Цената на апокалиптичната актуализация Falcon на CrowdStrike, която срина милиони компютри с Windows миналата седмица, може да достигне милиарди долари, а застраховката не покрива по-голямата част от нея.
Това твърди компанията Parametrix, която тази седмица заяви, че американските компании от класацията Fortune 500, от които около една четвърт са били засегнати, са претърпели щети за 5.4 млрд. долара от счупения канал на CrowdStrike. Това не включва загубите за Microsoft, Редмънд е изключен от изчисленията, защото „е бил ключов играч в събитието“.
(С общ годишен приход от 18 трилиона долара Fortune 500 вероятно може да си го позволи.)
Според Parametrix застраховката може да изплати само около 540 млн. долара до 1.1 млрд. долара от този удар за Fortune 500, или между 10 и 20%. Това очевидно се дължи „на големите рискови резерви на много компании и на ниските лимити на полиците в сравнение с потенциалните загуби от прекъсването“, се казва в доклада.
Някои отрасли от списъка Fortune 500 останаха почти незасегнати. Според изчисленията производството, транспортът (без авиокомпаниите) и финансите са претърпели само по няколко десетки милиона загуби, което е лошо, но не толкова, колкото в други сектори. Търговията на дребно и информационните технологии изядоха по половин милиард общо, авиокомпаниите загубиха 860 млн. долара, а между банковия и здравния сектор бяха унищожени по приблизителна оценка над три милиарда долара.
На база на всяка компания обаче Y2K24 е била далеч най-скъпа за авиокомпаниите, които средно са загубили по 143 млн. долара, следвани от технологичната индустрия - средно по 113 млн. долара според Parametrix.
Извън класацията Fortune 500 фирмата за киберанализ CyberCube смята, че сривът е довел до загуби на стойност 15 млрд. долара в световен мащаб. Не е зле за една актуализация.
Данните на CyberCube са още по-мрачни, като според тях застраховката ще покрие само около 3 до 10% от загубите, като се имат предвид по-малките засегнати компании.
За щастие CrowdStrike работи усилено, за да компенсира своите съотборници и партньори, които продават софтуера и осигуряват поддръжка за него на клиентите. На тези хора щедро бяха предложени подаръчни кодове за Uber Eats на стойност 10 долара, които би трябвало да помогнат да се плати може би половината от нечий обяд, като някои от тях бяха незабавно отказани поради подозренията на Uber, че високият процент на усвояване е индикация за измама.
На въпрос за тези карти за подаръци за Uber Eats, CrowdStrike заяви пред The Register, че те са предназначени само за „съотборници и партньори“, а не за клиенти.
И накрая, главният изпълнителен директор на CrowdStrike Джордж Курц заяви днес, че 97% от системите с Windows, които се сринаха миналата седмица от лошата актуализация, вече са отново онлайн.
Снимка: Unsplash