
Китайската компания Comac се стреми да даде ново определение на свръхзвуковите пътувания със своя самолет C949 - дизайн с дължина 1,6 маха, който обещава по-голям обхват и значително намален шум в сравнение с Concorde.
Инженерите на Comac са описали подробно в неотдавнашен академичен документ дизайна на самолета, който може да лети по-далеч и по-тихо от излезлия от употреба Concorde, като потенциално ще повиши ролята на Китай в съвременната свръхзвукова авиация.
Екипът, ръководен от У Дауей, отличаван с награди аеродинамичен инженер от Comac, очерта в статия от 14 март в Acta Aeronautica Sinica целта си да постигне 50% увеличение на пробега в сравнение с Concorde - от 7200 километра на 11 000 километра. Проектът има за цел също така да намали звуковия бум до 83,9 възприемани нива в децибели (PLdB), което приблизително съответства на звука от сешоар.
Чрез намаляване на шума до една двадесета от гръмотевичния звук на Concorde този напредък цели да преодолее регулаторните бариери, които в миналото са забранявали свръхзвуковите полети по суша. C949 ще се конкурира с подобни проекти на организации като НАСА и Lockheed Martin, включително X-59, като изследователите предполагат, че победителят може да предефинира световната авиация.
Освен това дизайнът на C949 включва променящ формата си фюзелаж с извита „обратна камерна“ средна част, която намалява ударните вълни, предотвратявайки превръщането им в разрушителни бум. Дългият, подобен на игла носов удължител разделя водещата ударна вълна на три по-меки импулса, а аеродинамичните издутини в близост до двигателите спомагат за разпръскване на турбуленцията на отработените газове, като по този начин заглушават последващия шум.
Според Ву и колегите му самолетът ще изисква система за управление на полета по вода с изкуствен интелект и пълен достъп до управлението, за да се справи с екстремната аеродинамична нелинейност и да противодейства на загубата на стабилност при високи ъгли на странично приплъзване. Освен това проектът включва няколко ключови корекции, като например подвижна горивна система, която динамично премества 42 тона гориво между седем резервоара, за да поддържа баланса и да оптимизира центъра на тежестта по време на полет.
Докато X-59 QueSST на НАСА цели 75 PLdB до 2027 г., а стартиращи компании като Boom Supersonic се фокусират върху пазарни ниши, C949 е проектиран за масова употреба. Индустриалните оценки сочат, че свръхзвуковите пътувания биха могли да достигнат 45 милиона пътници годишно, или около 1% от общия брой пътници, пътуващи със самолет по света годишно.
Екипът е проектирал C949 да побира между 28 и 48 пътници в кабина в стил бизнес класа, значително по-оскъдна от 100-те места на Concorde. Благодарение на удължения си обсег самолетът би могъл да лети без междинно кацане от Шанхай до Лос Анджелис за около пет часа. Първоначално самолетът ще се съсредоточи върху транстихоокеански маршрути над океански коридори, за да се сведат до минимум оплакванията от шума.
Снимка: Unsplash
Виж още: Този китайски хуманоиден робот може да бъде следващият ви фризьор (ВИДЕО)