е да се каже дали това действително ще засегне сцената на социалните медии в Европа, но като се има предвид относителният размер между Twitter и YouTube, от една страна, и Mastodon и PeerTube, от друга, това не е вероятно. И като се има предвид, че институциите на ЕС, участващи в тази пилотна програма, продължават да имат акаунти в YouTube и Twitter, те не насърчават напълно никого да смени платформите.
Снимка: Pikrepo
Виж още: Може ли изкуствен интелект да приготви перфектното кафе?