
Ефектът на зловещата долина е емоционалната реакция, която възниква, когато не съвсем перфектно човешко същество (като робот, анимация или кукла) предизвика чувства на зловещ, дискомфорт или отблъскване. Неотдавнашно проучване от университета в Хамбург установи, че този ефект предизвиква и физиологични реакции, по-специално имунни отговори.
В изследването са използвани три групи виртуални агенти: анимационни герои, реалистични аватари и аватари с фини отклонения от човешкия външен вид, които са възприемани като зловещи. Субектите са взаимодействали с тези аватари във виртуална реалност. Преди и след взаимодействието от участниците са взети проби от слюнка, за да се измери концентрацията на имуноглобулин А (sIgA) – антитяло, което играе ключова роля в мукозния имунитет.
Резултатите показват, че само групата от зловещи аватари предизвиква значително повишаване на концентрацията на sIgA. Това предполага, че дискомфортът към тези аватари може да предизвика автоматичен имунен отговор. Интересното е, че това увеличение не корелира със съзнателните оценки на аватарите, което предполага, че имунният отговор е задействан несъзнателно и инстинктивно.
Изследователите интерпретирали тези резултати в контекста на хипотезата за избягване на патогени. Съответно, човешкият мозък се е развил, за да разпознава фините препратки към възможни заболявания и да активира съответните защитни механизми. Аватари, които изглеждат зловещо, биха могли да бъдат възприемани като потенциални източници на заболяване, което обяснява задействания имунен отговор.
Проучването предоставя нови прозрения за физиологичните ефекти на ефекта на зловещата долина и разширява разбирането за това как хората реагират на човекоподобни цифрови герои. Резултатите биха могли да окажат влияние върху дизайна на аватари във виртуални приложения, особено в области като здравна комуникация или психологическо обучение.
Снимка: Unsplash
Виж още: Микроскопична огледална форма на живот: непозната заплаха, която може да унищожи човечеството