Alibaba, китайският портал за онлайн търговия, вече е на нюйорската фондова борса. Само за първия ден акциите на компанията скочиха почти три път от началната цена. Търсенето издигна стойността на китайската компания до впечатляващите 228 мрлд. долара. От Wired информират, че единствените американски компании, които могат да се похвалят с по-висока стойност, са Apple (609 млрд. долара), Google (400 млрд. долара) и Microsoft (387 мрлд. долара). Не трябва да забравяме, че тук говорим само за един ден на фондовата борса, което означава, че дори тези гиганти могат да се чувстват застрашени за лидерските си позиции.

Въпреки че новината звучи много изненадваща за някои, успехът на Alibaba не е нещо случайно. Компанията има сериозно преимущество на своя страна, което я разграничава от споменатите технологични гиганти – тя вече е господар на китайския пазар (според информация на Reuters е отговорна за около 80% от онлайн продажбите там), на който има около 302 млн. потенциални купувачи на предлаганите стоки. Въпреки че звучи впечатляващо (повече от населението на САЩ), е само част от над 1.3 млрд. жители на страната, които, когато имат достъп до Alibaba, също ще се превърнат в клиенти на сайта. Така той се превръща в първи избор за много чуждестранни производители, които искат да достигнат до китайските купувачи.

Това я поставя в отлична отправна точка и й дава сериозно преимущество, а големите американски компании имат сериозни затруднения с покоряването на Китай. Дори и Apple, която, въпреки сериозните си усилия, още не може да се настани трайно там. Според последните новини технологичният гигант от Купертино все още не може да получи всички нужни одобрения, за да започне да продава новите си флагмани в Китай. Търсачката на Google не може да се определи като популярна в азиатската държава, а Microsoft също не може да се похвали с топла приемственост в последно време.

След повече от успешния старт на акциите на компанията, много анализатори предполагат, че Alibaba може да започне да изкупува по-малки компании – така, както го направиха Faceboo, Twitter и много от технологичните компании.

Самият сайт наподобява eBay, Amazon и PayPal, а негов основател е Джак Ма. Започва съществуването си през 1999 година и превръща създателя си в най-богатия човек в Китай. Стойността му е оценена на 18 млрд. долара.

Китай: пазарът на неограничените възможности