Google незаконно е монополизирала пазара на търсачки, постанови съдия Амит П. Мехта от Окръжния съд на САЩ за окръг Колумбия. Според решението от 286 страници компанията е платила 26 млрд. долара на собствениците на смартфони и уеб браузъри, за да направи своята търсачка опция по подразбиране, като по този начин е попречила на конкурентите да се наложат на пазара.
Мехта също така постанови, че Google няма монополно положение на пазара за реклама в търсачката, като отбеляза, че Amazon и Walmart са започнали да предлагат реклама, свързана с търсенията, на собствените си уебсайтове. Въпреки това Google има монопол върху текстовите реклами при търсене, които се появяват в горната част на страницата с резултатите.
Това е първият случай, в който окръжен съд на САЩ признава технологична компания за виновна от повече от две десетилетия насам. Съдията все още не е обявил какви промени ще иска, но е възможно Google да предложи на потребителите на Android в САЩ възможността да изберат търсачка при настройване на ново устройство.
Други решения може да включват отделяне на бизнеса с търсене от другите продукти на Alphabet като Android или Chrome; ако това бъде разпоредено, може да станем свидетели на най-голямото принудително разпадане на американска компания, откакто AT&T беше разформирована през 1984 г. и ѝ беше наредено да продаде част от бизнеса си на по-малки независими регионални телефонни компании.
Пълният доклад разкрива, че Google систематично е плащала на Samsung и Apple да използват търсачката ѝ, което е повишило стойността на компанията до небесата и е донесло приходи от над 300 млрд. долара, генерирани основно от реклами в търсачката. Това се е отразило и на пазарния дял, тъй като през 2009 г. Google е имал 80% дял, но през 2020 г. той е нараснал до 90%.
Google заяви, че ще обжалва решението, като твърди, че успехът ѝ се основава на това, че хората предпочитат нейните "по-добри продукти".
Снимка: Unsplash
Виж още: Samsung Galaxy Z Flip6 – може ли един флагман да бъде „шампионът на народа“? (РЕВЮ)