След седем месеца, ако приемем, че всичко върви по план, Google Chrome ще спре поддръжката за своята платформа за разширения в браузъра, известна като Manifest v2 (Mv2). Това е важно, ако използвате разширение за браузър, например за да филтрирате определени видове съдържание и да защитите поверителността си.

Уеб магазинът на Google Chrome трябва да спре да приема заявки за разширения Mv2 някъде този месец. От януари 2023 г. Chrome ще спре да изпълнява разширения, създадени с помощта на Mv2, с ограничени изключения за корпоративни версии на Chrome, работещи съгласно корпоративните правила. А след юни 2023 г. дори корпоративните версии на Chrome ще попречат на Mv2 разширения да се изпълняват.

Очакваният резултат ще бъде по-малко разширения и по-малко иновации според няколко разработчици на разширения.

Разширенията на браузъра като Ghostery Privacy Ad Blocker, uBlock Origin и Privacy Badger, заедно с разширенията за скриптове, включително TamperMonkey, всяко от които е предназначено да блокира реклами и друго съдържание и/или да защитава поверителността на някой потребител онлайн, се очаква да функционират по-малко ефективно, дори да направят прехода от Mv2 към новия подход: Manifest v3.

„Ако ме попитате дали можем да имаме Manifest v3 версия на Privacy Badger, моят отговор е да, можем и ще го направим“, казва Алексей Мягков, старши технолог в Electronic Frontier Foundation, в телефонно интервю за The Register. „Но проблемът е по-коварен. Това е, че Manifest v3 ограничава определени възможности на разширенията и отрязва потенциала за иновации.“

Google твърди обратното и поддържа тезата, че обновяването на платформата ще отговори на нуждите на разработчиците, включително тези, които създават инструменти за блокиране на съдържание и поверителност. Интернет титанът твърди, че Mv3 има за цел да подобри поверителността чрез ограничаване на достъпа на разширенията до чувствителни данни и че работи с разработчиците на разширения, за да балансира техните нужди с тези на потребителите.

Google посочва предишни положителни отзиви като забележки, предоставени от София Линдберг, технологичен ръководител на бизнеса за подобряване на рекламите в Eyeo, която прави Adblock Plus. „Бяхме много доволни от тясното сътрудничество, установено между екипа за разширения за Chrome на Google и нашия собствен инженерен екип, за да гарантираме, че разширенията за блокиране на реклами ще продължат да бъдат налични, след като Manifest v3 влезе в сила.“

Прогнозният брой разширения на браузъра в уеб магазина на Chrome преди две години варираше между около 156 000 и 190 000. Днес се казва, че това число е почти 114 000. Сравняването им не е лесно – Google не публикува данни от магазина, така че трети страни разработват свои собствени методи за броене.

Около две дузини разширения на Chrome имат над 10 милиона потребители, но повечето (около 87 процента) са имали по-малко от 1000 инсталирания през 2019 г. според Extension Monitor. Незаинтересоваността на Google към показателите на уеб магазина на Chrome може да има нещо общо с това, че не е център за печалба като App Store на Apple или Google Play – които както Apple, така и Google тачат заради генерирането на приходи. Когато Google прекрати API за плащане в уеб магазина на Chrome през септември 2020 г., само около девет процента от разширенията бяха платени или внедрени за покупка в приложението.

Снимка: Unsplash

Виж още: Америка може би е открита от хората 10 000 години по-рано, отколкото се смяташе досега

 

Тагове: