Миналата година AI (изкуствен интелект) дивизията на Google, DeepMind, попадна в светлината прожекторите със своя AlphaGo. Изкуственият им интелект успя да победи най-добрия играч на древната стратегическа бордова игра Го. Това постижение демонстрира колко бърз всъщност е прогресът на изкуствения интелект.
Веднага след победата DeepMind заявиха, че следващата им "цел в гейминга" е да създадат AI, което да може да бие професионални играчи на StarCraft. И не бяха единствените. Facebook също предяви желание да е първата компания, покорила легендарната PC игра със свой изкуствен интелект. За целта те представиха специален фреймуърк с отворен код, за да могат разработчици от цял свят да си пробват късмета по направлението "AI побеждава StarCraft", използвайки тулкита на социалната мрежа.
И Google, и Facebook бяха изпреварени. Екип на китайската Alibaba публикува изследване, описващо система, която се е научила да използва редицата стратегии, прилагани в StarCraft от професионални играчи. Най-интересното? AI-ят може да осъществява това, без да е бил "нахранен" със специални инструкции какъв е най-добрият начин да се справя с битките в стратегията в реално време (RTS). Както повечето изкуствени интелекти, използващи невронни мрежи и машинно обучение, програмата е успяла да подобри представянето си в играта чрез безброй рундове на проба-грешка, демонстрирайки големи възможности да се адаптира към постоянните промени в движението, типа единици и другите макро и микро системи в StarCraft.
"BiCNet може да се справя с различни видове битки на разнообразни терени и с разнообразен брой AI противници или съюзници. Нашият анализ показа, че без никакво наблюдение или директна човешка намеса, BiCNet успя да научи различни видове координационни стратегии, които са подобни на тези на опитни геймъри", пишат авторите на изследването, публикувано на arXiv. "Освен това BiCNet лесно се адаптира към задачи с хетерогенни (различни по тип) агенти. В нашите експерименти разгледахме подходи в множество различни сценарии; изводът от тях е това високо представяне и възможността за потенциално развитие в приложение в задачи от по-широк спектър в реалния свят."
Повече за изкуствения интелект можете да прочетете в предстоящия априлски брой на списание HiComm.