Пекин пусна в петък самолетоносач от ново поколение – първия такъв кораб, който е проектиран и построен в Китай. Това е важен етап, тъй като Китай се стреми да разшири обхвата и мощността на своя флот.
Самолетоносачът Type 003, кръстен Fujian, напусна док в корабостроителница извън Шанхай сутринта и акостира на близкия кей, съобщават държавни медии.
Снабден с най-новите оръжия и технология за изстрелване на самолети, се смята, че възможностите на кораба Type 003 съперничат на тези на западните самолетоносачи, тъй като Пекин се стреми да превърне своя флот, който вече е най-големият в света, в сила с множество подобни съдове.
„Това е важен крайъгълен камък за китайския военноиндустриален комплекс“, коментира Ризван Рахмат, базиран в Сингапур анализатор от разузнавателната компания за отбрана Janes.
„Това показва, че китайските инженери вече са в състояние да произвеждат пълния набор от бойни кораби, свързани със съвременната военноморска война, включително корвети, фрегати, разрушители, десантни щурмови кораби, а сега и самолетоносач“, казва той. „Тази способност да се конструира много сложен военен кораб от самото начало неизбежно ще доведе до различни странични дейности и ползи за китайската корабостроителна индустрия.“
Първият самолетоносач на Китай е преустроен съветски кораб, а вторият е построен в Китай, но по съветски дизайн. И двата са построени, за да използват така наречения метод за излитане на самолети от „ски скок“, с рампа в края на късата писта.
След като стане напълно оперативен, третият самолетоносач на китайската народна армия също ще може да разгърне по-пълен набор от самолети, свързани с операции на ударна група на превозвача, включително транспорт на борда му, както и бордови самолети за ранно предупреждение и контрол, като KJ-600.
Разработването от страна на Китай на новия кораб е част от по-широка модернизация на китайската армия. Както при своята космическа програма, Китай продължи изключително предпазливо в развитието на самолетоносачи, като се стреми да прилага само изпитани и усъвършенствани технологии.
ВМС на Китайската народноосвободителна армия се модернизират повече от десетилетие, за да се превърне в по-скоро сила на „синя вода“ – такава, която може да действа в световен мащаб, вместо да бъде ограничена да остане по-близо до континенталната част на Китай.
В същото време САЩ засилват фокуса си върху региона, включително Южнокитайско море. Огромният морски регион е напрегнат, защото шест правителства претендират за целия или част от стратегически жизненоважния воден път, през който всяка година пътуват доставки на около 5 трилиона долара глобална търговия и който притежава богати, но бързо намаляващи рибни запаси и значителни подводни залежи на нефт и газ.
Снимка: Pikrepo
Виж още: Най-големият самолет в света не успя да завърши тестовия си полет