Смъртните случаи на пътя в САЩ са скочили със 7.2% през 2020 г. спрямо предходната година, достигайки 13-годишен връх, въпреки че хората не са шофирали толкова много според данни на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA). Но докато цифрите на NHTSA рисуват мрачна картина, те предлагат само базов поглед върху онова, което се оформя като исторически кървава година на шофиране.

Като цяло 38 680 души са загинали в автомобилни катастрофи през 2020 г. - най-високият брой от 2007 г. насам. Но това е дори по-лошо, отколкото звучи, тъй като броят на изминатите мили в САЩ е спаднал с 13 процента. Това означава, че всяка миля, която някой е изминал миналата година, е била по-опасна от предходната.

Слушайки призива „да си останем вкъщи“, американците шофираха по-малко през тази пандемична година. Но тези, които седнаха зад волана, показаха по-безразсъдно поведение, като шофиране под влияние на алкохол, превишена скорост и липса на колани. Макар че това със сигурност повдига въпроси относно нашата преценка като шофьори, то хвърля и светлина върху скритите опасности в пътната система на американската нация.

„Изумително и изключително разочароващо е да видим огромните загуби на живот от COVID, съчетани с предотвратими пътни катастрофи“, заявява Пам Шадел Фишер, старши директор по външен ангажимент в Асоциацията за безопасност на магистралите (GHSA).

NHTSA установи, че смъртните случаи са се увеличили в повечето основни категории, включително пътниците в пътническите превозни средства (с 5%), мотоциклетистите (с 9%) и велосипедистите (с 5%). Броят на смъртните случаи на пешеходци през 2020 г. - 6205 - е равен в сравнение с 2019 г., което все още е тревожно, като се има предвид, че тази година беше сред най-смъртоносните за пешеходците от 30 години насам.

Тези оценки всъщност са доста консервативни, тъй като смъртните случаи по алеи, паркинги или частни пътища са изключени от статистиката. Освен това, ако някой умре повече от 30 дни след катастрофата си, това не се брои. Това означава, че до 1000 смъртни случая не се отчитат всяка година, според Националния съвет за безопасност - 108-годишна организация с нестопанска цел, фокусирана върху здравето и безопасността в САЩ.

Използвайки критериите на NSC, миналата година е дори по-лоша, отколкото правителството на САЩ е готово да признае, с приблизително 42 060 смъртни случая по пътищата, което е с 8 процента повече от 2019 г. Това също отчита подобно намаление на общия изминат автомобилен пробег в сравнение с 2019 г.

Има много непреки доказателства в подкрепа на това твърдение за по-безразсъдно шофиране. Доклад от миналата година на GHSA отбелязва, че полицията в Колорадо, Индиана, Небраска и Юта е регистрирала шофьори, движещи се над 180 км/ч по магистрали, докато в Ню Йорк автоматизирани камери за скорост са издали 24 765 глоби за превишена скорост на 27 март 2020 г. в началото на локдауна, което беше почти двойно повече от броя, издаван всеки ден месец по-рано.

Но нарастването на безразсъдното шофиране може да каже повече за пътния дизайн в САЩ, отколкото за уменията на американците като шофьори, което също е друга тема, над която може да се помисли и по нашите географски ширини.

Снимка: Pikrepo

Виж още: Куче робот помага на SpaceX за ракетата, която ще ходи до Марс (ВИДЕО)

Тагове: